شیوه‌های آموزش عمومی قرآن پاسخگو نیست
کد خبر: 3536617
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵
احصاء شیوه‌های صحیح آموزش عمومی قرآن/ فروزان تصریح کرد:

شیوه‌های آموزش عمومی قرآن پاسخگو نیست

گروه فعالیت‌های قرآنی: قاری و پیشکسوت قرآنی کشورمان با اشاره بر اینکه شیوه‌های آموزش عمومی قرآن موجود نتیجه لازم را نداشته است، اظهار کرد: پرورش قاری در بحث آموزش‌های عمومی قرآن مدنظر نیست بلکه مراد از آموزش قرآن، فهمیدن آن است به گونه‌ای که فرد بتواند قرآن را بخواند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، پیرو بررسی شیوه‌های متنوع و متعدد آموزش عمومی قرآن کریم طی مصاحبه‌های متعددی که با اساتید، پیشکسوتان و مدرسان قرآن چون علی‌اکبر توپچی، حسین اخوان‌اقدم، بهروز یاریگل، سیدعباس میردادماد، حبیب مهکام، محمد خواجوی، مهدی قره‌شیخلو و حجت‌الاسلام سیدمحمدجواد موسوی‌درچه‌ای به منظور بررسی بهترین روش در راستای بازدهی بهتر در مدت زمان کوتاه‌تر برای ورود عموم به این عرصه و جذب بهتری آنها، این بار به گفت‌وگو با هادی فروزان، قاری و پیشکسوت قرآنی کشورمان به گفت‌وگو نشسته‌ایم.
وی با تأکید بر اینکه همواره در زمینه آموزش قرآن باید به هدف مورد نظر توجه شود، گفت: پرورش قاری در بحث آموزش‌های عمومی قرآن مدنظر نیست بلکه مراد از آموزش قرآن، فهمیدن آن است به گونه‌ای که فرد بتواند قرآن را بخواند.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان ادامه داد: برای اینکه افراد جامعه با قرآن آشنا شوند باید افکارمان را تاحدودی عوض کنیم تا اینکه بخواهیم با اصرار به جوانان، میان‌سال‌ها و افرادی که از سن میانسالی گذشته‌اند و بعضاً نیز دارای مدارک تحصیلی فوق‌لیسانس و دکتری هستند قرآن را آموزش دهیم.
فروزان با اشاره به اینکه مراد از آموزش نهایی قرآن این است که آن شخص بتواند با قرآن و مفاهیم قرآن آشنا شود و آنها را درک کند به گونه‌ای که آن را در زندگی‌اش بکار ببندد، اظهار کرد: آموزش قرآن به منظور ثواب انجام نمی‌شود به این منظور که آن آقا و خانم را به مرحله‌ای برسانیم که قرآن بخواند و ثواب ببرد بلکه مراد از آن این است که بخواهیم جامعه را به سطحی برسانیم که از مفاهیم قرآن استفاده کند.
این مدرس قرآن با تأکید بر اینکه شیوه‌های آموزش عمومی قرآن موجود نتیجه لازم را نداشته است، اضافه کرد: آزموده را آزمودن خطاست. شیوه‌های آموزش عمومی قرآن موجود نتیجه لازم و مطلوبی را در پی نداشته است. بیایم با برنامه‌ریزی چیزی حدود 500 آیه کلیدی و مهم قرآن را که در جامعه فعلی مبتلی به آن هستیم با ذکر آیه به صورت عربی بیاوریم و سپس پیام‌های آن آیه‌ها را به زبان فارسی فصیح بیاوریم و به جامعه هدف بگوییم که اگر شما این 500 آیه را فرابگیرید پیام قرآن را دریافت کرده‌اید چون آیات مهم و کلیدی است.
فروزان عنوان کرد: باید این به جامعه منتقل شود که اگر شما دقیقاً پیام این آیات را دریافت کنید آن هنگام است که متوجه می‌شوید قرآن از ما و جامعه چه می‌خواهد و آن هنگام است که می‌دانیم باید چگونه شخصیت‌هایی در جامعه داشته باشیم تا بتوانیم مشکلات خودمان را در جامعه حل و فصل کنیم.
این قاری قرآن اظهار کرد: مگر غیر از اینست که آن راه‌ها و شیوه‌های آموزش عمومی قرآن آزموده شده و به نتیجه نرسیده است لذا معتقدم که با آنها نیز به نتیجه نخواهیم رسید چون تاکنون جواب نداده است و جواب نمی‌دهد.
وی که خواستار تشکیل نشستی با این موضوع شد، تصریح کرد: در جامعه امروز به دلایلی این کشش وجود ندارد که بخواهند قرآن را به زبان عربی فرا‌بگیرند که این دلایل را بعداً بیان خواهم کرد.
فروزان در‌خصوص میزان تأثیرگذاری جلسات سنتی قرآن و جلسات آموزش غیرحضوری و مجازی قرآن، گفت: به‌طور کل آن طریقه‌هایی که باید اساتید کشف کنند و روی آن کارکنند همه مشخص شده است و معتقدم که روش سنتی قرآن در قالب جلسات چهره‌ به چهره بهتر جواب می‌دهد و به صورت ساده می‌توانیم بسنجیم که بازده آن جلسات سنتی قرآن چه میزان است و بازده روش‌های جدید چه اندازه است.
وی با تأکید بر اینکه روش جدید آموزش قرآن نیز همان روش سنتی قرآن است که به صورت مدرن شده است، بیان کرد: در روش‌های جدید آموزش قرآن نوع گویش‌ها عوض شده است لذا اثرگذاری جلسات سنتی قرآن بیشتر از جلسات غیرحضوری چه به صورت اینترنتی و تلفنی و ... است.
این مدرس قرآن کریم اظهار کرد: متأسفانه روش غیرحضوری آموزش قرآن آن نتیجه مطلوب را نداشته است یعنی به صورت غیرحضوری 20 درصد جواب می‌دهد به صورت حضوری 90 درصد جواب می‌دهد حال چه سنتی باشد و چه مدرن چون میزان تأثیرگذاری جلسات آموزش حضوری قرآن بیشتر است.
فروزان با اشاره به اینکه متأسفانه جامعه به سمتی در حال گرایش است که فرصت حضور در جلسات حضوری قرآن را کمتر دارند، بیان کرد: شاید هم، ما اساتید قرآن نمی‌توانیم این انگیزه و گرایش را برای حضور بهتری مخاطبان در این جلسات فراهم کنیم.
وی با ابراز گلایه از اینکه هزینه در زمینه امور قرآنی کم انجام می‌گیرد، عنوان کرد: بیشتر فعالیت‌ها در زمینه امور قرآنی به صورت شعارگونه است که باید از این امر خارج شود.
captcha