جمهوری اسلامی و انتخابات؛ مصادیق «إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ»
کد خبر: 3474170
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵
استنادات قرآنی بیانات رهبر معظم انقلاب/

جمهوری اسلامی و انتخابات؛ مصادیق «إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ»

گروه سیاسی: آیه 7 سوره محمد(ص)؛ «إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ» یکی از آیات پرتکرار در بیانات رهبر معظم انقلاب است که در امور مختلف داخلی و جهان اسلام به آن استناد کرده‌اند؛ آیه‌ای که به مؤمنان بشارت یاری خداوند را می‌دهد که البته این یاری منوط به یاری کردن خداوند است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، همزمان با ۱۹ بهمن؛ سالروز بیعت تاریخی همافران نیروی هوایی ارتش با حضرت امام خمینی رحمه‌الله و روز نیروی هوایی، جمعی از فرماندهان، افسران، خلبانان و کارکنان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و پدافند هوایی، با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار به موضوعات مهمی از جمله عید انقلاب، تغییر رفتار نظام، برنامه دشمن، حضور همگانی در انتخابات، قدرت جمهوری اسلامی و حمایت از تولید اشاره کردند.
از دیگر نکاتی که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره داشتند، نصرت الهی بود.
«قرآن می‌گوید: اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم؛ اگر شما خدا را نصرت کردید، خدای متعال هم شما را نصرت خواهد کرد. نصرت کردن خدا چیست؟ چه‌جوری است؟ نصرت کردن خدا یعنی سعی در تحقّقِ اراده تشریعیِ الهی در روی زمین. جمهوری اسلامی بزرگ‌ترین مصداقش است؛ هرکسی که جمهوری اسلامی را به هر شکلی نصرت کند، «اِن تَنصُرُوا الله» است؛ خدا را نصرت کرده است. آن‌وقت جوابش چیست؟ یَنصُرکُم؛ خدا هم شما را نصرت می‌کند. مگر نشده این‌جوری؟ مگر همین از اوّل انقلاب جواب نداده؟ مگر امتحان نشده؟ از اوّل انقلاب تا امروز چه کسانی با ما مواجه بودند؟ واقعاً یک نگاه دقیقی همه بکنند؛ البتّه اهل فکر و نظر این نگاه را می‌کنند. از اوّل انقلاب، قدرت‌های مادّیِ درجه یک دنیا روبه‌روی نظام جمهوری اسلامی بودند و نتوانستند کاری بکنند. انقلاب وقتی در یک کشوری وارد بشود، طبیعت انقلاب این است که یک مقدار آشفتگی و نابسامانی به‌وجود می‌آورد. اینها در آن روزهای نابسامانی اوّل، سعی کردند کشور را تجزیه کنند؛ سعی کردند کودتا کنند، نشد؛ جنگ تحمیلی را راه انداختند و هشت سال جنگ بر این مملکت تحمیل کردند؛ از همان روزهای اوّل تحریم کردند؛ این تحریم‌هایی که شما می‌بینید، دنباله تحریم‌های اوّلی است و البتّه روزبه‌روز هم تشدید کردند. خب، کدام کشور می‌تواند ایستادگی کند؟ کدام کشور می‌تواند در مقابل این‌همه تهدید مقاومت کند؟ امّا نظام جمهوری اسلامی و ایران اسلامی مقاومت کرد؛ نه فقط خود را نگه داشت، خود را تقویت کرد. امروز قدرت جمهوری اسلامی با روزهای اوّل قابل مقایسه نیست؛ به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای، در یک مواردی یک قدرت جهانی؛ در یک مسائلی کشور شما یک قدرت جهانی است؛ در عِداد قدرت‌های جهانی است؛ نظر و رأیش در برخی از مسائل عالم از نظر و رأی قدرت‌های درجه یک دنیا مؤثّرتر است؛ امروز این‌جوری است؛ تبدیل شده به یک چنین چیزی. یعنی نصرت الهی آمد، «اِن تَنصُرُوا الله»ای که شما کردید، دنبالش «یَنصُرکُم» را آورد، خدا یاری کرد شما را؛ اگر خدا یاری نمی‌کرد نمی‌شد. این «اِن تَنصُرُوا الله» را ادامه باید داد. حضور مردم در انتخابات، یکی از همین چیزها است».
آیه 7 سوره محمد(ص)، یکی از آیات پرتکرار در بیانات رهبر معظم انقلاب است که در امور مختلف داخلی و جهان اسلام به آن استناد کرده‌اند؛ آیه‌ای که به مؤمنان بشارت یاری خداوند را می‌دهد، امری که منوط به یاری کردن خداوند و ثابت قدم بودن مؤمنان در ایمان‌شان است.
در این آیه آمده است: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ؛ اى كسانى‌كه ايمان آورده‏‌ايد اگر خدا را يارى كنيد ياري‌تان می‌کند و گام‌هايتان را استوار می‌دارد».
