آمریکا و عربستان؛ پشت‌پرده کودتا در ترکیه
کد خبر: 3515594
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹
شیخ‌الاسلام عنوان کرد؛

آمریکا و عربستان؛ پشت‌پرده کودتا در ترکیه

گروه بین‌الملل: حسین شیخ‌الاسلام با اشاره به نقش کشورها در کودتای نظامی ترکیه گفت: احتمال نقش‌‌داشتن آمریکا و عربستان در پشت پرده کودتا وجود دارد.

آمریکا و عربستان؛ پشت‌پرده کودتا در ترکیه
حسین شیخ‌الاسلام، کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل و خاورمیانه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ضمن بیان این مطلب گفت: باید به مردم ترکیه به خاطر شکست کودتای نظامی تبریک گفت؛ زیرا با حضور گسترده در خیابان‌ها و مخالفت با کودتاچیان در مقابل قدرت‌هایی که مخالف دموکراسی در ترکیه هستند و در رأس آن‌ها آمریکا ایستادند.
وی درباره عوامل پشت پرده این کودتا اظهار کرد: بن علی یلدریم، نخست‌وزیر ترکیه اخیرا مواضعی مثبت را در حمایت از سوریه اتخاذ کرده بود که برای آمریکا و نظام شاهنشاهی سعودی خوش نیامد و احتمال دارد همین موضع‌گیری در وقوع کودتا تأثیرگذار بوده باشد.
نقش مخالفان دموکراسی در کودتا
شیخ الاسلام با بیان این‌که مخالفان دموکراسی در ترکیه نیز در کودتا نقش داشتند، تصریح کرد: برای شاهنشاهی سعودی پیروزی تروریست‌ها در سوریه تبدیل به مسأله حیثیتی شده است و وقتی ترکیه مواضعش را تغییر دهد و به سمت دولت بشار اسد متمایل شود، هیچ کس نمی‌تواند اسلحه و مواد منفجره و افراد تروریست را برای ترویست‌ها در سوریه بفرستد و واسطه و راه ارتباطی بسته خواهد شد.
کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: این تغییر موضع ترکیه در قبال سوریه، برای عربستان خیلی گران تمام شد و حتی عادل الجبیر علیه ترکیه موضع علنی گرفت و تهدید کرد که در صورت تداوم این تغییر، عربستان همین کارها را که در سوریه انجام می‌دهد(پشتیبانی و حمایت تروریست‌ها)، در ترکیه نیز انجام خواهد داد. این تهدید خیلی ابلهانه بود.
حسین شیخ‌الاسلام گفت: تمام این مسائل امکان دخالت عربستان و آمریکا در کودتای ترکیه را نشان می‌دهد.
ساختگی‌بودن کودتا ساده‌ لوحانه است
شیخ‌الاسلام در پاسخ به سؤالی درباره ساختگی‌بودن کودتا گفت: ساختگی‌بودن کودتا تحلیلی غیرقابل قبول و ساده‌لوحانه است؛ چرا که بیش از 200 نفر در این کودتا کشته شدند؛ بنابراین چگونه می‌تواند ساختگی بوده باشد؟!
وی در پایان درباره نقش فتح‌الله گولن(رهبر دولت سایه ترکیه) در کودتا افزود: گولن خودش این مسأله را رد کرده است، من نیز بیشتر نیروهای خارجی را در کودتا تأثیرگذار می‌دانم؛ نیروهایی که در صورت پیروزی کودتا از آن نفع برده و بی‌نصیب نمی‌ماندند.

captcha