تولید علوم انسانی اسلامی از رهگذر قرآن و حدیث محقق می‌شود
کد خبر: 3553954
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۵
قائم مقام پژوهشگاه قرآن و حدیث:

تولید علوم انسانی اسلامی از رهگذر قرآن و حدیث محقق می‌شود

گروه فعالیت‎های قرآنی: قائم مقام پژوهشگاه قرآن و حدیث بر لزوم تلاش و تتبعات علمی در زمینه قرآن و حدیث برای ساخت تفکر علوم انسانی اسلامی تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، حجت الاسلام والمسلمین رضا برنجکار، قائم مقام پژوهشگاه قرآن و حدیث امروز 24 آذرماه در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر این مرکز در دارالحدیث گفت: امسال 4 نفر از پژوهشکده‎‌های این پژوهشگاه و یک کارمند نمونه از بخش پژوهش مورد تجلیل واقع می‎شوند که تلاش داریم این برنامه را در جهت تقویت انگیزه‎های پژوهشگران این مرکز هر ساله به شکل بهتری انجام دهیم.

وی افزود: هسته اصلی پژوهشگاه، پژوهشکده‎‌ها و گروه‎‏های پژوهشی هستند و طرح‌هایی که برای پژوهش ارایه می‎شود از بین نیازمندی های روز انتخاب می‎شوند.

وی گفت: پژوهشگران در مرحله ابتدایی باید معارف دین را به خوبی گرفته و بعد آنها را منتقل کنند و خوشبختانه در این مرکز روند آموزشی در همین مسیر قرار دارد که در ضمن اینکه پژوهشگاه قرآنی و حدیثی است معارف اهل بیت(ع) را به شکل اجتهادی بررسی و ارایه می‎کند.

قائم مقام پژوهشگاه قرآن و حدیث بیان کرد: قرآن و روایات و به طور کلی منظومه اسلامی باید با قرائت اهل بیتی(ع) به دنیا معرفی و به شکل نظریه مطرح شود؛ تمدن اسلامی نیز بدون نظام سازی اسلامی بوجود نمی‎آید؛ علوم انسانی نیز بدون رویکر قرآنی و حدیثی به علوم انسانی اسلامی مبدل نخواهند شد.

برنجکار یادآورد: یکی از مسایلی که باید در پژوهشگران مراکز اسلامی حاکم شود، توجه هدفمند به پژوهش‎ها و حفظ روحیه شاد و با نشاط و البته پر از اخلاص در کار است.

وی گفت: برای تولید مبانی علوم انسانی اسلامی نیازمند تولید بر اساس نگاه قرآنی و حدیثی هستیم؛ امروزه در فضای مجازی فعالیت بسیاری علیه فرهنگ تشیع انجام می‎شود و مردم نیز نگاه خاصی به این فضا دارند و باید کاری کنیم که این پژوهش‎ها از مراکزی چون دارالحدیث بیرون رفته و مخاطبان عام و خاص پیدا کند.

captcha