بر اساس آنچه در تفسیر نمونه آمده، این آیه اشاره به ضرورت جهاد مؤمنان در راه خدا دارد؛ بر این اساس همانطور که حرکت مردم ایران در دوران انقلاب اسلامی نوعی جهاد در راه خدا بود، امروز نیز حضور در انتخابات را می‌توان از سویی یاری کردن خداوند در تداوم این حرکت و نیز نشانه‌ای برای ثبات قدم این ملت عنوان کرد.
در تفسیر المیزان ذیل این آیه آمده است: این آیه به قصد تشویق و تحریک به جهاد، به مؤمنان وعده نصرت می‌دهد، و می‌فرماید اگر با جهاد در راه خدا و به منظور تأیید دین او و اعتلای کلمه حق، خدا را نصرت دهید، خدا هم شما را یاری می‌کند و اسباب غلبه بر دشمن را برایتان فراهم می‌سازد و به شما شجاعت داده و دل‌هایتان را تقویت می‌کند تا در برابر دشمن ثابت قدم باشید و بر آنها غلبه بیابید و این وعده نصرت قطعی و حتمی است و حال که امر چنین است، پس بر مؤمن واجب است که جان خود را در راه نصرت دین خدا هدیه کند.
در تفسیر نمونه نیز بر یاری کردن خداوند برای حفظ آیین و شریعت یاد شده است؛ گرچه تأکید دارد که خداوند نیازی به یاری بندگان ندارد اما جهاد ضرورتی است که مؤمنان باید بدان توجه داشته باشند.
در این تفسیر آمده است: تعبير به يارى كردن خدا به وضوح به معنى يارى‌كردن آئين او است، يارى كردن پيامبر او، و شريعت و تعليمات او، و لذا در بعضى ديگر از آيات قرآن يارى كردن خدا و رسولش در كنار یكديگر قرار داده شده است. در سوره حشر آيه 8 مى‌خوانيم: «و ينصرون الله و رسوله اولئك هم الصادقون» با اينكه قدرت خداوند بى‌پايان است، و قدرت مخلوقات در برابر او بسيار ناچيز، ولى باز تعبير به يارى‌كردن خداوند مى‌كند، تا اهميت مسئله جهاد و دفاع از آئين حق را روشن سازد، و تعبيرى از اين باعظمت‌تر براى اين موضوع پيدا نمى‌شود.
در ادامه برخی دیگر از مصادیق «إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ» در بیانات رهبر معظم انقلاب اشاره می‌شود:
ـ «در این ایام، ملت ما یکی از وعده‌های الهی را به چشم خود دید. یکی از مصادیق آیاتِ «ان تنصروا اللَّه ینصرکم» و «و من یتّق اللَّه یجعل له مخرجا. و یرزقه من حیث لایحتسب و من یتوکّل علی‌اللَّه فهو حسبه» در همین ایام که حقانیت این ملت مظلوم و شجاع مورد اعتراف سازمان‌های رسمی قرار گرفت، آشکار شد. این حرکتی را که چنین پیروزی‌ای به دنبال آن بود، چه کسی کرد؟ این نصرت خدا بود، که ناشی از نصرت دین خدا توسط مردم است؛ و این وعده‌ الهی است، و راست است.
ممکن است ما با ذهن محدود خودمان، زمانی را که برای تحقق وعده‌ای فرض کرده‌ایم، انجام نگیرد؛ اما بالاخره انجام می‌گیرد. چه کسی تصور می‌کرد در این دنیایی که آلوده به زهر کشنده سیاست مغرضانه ابرقدرت‌هاست، این سازمان مللی که یازده سال واضح‌ترین حقایق را مکتوم نگهداشت - در حالی که از روز اول معلوم بود که چه اتفاقی افتاده است و دارد می‌افتد - در چنین وضعیتی، علی‌رغم خواست ابرقدرت‌ها، و با وجود نارضایتی کسانی که هنوز هم از اسلام و جمهوری اسلامی ایران می‌ترسند، چنین اعتراف صریح و محکوم کننده‌ای علیه دشمنان ما صادر بشود؟! این کار خدا بود؛ این همان نصرت غیبی است. انتظار نداشته باشیم که نصرت غیبی، همیشه به یک شکل ظاهر بشود؛ این هم یکی از انحاء نصرت غیبی الهی است. این نصرت، دنباله نصرتی است که شما به دین خدا می‌رسانید؛ «ان تنصروا اللَّه ینصرکم». (بیانات در دیدار مسئولان وزارت کشور‌؛ ۱۳۷۰/۰۹/۲۷)
