اتاق سه متری؛ گنجینه ده‌ها هزار نسخه قرآنی در چین
کد خبر: 3522263
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۳

اتاق سه متری؛ گنجینه ده‌ها هزار نسخه قرآنی در چین

گروه بین‌الملل: «ما جینگ فو»، پژوهشگر چینی علاقه‌مند به میراث اسلامی است که گردآوری قدیمی‌ترین نسخه قرآن در چین و بیش‌ از 20 هزار نسخه قدیمی از قرآن، احادیث نبوی و زندگی‌نامه مشاهیر و بزرگان در اتاقی سه متری حاصل 23 سال پژوهش و تلاش وی در این حوزه است.

بیش از 20 هزار نسخه قدیمی قرآن و کتب دینی حاصل 23 سال پژوهش

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «الجزیره نت»، ما جینگ فو، پژوهشگر چینی، در روستای کوچکی در استان «نینگ‌شیا» واقع در شمال غرب چین که اغلب شهروندان آن را مسلمانان چینی تشکیل می‌دهند، زندگی می‌کند.
هنگامی که درب‌های منزل ساده این پژوهشگر چینی که مساحت آن چند متر بیشتر نیست، باز می‌شود بوی معطری از تاریخ و میراث اسلامی از یکی از اتاق‌های آن که دست کمی از یک موزه ندارد، به مشام می‌رسد.
بنابراین گزارش، قدیمی‌ترین نسخه قرآن کریم در چین در حوزه این پژوهشگر چینی قرار دارد و وی طی 23 سال پژوهش و تحقیق در حوزه میراث اسلامی، بیش از 20 هزار نسخه قدیمی از قرآن، احادیث نبوی و زندگی‌نامه را که همگی آن‌ها دست‌نویس هستند و تاریخ برخی از آن‌ها به بیش از 1000 سال می‌رسد، از گوشه و کنار کشور پهناور خود جمع‌آوری کرده است.
ارزش و تعداد کتب و نسخ خطی موجود در خانه این پژوهشگر چینی، بیشتر از آثار و نسخ خطی موجود در بسیاری از موزه‌های کشورهای عربی و اسلامی است. 
وی در اتاق 3 متری خود، 21 هزار قطعه و اثر باستانی و تاریخی را نگهداری می‌کند که قدمتی کمتر از صد سال ندارند و قدیمی‌ترین اثر موجود در این موزه خانگی، نسخه‌ای از قرآن کریم است که قدمت آن به بیش از هزار سال می‌رسد.
این پژوهشگر چینی تلاش ‌می‌کند جز در وقت ضرورت در این اتاق را باز نکند و ترجیح می‌دهد که خود از گنج‌های با ارزشش نگهداری کند، به‌ویژه این که مقامات چینی اهمیت و ارزش این آثار اسلامی را نمی‌دانند.  
در همین راستا، مورخان چینی معتقدند این نسخه از قرآن نخستین نسخه‌ای است که در زمان «دودمان تانگ»، پادشاه چین و در زمان حکومت اموی وارد چین شده است، همچنین قطعات و آثار تاریخی موجود در اتاق این پژوهشگر شامل، نسخ خطی، ظروف و سکه‌های باستانی است که قدمت آن‌ها به دوران عباسی برمی‌گردد.
ما جینگ فو در رابطه با آغاز جمع‌آوری آثار اسلامی و نسخ خطی که از بیش از دو دهه قبل این کار را آغاز کرده است، گفت: نخستین نسخه قدیمی از قرآن را در سال 1993 میلادی خریدم و پس از آن تمایل و علاقه‌ی شدیدی به جمع‌آوری و به‌دست آوردن تعداد بیشتری از این نسخ در وجودم شکل گرفت که از آن زمان دو دهه می‌گذرد.
وی تصریح کرد: این تمایل از روی کنجکاوی یا شهوت تملک نبوده، بلکه وظیفه و پایبندی اخلاقی به دین اسلامی بوده است، به‌ویژه این که بیشتر این نسخ خطی به دست اشخاص امانتدار و جاهای امن نبود.
این پژوهشگر چینی می‌گوید: من حدود 20 سال از عمرم را در سفر به استان‌های مختلف گذراندم و گاهی مسافت‌های طولانی را پیاده می‌رفتم تا توانستم این مجموعه بسیار بزرگ از میراث اسلامی را جمع‌آوری کنم.

بیش از 20 هزار نسخه قدیمی قرآن و کتب دینی حاصل 23 سال پژوهش

وی بیان می‌کند: مسئله مادی برای من اهمیتی ندارد، چرا که پروژه‌های تجاری زیادی به من ارائه و پول زیادی برای این پروژه‌ها به من پیشنهاد شده است.
ما جینگ ‌فو امیدوار است که دولت چین او را در ساخت موزه‌ای برای نمایش این آثار و گنجینه تاریخی ارزشمند کمک کند، تا این آثار با ارزش‌ را در کشوری که صدها هزار مسلمان در آن زندگی می‌کنند به نمایش بگذارد، همچنین از این طریق ،نگهداری این آثار توسط دولت تضمین خواهد شد.  
اما با وجود درخواست‌های متکرر جینگ فو و نامه‌های مستقیم وی به وزارت فرهنگ چین، هنوز پاسخی دریافت نکرده است.
captcha