نصرالله: «بدرالدین» جهاد در سوریه و عراق را مدیریت می‌کرد/ آل‌خلیفه؛ دنباله‌رو آل‌سعود
کد خبر: 3510025
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۵

نصرالله: «بدرالدین» جهاد در سوریه و عراق را مدیریت می‌کرد/ آل‌خلیفه؛ دنباله‌رو آل‌سعود

گروه بین‌الملل: دبیرکل حزب‌الله لبنان به مناسبت چهلمین روز شهادت شهید مصطفی بدرالدین در جمع حامیان مقاومت در بیروت گفت: این فرمانده نیروهای مقاومت، مدیریت پرونده جهاد در سوریه و عراق را در دست داشت.

نصرالله:  بدرالدین جهاد در سوریه و عراق را مدیریت می‌کرد
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری العهد، سیدحسن نصر الله امروز جمعه، چهارم تیرماه به مناسبت چهلمین روز شهادت شهید مصطفی بدرالدین، فرماندۀ نیروهای حزب الله در سوریه، سخنرانی کرد و با اشاره به فرارسیدن این مناسبت به خانواده‌های شهدای حلب تبریک گفت و از خداوند خواستار عالیترین درجات برای شهدا شد.
نصر الله همچنین ایام ماه رمضان را به مسلمانان تبریک گفت و توصیه کرد که از بقیه ایام این ماه مبارک بویژه کسانی که لیالی این ماه را از دست دادند، استفاده کنند.
وی در سخنان خود که با اشاره به ابعاد شخصیت شهید بدرالدین آغاز شد، گفت: شهید مصطفی بدرالدین نقش اصلی را در زمینه آزادی اسرای مقاومت از زندان‌های رژیم صهیونیستی بر عهده داشت. او مدیریت پرونده جهاد در سوریه و عراق را در دست داشت و شهید بدرالدین به این موضوع توجه خاصی داشت؛ حضور ما در سوریه و عراق برای دفاع از ملتمان در لبنان است؛ چون نمی‌توان لبنان و آینده آن را از رویدادهای منطقه جدا دانست.
دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه اظهار داشت: هنگامی که داعش مناطقی در عراق را به اشغال خود در آورده بود و اوضاع بسیار دشوار شده بود، برداران از عراق تماس گرفتند و گفتند ما تعدادی فرمانده و نیرو می‌‌خواهیم. من هم با مصطفی بدرالدین تماس گرفتم و گفتم که برادران در عراق نیازمند نیرو و فرمانده هستند و طی چند ساعت تعداد مناسبی از برادران برای رفتن به بغداد آماده شدند.
وی گفت: اگر برادران ایرانی ما و سپاه پاسداران به این درخواست برادران عراقی پاسخ نمی‌دادند و عراقی‌ها هم به ندای مرجعیت دینی خود گوش فرا نمی‌دادند، امروز داعش سر از بغداد در می‎آورد.
دبیرکل حزب الله افزود: با وجود همه مشکلات دیدیم که عراقی‌ها توانستند داعش را بیرون کنند و به وحدت ملی برسند. مردم عراق از این طرق توانستند بر خلاف خواست برخی شبکه‌های ماهواره‌ای که از داعش دفاع می‌کردند و به دنبال تفرقه‌افکنی بودند، داعش را شکست دهند.  عراقی‌هایی که امروز در فلوجه و موصل با داعش می‌جنگند، نه تنها از شهر‌های خود بلکه از کل منطقه در برابر تروریسم دفاع می‌کنند.
دبیرکل حزب الله لبنان در بخش دیگری از سخنان خود افزود: از ماه‌ها قبل یک تصمیم منطقه‌ای و بین‌المللی بسیار بزرگ برای وارد کردن هزاران فرد مسلح گرفته شد و این افراد مسلح از ترکیه وارد حلب شدند.
  نصر الله در بخش دیگری از سخنانش دربارۀ شهید بدرالدین گفت: او داوطلب پذیرش مسئولیت در سوریه شد و تاکید کرد که آماده است در این نبرد شهید شود؛ چون می‌دانست امنیت لبنان را حفظ می‌کند. لذا به سوریه رفت و در تمام مراحل نبرد حضور داشت. ما معمولا دستاوردهای مقاومت را به یک شخص منتسب نمی‌کنیم اما امروز، به شکل ویژه، درباره این شهید سخن می‌گوییم.
وی افزود: بدرالدین از ابتداد حجم خطرات و تهدیدات اوضاع سوریه را دریافت و از معدود اشخاصی بود که اعتقاد داشت می‌توان از این مرحله سخت به سلامت گذشت. تمام کشورهای جهان جز تعدادی بسیار اندک معتقد بودند یکسره شدن کار سوریه نیازمند چند هفته وقت است. این به خاطر جنگ روانی، تحریک گسترده، طایفه‌ای کردن مسئله و روند بسیار سریع اوضاع در صحنه نبرد بود. وقتی نبرد در قلب دمشق، حمص، حلب و شهرهای اصلی آن جریان داشت دشوار بود که کسی بگوید بتوانیم با آن مقابله کنیم و چالش ها را در هم بشکنیم. اما آنچه در اندیشۀ مصطفی بدرالدین می‌گذشت، همین بود. این تجربه‌ای بود که درستی درک وی نسبت به رویدادها را ثابت کرد.
 سید حسن نصرالله به تعداد تلفات نیروهای حزب الله در حلب اشاره کرد و گفت: از ابتدای ماه جاری میلادی (ژوئن) تاکنون 26 نفر از نیروهای حزب الله شهید، یک نفر مفقود و یک نفر دیگر نیز اسیر شدند.
دبیرکل حزب الله تاکید کرد: شواهد و اسنادی داریم که بیش از 617 تروریست از جمله ده‎ها سرکرده و فرمانده گروه‌های تروریستی از ابتدای ژوئن در حلب کشته شدند.
 نصر الله دربارۀ وضعیت حساس حلب هم تأکید کرد که رها کردن این شهر اعطای فرصت جدیدی به طرح آمریکایی - سعودی - تکفیری برای محقق کردن یک پیروزی بزرگ در سوریه بود و همه موفقیت‌های گذشته مقاومت را تهدید می‌کرد. لذا وقتی لازم بود در حلب باشیم، به آنجا رفتیم و در حلب باقی خواهیم ماند. این رویکرد شهید بدرالدین بود.