ـ «عامل اصلی پیشرفت امام بزرگوار ما و موفقیت او این است که به یک اصل قرآنی، به یک حقیقت قرآنی، با همه وجود، با همه دل، ایمان آورد و با همه توان در راه آن تلاش و کار کرد. آن اصل قرآنی همان چیزی است که در این آیه شریفه «ان تنصروااللَّه ینصرکم و یثبت اقدامکم» و در آیات متعدد دیگر از آن یاد شده و بر آن تأکید شده است: اگر خدا را نصرت کنید، خدا هم شما را نصرت خواهد کرد؛ اگر در راه خدا قدمی بردارید، خداوند متعال هم شما را ده‌ها و صدها قدم جلو خواهد برد. این، اصل قرآنی و یک حقیقت است؛ یک قانونی الهی است. نصرت خدا به معنای نصرت دین اوست. دین خدا، فقط طهارت و نجاست نیست، فقط اعمال ظاهری دینی نیست؛ دین خدا یعنی برنامه سعادت بشر در دنیا و آخرت». (بیانات در مراسم هفدهمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره)؛ ۱۳۸۵/۰۳/۱۴)
ـ «انقلاب اسلامی، خیلی ریشه‌‌دار است؛ خیلی قوی است؛ خیلی ارکان مستحکمی دارد؛ و خدای متعال هم پشتیبان ماست؛ همین طور که من بارها از قول امام (رضوان اللَّه علیه) نقل کرده‌‌ام که فرمودند: من از اولی که وارد این قضیه شدیم، دیدم - یا احساس کردم - یک دست قدرتی دارد کارها را پیش می‌برد. حقیقتاً همین جور است؛ و این را ایشان به من فرمودند. انسان این دست قدرت الهی را می‌‌بیند. البته این دست قدرت الهی، قوم و خویشی‌‌ای با ما ندارد - «من کان للَّه کان اللَّه له»، «إن تنصروا اللَّه ینصرکم»، «و لینصرنّ اللَّه من ینصره» - باید در خدمت این راه باشیم؛ خالصانه؛ آنچه که داریم، بیاوریم میدان و برای این راه تقدیم کنیم؛ تلاشمان و کارمان را برای این راه تقدیم کنیم. خدای متعال هم تفضل خواهد کرد؛ لطف خواهد کرد؛ امروز هم همین کار شده و خدای متعال تفضل کرده و سنگ دشمن به سوی خودش برگشته؛ تیرش کمانه کرده به طرف خودش؛ و نتوانستند از توطئه‌‌ای که کردند، طرفی ببندند». (بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری؛ ۱۳۸۸/۰۷/۰۲)
ـ «در بین مجموعه این حرکاتی که در اطراف جهان وجود دارد؛ این آمیختگی حق و باطل، این تسلط و هیمنه ظالمانه و شیطانیِ انسان‌های شیطان‌صفت بر زندگی دیگران؛ در این فضای کذائی، که فضای استکبار است، همان فضای نظام سلطه است که ما بارها تکرار کرده‌ایم، یک ملتی پیدا شده که حرف حق می‌زند، دنبال حق است، دنبال حقوق انسان‌هاست، دنبال استقرار عدالت است. این ملت، ملت عزیز ایران است؛ به برکت اسلام، به برکت انقلاب. ملت ایران پای این حرف ایستاده است. به خاطر ایستادگی ملت ایران، این فکر بتدریج جای خود را در این منطقه باز کرده، بلکه در جهان باز کرده؛ حالا ما در این منطقه‌اش را داریم می‌بینیم. این یک حقیقتی است.
بدیهی است که شیطانهای عالم دست برنمی‌دارند؛ تا وقتی از پا نیفتند، دست برنمی‌دارند. حکومت منحرف و کج و غلط شوروی تا وقتی بود، مثل همین نظام لیبرال‌سرمایه‌داری و - به قول خودشان - لیبرال‌دموکراسی، با اسلام و جمهوری اسلامی مخالف بود. می‌دانید اینها در صد تا مسئله با هم مخالف بودند، اما در چند مسئله با همدیگر توافق داشتند؛ یکی از آن مسائل و در رأس آنها، مبارزه با قیام اسلام و پیشرفت اسلام و نظام جمهوری اسلامی بود. ولی خب، نظام منحرفِ شیطانیِ شوروی نابود شد، این یکی هم نابود خواهد شد؛ اما تا هستند، زور خودشان را می‌زنند و همه همت خودشان را به میدان می‌آورند برای مقابله با نظام اسلامی؛ البته بلاشک بی‌فایده است. اگر این طرف ایستادگی داشته باشد، صبر داشته باشد، امید را در دل خود از دست ندهد و دنبال کند، قطعاً پیروزی با این طرف است؛ این یکی از سنت‌های الهی است. خدای متعال صادق است، اصدق القائلین است؛ «و لینصرنّ اللَّه من ینصره»، «ان تنصروا اللَّه ینصرکم». (بیانات در دیدار بسیجیان استان کرمانشاه‌؛ ۱۳۹۰/۰۷/۲۲)
captcha