امضای تفاهم‌نامه برگزاری ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در مشهد
کد خبر: 3503270
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۶

امضای تفاهم‌نامه برگزاری ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در مشهد

گروه فعالیت‌های قرآنی: تفاهم‌نامه برگزاری ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در مشهد دقایقی پیش در نخستین جلسه شورای سیاستگذاری ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان جهان اسلام امضا شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، نخستین جلسه شورای سیاستگذاری ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان ظهر امروز، ‌12 خردادماه در محل سالن اجتماعات استانداری خراسان رضوی برگزار شد.
در این جلسه که مسئولان کشوری و استانی حضور داشتند، تفاهم‌نامه برگزاری ششمین دوره مسابقات بین‌المللی دانشجویان مسلمان دقایقی پیش در مشهد امضا شد.
حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی کشور در این جلسه با بیان اینکه جهاددانشگاهی از اساس یک نهاد فرهنگی به شمار می‌رود، گفت: برنامه‌های فرهنگی و فعالیت‌های قرآنی متفاوتی به همت جهاددانشگاهی برگزار می‌شود.
مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان؛ فرصتی برای ترویج قرآن بین این قشر
طیبی با اشاره به برگزاری مسابقات بین‌المللی دانشجویان مسلمان جهان اسلام گفت: برگزاری این مسابقات در شرایط حساس جهان اسلام در بین دانشجوی مسلمان این کشورها از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا متأسفانه هم اکنون جهان اسلام درگیر گروه‌های تکفیری بوده که برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن ویژه دانشجویان فرصتی برای ترویج قرآن بین این اقشار فرهیخته خواهد بود.
رئیس جهاددانشگاهی کشور تصریح کرد: حضور دانشجویان در این مسابقات فضایی را برای وحدت اسلامی در میان مسلمانان جهان اسلام فراهم می‌کند زیرا هم اکنون افکار تکفیری زیادی در جهان اسلام وجود دارد.
وی یادآور شد: این مسابقات با همکاری و حمایت استانداری خراسان رضوی در سال 2017 برگزار شد که فرصت مغتنمی برای ایران به شمار می‌رود.
همچنین حجت‌الاسلام حمید محمدی، ، قائم مقام رئيس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان یک رویداد بی‌نظیر و بی بدیل در جهان اسلام است که نخبگان بسیاری در آن حضور دارند، تصریح کرد: حتی برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن ایران نیز در این جایگاه قرار ندارد.
نخبگان عرصه علم و دانش؛ جامعه مخاطب مسابقات
وی با تشریح این موضوع ادامه داد: شرکت‌کنندگان در این مسابقات اقشار عمومی هستند اما جامعه شرکت‌کننده در مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، نخبگان عرصه علم و دانش محسوب می‌شوند.
محمدی با بیان اینکه پرچمداری برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در دست جهاددانشگاهی قرار دارد، گفت: در این راستا باید یک تقدیر ویژه از جهاددانشگاهی به دلیل برگزاری این مسابقات صورت گیرد.
وی ابراز کرد: در ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، استاندار خراسان رضوی حمایت ویژه‌ای از برگزاری این مسابقات در مشهد انجام داده‌اند، ضمن اینکه جهاددانشگاهی نیز نقش مؤثر و بسزایی در این حوزه دارد.
تبیین برنامه‌های مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان
حمید صابرفرزام، رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان و مدیرعامل خبرگزاری ایکنا نیز در این جلسه به تبیین برنامه‌های مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در دوره‌های گذشته پرداخت و افزود: سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور به عنوان یک نهاد قرآنی برخاسته از نهادهای انقلابی آغاز گر فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها بوده است.
وی ابراز کرد: در اقدامی مؤثر و به منظور همدلی و همکاری فیمابین دانشجویان مسلمان، ارتقای سطح کمی و کیفی فعالیت‌های قرآنی، ایجاد رقابت سالم و سازنده و تبیین نقش جمهوری اسلامی ایران پس از برگزاری موفق جشنواره‌های ملی قرآن ویژه دانشجویان سراسر کشور در صدد برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان به صورت دوسالانه به عنوان تنها مسابقات قرآنی ویژه دانشجویان از جهان اسلام شدیم.
آغاز کار برنامه مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان از سال 84
وی با بیان اینکه پس از تصویب ایده اولیه مقدمات اجرایی کار آغاز شده است، اظهار کرد: از این رو در اولین گام نسبت به تشکیل شورای سیاستگذاری ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان و برنامه‌ریزی با دعوت از مدیران قرآنی سازمان‌ها و نهادهای کشور اقدام شد؛ در ادامه با توجه به اهمیت این مسابقات و گستردگی آن، ضرورت همکاری نهادها و سازمان‌های مختلف دیده می‌شد لذا رایزنی‌های لازم در راستای اخذ مساعدت و مشارکت سازمان‌های مختلف را آغاز کردیم که پس از همکاری این سازمان‌ها ستاد اجرایی در سال 84 به طور جدی فعالیت خود را آغاز کرد.
علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی نیز در این جلسه با بیان اینکه همه ما وظیفه داریم برای اشاعه قرآن و مضامین آن را به عرصه فعالیت دربیاوریم،  گفت: قطعا خدمت به قرآن و اشاعه این کتاب الهی یک عمل صالح و شایسته در سابقه دنیا و آخرتمان خواهد بود.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه مشهد مقدس متعلق به وجود حضرت ثامن‌الحجج(ع) است، ابراز کرد: از همین رو مشهد بهترین مکان برای تحرکات قرآنی به عنوان مرکزیت محسوب می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه باید دبیرخانه دائمی مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در مشهد دایر شود، اظهار کرد: ظرفیت‌های قرآنی بسزایی همچون آستان قدس رضوی در مشهد هستند که می‌تواند بهترین مکان برای دبیرخانه این مسابقات باشد.
مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان؛ فرصتی مغتنم در جهان اسلام برای ایران
رشیدیان با بیان اینکه برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان فرصت مغتنمی در جهان اسلام برای ایران محسوب می‌شود، افزود:‌ ما می‌توانیم از ظرفیت این مسابقات برای اشاعه چهره قرآن، به عنوان پیروان مکتب پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) استفاده کنیم.
همچنین سیدسعید سرابی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، ظهر امروز، ‌۱۲ خردادماه در نخستین جلسه شورای سیاستگذاری ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، گفت: در سال 2006 که اصفهان به عنوان پایتخت معنوی جهان اسلام معرفی شد و سال 2017 که مشهد که میزبان این پایتخت است تا سال 2024 این فرصت برای جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود.
وی ادامه داد: از حدود یک سال و نیم پیش به دستور استاندار خراسان رضوی پیگیر برنامه‌های مشهد 2017 بودیم که شورای سیاست‌گذاری مشهد 2017 به ریاست علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عضویت 17 سازمان و مجموعه ملی تشکیل شد.
سرابی تاکید کرد: اگرچه مشهد 2017 در حیطه و جغرافیای مشهد رخ می‌دهد اما یک رخداد ملی به شمار می‌رود، در این راستا شورای سیاست‌گذاری و مجموعه‌های مختلفی در استان به ریاست استانداری خراسان رضوی برگزار شد که چهار ستاد عمرانی مدیریت شهری، برون مرزی و بین‌المللی و رخداد‌ها در این شورا حضور دارند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ابراز کرد: با توجه به اینکه مشهد 2017 یک فرصت بین‌المللی برای جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود ما پیگیر شدیم تا هر برنامه‌ای و گستره بین‌المللی که قرار است در کشور برگزار شود به مشهد انتقال پیدا کند که خوشبختانه این اتفاق رخ داد.
عباس سلیمی، استاد پیشکسوت قرآن کریم نیز در این نشست، اظهار کرد: با توجه به آثار و برکاتی که در برگزاری مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان مسلمان وجود دارد و نمایندگان مختلفی از کشورهای جهان اسلام در این مسابقات حضور پیدا می‌کنند، امید است با لطف خدای متعال و همراهی استاندار خراسان رضوی عنایت تولیت آستان قدس رضوی این برنامه به خوبی برگزار شود.
ضرورتی برای ورود به فاز سوم مسابقات وجود ندارد
وی ادامه داد: شاید هم اکنون ضرورتی برای ورود به فاز سوم مسابقات وجود نداشته باشد اما باید برگزاری برنامه‌های پژوهشی با نظارت اساتید که در فاز دوم قرار دارد، مورد توجه قرار گیرد.
حجت‌الاسلام سید جلال حسینی، معاون تبلیغات و ارتباطات آستان قدس رضوی در این نشست با بیان اینکه مشهد دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی است، ابراز کرد: برای پیدا کردن مزیت‌های نسبی باید ارزیابی‌های عملی را سنجید. وی با بیان اینکه برگزاری مسابقات قرآن فرصت ارزشمندی برای معرفی ارزش‌های اسلام ناب است، تاکید کرد: ما باید در برگزاری مسابقات قرآنی روی مزیت‌ها و قابلیت‌ها تأکید بسیاری داشته باشیم.
معاون تبلیغات و ارتباطات آستان قدس رضوی با اشاره به این مطلب که امروز زنجیره کاملی از فعالیت‌های قرآنی در آستان قدس رضوی شکل گرفته است، گفت: مجموعه آستان قدس رضوی و با نگاه جدید خود قطعا در چارچوب‌های مشخص به برگزاری این مسابقات کمک خواهد کرد.
ناصحی، عضو دبیرخانه ستاد 2017 در شهرداری مشهد نیز در این نشست عنوان کرد: در بحث مشارکت شهرداری مشهد وارد مقدمات کار می‌شویم، شهرداری مشهد در مباحث قرآنی برنامه‌های متفاوتی دارد که توسط فرهنگسراها در حال انجام است.
وی ادامه داد: شهرداری مشهد علاقه‌مند است در حوزه مسابقات و در بخش مباحث علمی مشارکت ویژه‌ای داشته باشد، اما باید انتظاراتی که از شهرداری مشهد می‌رود به طور دقیق بیان شود همچنین در راستای برگزاری مسابقات باید از مشارکت دانشگاه‌های استان در حوزه علمیه این رویداد فرهنگی و قرآنی استفاده کنیم.
بر اساس این گزارش، حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی کشور، حجت‌الاسلام حمید محمدی، ، قائم مقام رئيس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، سعید پور علی، معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی، حمید صابرفرزام، رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان و مدیرعامل خبرگزاری ایکنا،‌ سید علی شمسیان، رئیس جهاددانشگاهی خراسان رضوی، علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی، عباس سلیمی، استاد و پیشکسوت قرآن کریم، علیرضا حاتمی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان رضوی، سیدسعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و ... در محل استانداری خراسان رضوی حضور داشتند.
یادآور می‌شود، در حاشیه نخستین جلسه شورای سیاستگذاری ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان کلیپی از روند برگزاری مسابقات در دوره‌های قبل پخش شد.
captcha