آخرین خبر از وضعیت رهبر شیعیان نیجریه از زبان زکیه زکزاکی
کد خبر: 3492966
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۵:۱۷

آخرین خبر از وضعیت رهبر شیعیان نیجریه از زبان زکیه زکزاکی

گروه سياسي: ایکنا در گفتگویی اختصاصی با زکیه زکزاکی دختر خوانده شیخ زکزاکی از آخرین وضعیت ایشان خبر می دهد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، سال 1394 جهان اسلام، همانند سال‌های دیگر با اتفاقات تلخ و شیرین بسیاری مواجه بود اما تلخی چندین اتفاق از یاد ملل مسلمان، به خصوص جهان تشیع نخواهد رفت، اتفاقاتی مانند حمله عربستان سعودی به یمن، تحولات میدانی سوریه و شهادت مدافعان حریم زینبی(س)، سقوط جرثقیل در  مسجدالحرام و فاجعه کشتار منا در حج تمتع، اعدام شیخ محمدباقر النمر، روحانی مبارز عربستانی در زندان‌های رژیم سعودی و ... اما در تاریخ 22 آذرماه سال گذشته درست در هنگامی که تا حدی فاجعه منا بر زخم‌های پیکر جهان اسلام التیام یافته بود، در روزهای نخست ماه ربیع‌الاول خبر قتل عام شیعیان در کشور نیجریه توسط دولت این کشور بار دیگر جهان اسلام را داغدار خود کرد.
آخرین خبر از وضع نامعلوم رهبر شیعیان نیجریه
ارتش نیجریه طبق اظهاراتی واهی مبنی بر اینکه شیعیان این کشور چندین روز پیش از این به رهبری شیخ ابراهیم یعقوب زکزاکی، رهبر نهضت اسلامی نیجریه به کاروان ژنرال توکور بوتای، رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور حمله کرده‌اند؛ اقدام به کشتار بیش از صدها نفر از شیعیان نیجریه در شهر زاریا(مرکز شیعیان این کشور) کرد. در همان ساعات نخست شیخ زکزاکی با رسانه‌ها مصاحبه کوتاهی به صورت تلفنی کرده و انجام این‌گونه اقدامات را محکوم و آن دلایل واهی را تکذیب می‌کند.
درست چند ساعت پس از این مصاحبه ارتش نیجریه به منزل شیخ زکزاکی حمله کرده و پس از به شهادت رساندن سه فرزند پسر و خواهرش، او و همسرش، زینت ابراهیم را هم به رگبار گلوله بسته، سپس به مکانی نامعلوم منتقل می‌کنند، اما به راستی شخصیت شیخ زکزاکی چه کسی بود که این‌گونه مایه ترس دولت نیجریه شده بود؟
آخرین خبر از وضع نامعلوم رهبر شیعیان نیجریه
در ساعات اول این حمله اکثر رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها اطلاعات زیر را از وی منعکس کردند: ابراهیم یعقوب زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه و روحانی شیعیان این کشور در سال ۱۹۵۳ چشم به جهان گشود، وی دانش‌آموخته رشته اقتصاد است و چندین بار در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی به زندان افتاد؛ سه پسرش در راهپیمایی روز قدس سال ۲۰۱۴ به دست پلیس نیجریه شهید شدند.
وی فعالیت‌های خود را از دهه ۱۹۸۰ تاکنون آغاز کرده و در این مدت بین هشت تا ۱۲ میلیون نیجریه‌ای توسط وی شیعه شده‌اند و این امر باعث حملات شدید برخی گروه‌های اسلامی افراطی به وی شده است، وی همچنین عضو مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع) است.
گروه تروریستی بوکوحرام، تحت حمایت وهابیون عربستان در ادامه عملیات ضدشیعی خود دست به انواع جنایات علیه شیعیان نیجریه زدند که از آن جمله می‌توان به طرح گروه تروریستی بوکوحرام برای ربودن زنان مسلمان در این کشور اشاره کرد که رهبر جنبش اسلامی نیجریه در مراسم جشن عید سعید غدیر خم سال ۹۴، به افشای توطئه گروه بوکوحرام نسبت به ربوده شدن زنان و دختران مدرسه چیبوک توسط عناصر این گروه تکفیری هشدار داد.
