نگهداری قرآن 11 سطری در کتابخانه آستان قدس+عکس
کد خبر: 3483474
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۴

نگهداری قرآن 11 سطری در کتابخانه آستان قدس+عکس

گروه هنر: نسخه نفیس قرآنی 11 سطری کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی دارای ویژگی منحصربه‌فردی در کتابت است، بدین تریتب که حرف اول سطر اول با حرف اول سطر 11، حرف اول سطر دو با حرف اول سطر10 و سه با 9 و ... يکسان است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، طی گزارش‌هایی به معرفی نسخ قرآنی خطی با ویژگی‌ خاص، نظم حروفی و کلمات در  قرآن، با 11 سطر که حروف اول سطر اول با حروف اول سطر یازدهم و دوم با دهم، سوم با نهم، چهارم با هشتم، پنجم با هفتم و حروف اول سطر ششم با حروف اول سطر ششم از صفحه روبه‌رو یکسان است، می‌پردازیم؛ کشف این اعجاز نشان‌دهنده تبحر کاتبان در کتابت و حفظ لغات قرآنی و اسرار نهفته در حروف، کلمات و هماهنگی حروف و تعداد آیات و نیز ضریب و مضربی از عددهای خاص است.
حجت‌الاسلام محمدحسن نوری‌نیا، معاون اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با ایکنا ضمن معرفی نسخه نفیس قرآنی 11 سطری موجود در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، اظهار کرد: امتياز نسخه مزبور در صنعت به کار رفته در کتابت آن نهفته است، بدین گونه که حرف اول سطر اول با حرف اول سطر 11، حرف اول سطر دو با حرف اول سطر 10 و سه با 9 و ... يکسان است.
نگهداری قرآن وقفی 11 سطری در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی
وی واقف قرآن را محمد شجاعی‌همدانی و تاریخ وقف را اردیبهشت‌ماه 1318 اعلام کرد و گفت: این قرآن دارای ترجمه به زبان فارسی بوده و کاتب آن علی‌بن‌ابی‌طالب مدرس همدانی است که در جمادی الاولی سال 1306، آن را به عنوان صدمین مصحف‌اش کتابت کرد.
حجت‌الاسلام نوری‌نیا این کتاب را نسخه کامل دانست و افزود: نوع خط متن، نسخ و خط ترجمه آن، نستعلیق، درجه خط متن، خوش 11 سطری و نوع صفحه‌پردازی نیز دفتری است؛ همچنین نوع کاغذ، ترمه و رنگ آن، حنایی است.
وی، نوع مرکب متن را مشکی و رنگ مرکب ترجمه را شنگرف عنوان و بیان کرد: تعداد و اندازه اوراق 392 برگ در اندازه 15 در  22.5 سانتی‌متر است و نیز در فواصل آیات، گوی زرین اخترنما دیده می‌شود.
معاون اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با تشریح سایر تزیینات این نسخه نفیس قرآنی ابراز کرد: هر یک از صفحات اول و دوم کتاب، دارای لوح با حاشیه‌‌سازی مذهب و مرصع، دو سرسوره در بالا و پایین متن، دو ستون در طرفین متن با کتیبه‌های بازوبندی، قلمدانی زرین و رنگین و جدول زر و الوان- تمام صفحات دارای کمند به تحریر، جدول به لاجورد، زر تحریری و شنگرف هستند.
نگهداری قرآن وقفی 11 سطری در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی
وی سرسوره‌ها را مستطیل مذهب و مرصع با کتیبه بازوبندی زرپوش توصیف کرد و گفت: نام سوره‌ها به رقاع و قلم سرخی- نشانها ترنجی برای جزو و نصف با دنباله‌های مرصع، شرفه لاجورد و تمام صفحات دارای جدول ترجمه- و نگارش حرف اول هر سطر به سرخی و تطبیق حروف اول سطر اول با آخر و سطر دوم با دوم از آخر و قس علی هذا- و سرلوح تاج در آغاز سوره‌های نساء، انعام، توبه، محمد همگی مزدوج بال کبوتری با سرسوره ذیل مذهب و مرصع مزین شده است.
حجت‌الاسلام نوری‌نیا، نوع جلد کتاب را روغني و تاريخ ساخت آن را قرن 14 هجری قمری اعلام و درخصوص تزيينات جلد نیز اضافه کرد: درون این کتاب با زمينه ارغوانی، بوته گل نرگس و حاشيه گره‌بندی زرين آراسته شده و تزئینات بیرونی آن هم شامل متن گل و بوته و مرغ بر زمينه قهوه‌ای با سه حاشيه زمينه مشکی، حاشيه ميانی پهن با کتيبه‌های قلمدانی و نقوش گل و برگ می‌شود.
captcha