سرکوب بحرینی‌ها و سلب حقوق آن‌ها از تصمیمات آل‌سعود است
سید حسن نصرالله در ادامه سخنرانی خود به تحولات بحرین و موضوع سلب تابعیت آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین اشاره کرد و گفت: آنچه که مقامات بحرینی علیه شیخ عیسی قاسم انجام دادند، اقدامی خطرناک است.
وی افزود: همه اعتراضاتی که مردم بحرین مسالمت‌آمیز به دور از خشونت بر مبنای قوانین انسانی و اخلاقی و بین‌المللی است، این در حالی است که آل‌خلیفه به حذف تعداد زیادی از علما و مراجع دینی اقدام و تلاش می‌کند درخواست مخالفان برای مذاکره و گفت‌وگو را رد کند.
نصرالله تاکید کرد که ممنوعیت گفت‌وگو میان بحرینی‌ها و ندادن حق و حقوق به بحرینی‌ها از تصمیمات آل‌سعود است، از همین روی می‍بینیم که مردم عربستان هیچ گونه مشارکت سیاسی در کشورشان ندارند؛ چرا که اگر گفت‌وگوی ملی در بحرین اجرا شود و نتیجه دهد، باید در عربستان هم اجرایی شود.

نصر الله گفت: ظلم، سرکوب و تعدی رژیم بحرین جوانان این کشور را به خروش کشاند، اما شیخ عیسی قاسم و امثال وی مانع خشونت شدند و شور مردم را کنترل کردند. اگر یک نفر در جهان شایسته جایزه صلح نوبل باشد، شیخ عیسی قاسم است.
نصر الله افزود: شیخ قاسم و علمای بحرین دنباله روی کسی نیستند و کسی چیزی به آنان دیکته نمی‌کند. این آل‌خلیفه است که دنباله‌رو آل‌سعود و نماینده انگلستان است.
دبیر کل حزب‌الله، در پایان، تاکید کرد: دنیا باید به مسئولیتش برای جلوگیری از اجرای حکم لغو تابعیت شیخ عیسی قاسم و اخراج وی از کشور عمل کند.
captcha