توهین به ادیان از منظر حقوق بین‌الملل بررسی می‌شود
کد خبر: 3487724
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸

توهین به ادیان از منظر حقوق بین‌الملل بررسی می‌شود

گروه بین‌الملل: سازمان علوم، فرهنگ و آموزش اسلامی(آیسسکو) نشستی را با حضور کارشناسان مسائل حقوقی و قضایی و با هدف بررسی موضوع «توهین به ادیان از منظر حقوق بین‌الملل» برگزار می‌کند.

نشست

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «آیسسکو»، سازمان اسلامی آیسسکو نشستی با حضور کارشناسان و با موضوع پیگیری قضایی مسائل تحریک به نفرت و تبعیض نژادی در رسانه‌ها در دادگاه‌های اروپا در شهر «خنت»(در حومه «بروکسل» پایتخت بلژیک) برگزار می‌کند.

این نشست روزهای 27 و  28 فروردین‌ماه با هماهنگی آکادمی اسلامی تحقیقات و توسعه بلژیک برگزار می‌شود.

این نشست در چارچوب پیگیری برنامه آیسسکو برای بهبود تصویر منفی و کلیشه‌ای اسلام و مسلمانان در رسانه‌های غربی از چشم‌انداز حرفه‌ای، رسانه‌ای، قانونی و حقوقی برگزار می‌شود، این در حالی است که آیسسکو فعالیت‌های خود در راستای این برنامه را از سال 2013 میلادی و با برگزاری سمینارهایی در لندن، شهر لیل فرانسه، بروکسل، و شهر بُن آلمان آغاز کرده است.

برنامه این نشست شامل دو محور اساسی «قانون جامع اروپا برای ادغام اقلیت‌ها و حمایت از حقوق مدنی و سیاسی آن‌ها» و «قوانین اروپایی مربوط به کاهش نفرت و تبعیض نژادی» است.

بنابراین گزارش، در چارچوب این دو محور، مسائل مختلفی از قبیل «مغایرت افراط‌گرایی و تروریسم با ارزش‌های دینی و قوانین بین‌المللی و خطرات و پیامدهای آن بر صلح، امنیت و گفت‌وگو میان تمدن‌ها و فرهنگ‌ها»، «توهین به ادیان و تحریک به نفرت و تبعیض نژادی از منظر حقوق بین‌الملل»، «تقویت ارتباط و همکاری با مؤسسات جامعه مدنی و سازمان‌های غیردولتی فعال در زمینه حقوق بشر و حقوق اقلیت‌ها و مهاجران در اروپا» و «راه‌های اجرای قوانین اروپایی برای کاهش نفرت و تبعیض نژادی و اهانت به اسلام و مسلمانان»، مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

هدف از برگزاری این نشست، تحکیم فرهنگ قانونی و حقوقی انجمن‌ها و مراکز اسلامی اروپا و حمایت از توانمندی‌های مسلمانان در عرصه‌های قضاوت، وکالت و حقوق بین‌الملل به منظور دفاع از حقوق فرهنگی، دینی و مدنی مسلمانان در جوامع اروپایی است.

همچنین، در این نشست، راه‌کارهای مؤثر برای پیگیری قضایی اقدام برخی مؤسسات اروپایی که به تبعیض و تنفر علیه اقلیت‌ها و جوامع مسلمان اروپا تحریک می‌کنند، بررسی خواهد شد.

مدیرکل آکادمی اسلامی تحقیق و توسعه بلژیک، نماینده جامعه یهودی و کاتولیک بلژیک، رئیس مؤسسه همزیستی مسالمت‌آمیز دانمارک، رئیس مرکز آموزش‌های مبارزه با اسلام‌هراسی بریتانیا، نماینده سازمان آیسسکو، نماینده شورای مشورتی وزارت کشور ایتالیا، نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی پاریس، عضو مرکز خدمات و توسعه بریتانیا و شماری از کارشناسان حقوق بین‌الملل و حقوق بشر، کارشناسان جامعه‌شناسی رسانه‌ها، حقوق فرهنگی، ارتباطات اجتماعی و فن‌آوری اطلاعات در این نشست حضور دارند.

«المحجوب بن سعید»، رئیس مرکز رسانه و ارتباطات سازمان اسلامی آیسسکو، به‌عنوان نماینده آیسسکو در این نشست، گزارشی از فعالیت‌‌های این سازمان در بهبود تصاویر منفی اسلام و مسلمانان در رسانه‌های غربی و تقویت گفت‌وگو میان فرهنگ‌ها و هم‌زیستی میان پیروان ادیان ارائه خواهد داد.

captcha