از همین رو در روز ۲۱ آذر ۱۳۹۴ مصادف با ۱۲ دسامبر ۲۰۱۵، بر اثر حمله ارتش نیجریه به شیعیان، سه پسر وی به شهادت رسیدند و همسر و خودش زخمی و دستگیر شدند.
آخرین خبر از وضع نامعلوم رهبر شیعیان نیجریه
زکیه زکزاکی، دخترخوانده‌ ابراهیم یعقوب زکزاکی در گفت‎وگو با ایکنا در خصوص آخرین وضعیت جسمانی شیخ ابراز کرد: شیخ و همسرش(زینت ابراهیم) در بیمارستان تحت نظر هستند و چند وقت پیش سه تن از وکلای انجمن شورای اسلامی نیجریه(که وابسته به دولت و متشکل از علمای این کشور و شورای محلی آن است) و همچنین دو نفر مسیحی درخواست ملاقات ایشان را کردند.
وی اضافه کرد: تا اینکه اول آوریل(13 فروردین 95) اجازه ملاقات ایشان را در بیمارستان محل حبس‌شان دادند، اما هیچ نوع ارتباط زنده تلفنی و یا مصاحبه‌ای صورت نگرفت و از 13 فروردین‌ماه امسال به بعد از شیخ زکزاکی خبری در دست نیست.
برادرزاده شیخ زکزاکی، اوضاع جسمانی وی را این‌گونه توصیف کرد: یک چشم پدر، صدمه دیده، چشم دیگر نیز کمی می‌بیند، پایش را نمی‌تواند خوب حرکت دهد و راه برود، در شکمش گلوله خورده است، یک گلوله را نمی‌توانند بردارند، چند عمل انجام داده‌اند اما باید چند عمل دیگر انجام دهند.
آخرین خبر از وضع نامعلوم رهبر شیعیان نیجریه
دختر خوانده رهبر شیعیان نیجریه با نقل اوضاع و احوال خودشان بعد از حمله ارتش به شیعیان گفت: وقتی عکس شیخ پس از دستگیری منتشر شد، امید به زنده ماندنشان نداشتیم، وقتی خواهرم برای ملاقات رفته بود، دکترش گفت، با توجه به لطمات وارده، ناامید بودیم شیخ زنده بماند، به دلیل آنکه دو روز ایشان در جایش افتاده بود و نفس نمی‌کشید، بعد آن مدت، دیدند نفس می‌کشد.
وی در خصوص تشابه فاجعه شهر زاریا و واقعه کربلا عنوان کرد: وقتی داخل خانه ما ریختند، گفتند مادرم حجابش را بردارد و شروع به تیراندازی کردند، نشان دادند تا چه حد دشمن اسلام هستند، همه بعد از کم شدن توانشان مجبور به برداشتن حجاب شدند؛ نمی‌گویم دقیقاً شبیه کربلا بود اما خیلی شبیه آن بود، به همین سبب قرابت خاصی میان این جریان و آنچه که حضرت زینب(س) در کربلا دیدند، احساس می‌کنم.
آخرین خبر از وضع نامعلوم رهبر شیعیان نیجریه
زکزاکی همچنین افزود: همه اعضای دادگاه ایشان وهابی بودند، این گروه نشان ‌داد که نمی‌خواهند عدالت را رعایت کنند و قصد یافتن مقصران و مجرمان کشتن جمع کثیری از مردم را در این جریانات ندارند؛ این دادگاه به نوعی دادگاه تفتیش عقاید است به دلیل آنکه در آن موضوعاتی مانند شیعه بودن یا نبودن پیامبر اعظم(ص) طرح و پیگیری می‌شود.
وی در ادامه با بیان اینکه بعد از قضایای دستگیری پدرم در زاریا، برخی از شیعیان از سرتاسر کشور به راه افتادند تا به زاریا بیایند، اضافه کرد: اما ارتش راه‌های منتهی به شهر را بست و گوشی‌های همراه مردم را می‌گشتند و تا عکسی از شیخ، حضرت امام خمینی(ره) و یا رهبری معظم انقلاب  را می‌یافتند فوراً صاحب آن را با گلوله می‌زدند و شهید می‌کردند.
captcha