درخشش ایرانی‌ها در مسابقات بین‌‌المللی خوشنویسی جهان اسلام
کد خبر: 3499208
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱
جلیل رسولی خبر داد:

درخشش ایرانی‌ها در مسابقات بین‌‌المللی خوشنویسی جهان اسلام

گروه بین‌الملل: نتایج دهمین دوره مسابقات بین‌المللی خوشنویسی جهان اسلام در ترکیه درحالی اعلام شد که ایرانیان با کسب رتبه‌های برتر رشته نستعلیق این رقابت‌ها بار دیگر در سطح بین‌الملل خوش درخشیدند.

درخشش ایرانی‌ها در مسابقات بین‌‌المللی خوشنویسی جهان اسلام

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، دهمین دوره مسابقات بین‌المللی خوشنویسی جهان اسلام با نام «حافظ عثمان» از سوی مؤسسه «ارسیکا» و با نام «اکمل‌الدین احسان اوغلو» در هتل «ددمان» استانبول ترکیه برگزار و نتایج داوری آن روز گذشته، 28 اردیبهشت اعلام شد.

جلیل رسولی، هنرمند پیشکسوت در گفت‌وگو با ایکنا ضمن اعلام این خبر درباره نفرات برگزیده رشته نستعلیق گفت: در رشته نستعلیق، حبیب رمضان‌پور، احسان احمدی و «مصطفی عابدینی و صفر گالشی» از ایران موفق به کسب عناوین اول تا سوم شدند که جوایز آن‌ها به ترتیب شامل 5 هزار دلار، 4 هزار دلار و 2 هزار دلار خواهد بود.

در این رشته همچنین علیرضا بیگی محمدی، سجاد حق‌جو، علی دائم امید شایسته تجلیل شناخته شده و جایزه 1000 دلاری را از آن خود کردند.

فاطمه مقیمی(شاگرد استاد جلیلی)، علی خیری حبیب‌آبادی، امید ربانی، سیدمحمد فاتح نطنزی، محمدرضا پاژند، مهرداد شیخی و روح‌الله صادقی اقدم نیز در این رشته شرکت کرده و به‌عنوان تشویق جایزه 750 دلاری دریافت خواهند کرد.

همچنین در رشته خط کوفی، صابر صفایی به‌عنوان نفر دوم جایزه 1500 دلاری و سارا عطارزاده شایسته تجلیل شده و جایزه 1000 دلاری و نیز ریحانه رحمتی(شاگرد استاد جلیلی) به‌عنوان تشویق جایزه 750 دلاری دریافت خواهند کرد.

گزارش ایکنا حاکی است، در رشته ثلث این مسابقات نیز، مریم نوروزی خلیلانی به‌عنوان نفر دوم برگزیده شده و جایزه 5000 دلاری را از آن خود کرد. همچنین علی احسان‌پور در همین رشته به‌عنوان تشویق جایزه 750 دلاری را دریافت خواهد کرد.
در رشته محقق ریحانی، فرهاد شیخانی و سیده زینب احمدی(شاگرد استاد جلیلی) نیز به‌عنوان تشویق جایزه 750 دلاری دریافت می‌کنند.

بر اساس این گزارش، در رشته تعلیق جلی نیز حبیب رمضان‌پور با کسب رتبه دوم جایزه 3 هزار دلاری و امید ربانی به‌عنوان تشویق جایزه 750 دلاری دریافت خواهند کرد.

گفتنی است، ارسیکا (سازمان همکاری‌های اسلامی و مرکز پژوهشی تاریخ،‌ هنر و خوشنویسی اسلامی) در ترکیه است که هر سه سال یک بار مسابقه بین‌المللی خوشنویسی جهان اسلام را در رشته‌های ثلث جلی، ثلث، نسخ،‌ تعلیق جلی، نستعلیق،‌ دیوانی جلی، دیوانی، کوفی، رقاع و مغربی برگزار می‌کند. در دهمین دوره این رقابت، 688 خطاط از 36 کشور شرکت‌ کردند و به 113 خطاط از 18 کشور جایزه تعلق گرفت. همچنین از تعداد 975 اثری که به مسابقات ارسال شده بود، 314 اثر به بخش فینال راه یافت که از این میان 122 اثر جایزه دریافت کردند.
captcha