گفتمان قرآن برای مقابله با مکتب‌ فکری غرب «اندرز حکیمانه» است
کد خبر: 3522409
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۴
نعینع در گفت‌وگو با ایکنا:

گفتمان قرآن برای مقابله با مکتب‌ فکری غرب «اندرز حکیمانه» است

گروه بین‌الملل: احمد احمد نعینع، قاری برجسته و نامدار مصری با تبیین شاخص‌های مهم قرآنی برای مقابله با مکتب‌های فکری غرب اظهار کرد: گفتمان قرآن در این رابطه بهره‌گیری از استدلال، خرد و اندرز نیکو و حکیمانه است و خود قرآن نیز خرد و عقل را خطاب قرار داده است.

قرآن همیشه خرد و عقل را مورد خطاب قرار می‌دهد

احمد احمد نعینع، از قاریان برجسته مصر و جهان اسلام و داور بین‌المللی و محلی مسابقات قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) در تبیین شاخص‌های مهم گفتمان قرآنی که می‌توان برای مقابله با مکتب‌های فکری غرب از آن استفاده کرد، گفت: خداوند متعال در آیه 125 سوره نحل می‌فرماید: «ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ: با حكمت و اندرز نيكو به راه پروردگارت دعوت كن و با آنان به [شيوه‏ اى] كه نيكوتر است مجادله نماى در حقيقت پروردگار تو به [حال] كسى كه از راه او منحرف‌شده داناتر و او به [حال] راه‌‏يافتگان [نيز] داناتر است»، بنابراین آن‌چه از این آیه نورانی قرآن می‌توان دریافت، این است که ما باید با بهره‌گیری از استدلال، حکمت و اندرز نیکو و موعظه حسنه با غربی‌ها که مکتب‌های فکری آن‌ها را منحرف می‌دانیم، مقابله کنیم.
وی تأکید کرد: علما، فرهیختگان و اندیشمندان مسلمان برای مقابله با تفکر غربی بهتر است که از شیوه و راه‌کار قرآنی که همان استدلال و خرد است، بهره بگیرند، چرا که خود قرآن همیشه عقل و خرد را مورد خطاب قرار می‌دهد.
این قاری برجسته مصری در ادامه این گفت‌وگو در رابطه با مهم‌ترین توصیه‌های قرآن برای تحقق سعادت در دنیا و آخرت گفت: یکی از راه‌های تحقق سعادت، قرائت قرآن همراه با خلوص و بندگی است. انسان باید هنگام قرائت قرآن در معانی و مفاهیم آیات الهی تدبر و تعمق و تلاش کند که آموزه‌ها و تعالیم این کتاب الهی را در زندگی روزمره تطبیق دهد.
احمد نعینع تأکید کرد: اخلاق و رفتار یک مسلمان باید برگرفته از قرآن و مطابق با احکام و دستورات این کتاب الهی باشد و باید آموزه‌های اخلاقی را که قرآن به‌عنوان کتاب الهی و مقدس مسلمانان بر آن‌ها تأکید کرده است، بر خلق و خوی خود تطبیق دهد و به‌طور کلی معارف قرآن و آموزه‌های ارزشمند آن باید در زندگی روزمره مسلمانان جاری باشد.
این قاری برجسته مصر در رابطه با بهره‌گیری از آموزه‌های کلام وحی برای مقابله با تهاجم فرهنگی و اجتماعی غرب گفت: یک مسلمان باید به امور و مسائلی که قرآن کریم در این زمینه بر آن‌ها تأکید کرده است، تمسک بجوید و در بحث و گفت‌وگو و مناظره با اندیشمندان و صاحب‌نظران غربی از درایت و اندرز نیکو و استدلال‌های قرآنی استفاده کند. یک فرد مسلمان باید تلاش کند که گفتار و کردار وی قرآنی باشد.
احمد نعینع در ادامه گفت: من در زندگی روزمره خود عبارت قرآنی «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ» را پیوسته تکرار می‌کنم و علاقه خاصی به این آیه قرآن داشته و آن را بسیار دوست دارم. 
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به توصیه‌های قرآنی برای محافظت از نهاد خانواده و تحکیم روابط معنوی در بین افراد خانواده اشاره کرد و گفت: خداوند متعال در آیه 23 سوره اسراء می‌فرماید: «وَقَضَى رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُلْ لَهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا: و پروردگار تو مقرر كرد كه جز او را مپرستيد و به پدر و مادر [خود] احسان كنيد اگر يكى از آن دو يا هر دو در كنار تو به سالخوردگى رسيدند به آنها حتى اوف مگو و به آنان پرخاش مكن و با آنها سخنى شايسته بگوى»، بنابراین یکی از توصیه‌های مؤکد قرآن احسان و نیکی‌کردن به پدر و مادر است.
این داور بین‌المللی مسابقات قرآن در ادامه بیان کرد: از دیگر توصیه‌های مهم برای محافظت از  نهاد خانواده، تربیت فرزندان براساس آموزه‌های ناب اسلام و تشویق آن‌ها به احترام به بزرگ‌ترها و آموختن رفتار و تعامل درست با دیگران به آن‌ها است.
احمد نعینع در پایان بار دیگر بر ضرورت تطبیق و عملی‌کردن آموزه‌های قرآن در زندگی اجتماعی مسلمانان تأکید کرد و گفت: امت اسلام باید رفتار، گفتار و خلق و خوی قرآنی داشته باشند و از آموزه‌های اساسی و اصیل قرآن در تمام جنبه‌های زندگی استفاده کنند.
captcha