آیت‌الله رفسنجانی از پیشگامان دغدغه‌مند مسئله فلسطین بود
کد خبر: 3566114
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲

آیت‌الله رفسنجانی از پیشگامان دغدغه‌مند مسئله فلسطین بود

گروه بین‌الملل: آیت‌‌الله هاشمی رفسنجانی از جمله شخصیت‌های پیشگامی بود که در دوره استبداد شاهنشاهی در باب اهمیت مسئله فلسطین و مسجدالاقصی مقاله نوشت و کتاب ترجمه کرد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ نویسنده پیشگام درباره مسئله فلسطین
«طلال عتریسی»، تحلیلگر سیاسی لبنان و استاد جامعه‌شناسی دانشگاه لبنان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این مطلب گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از جمله شخصیت‌های برجسته و محوری در انقلاب اسلامی ایران بود که نقش مهمی در تأسیس جمهوری اسلامی ایران داشت. او از آغاز بر تحسین روابط مثبت و موفق ایران با کشورهای اسلامی اصرار داشت، همچنین با عربستان که نماینده اصلی اهل سنت در جهان به‌حساب می‌آمد، روابط مثبت و سازنده‌ای داشت تا جایی که باعث شد شخصاً به این کشور سفر و با مقامات سعودی دیدار کند.
وی افزود: آیت‌الله هاشمی همواره بر پیشرفت و توسعه این روابط و از بین بردن همه مسائلی که موجب تشویش و بحران در روابط دوجانبه می‌شود، تأکید داشت. به جرئت می‌توان گفت که هاشمی رفسنجانی از جمله پرچم‌داران وحدت اسلامی بود.
دغدغه آیت‌الله رفسجانی برای مسئله فلسطین
عتریسی با اشاره به کتاب آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که ترجمه «القضیة الفلسطینیة» اثر اکرم زعیتر(سفیر وقت اردن در ایران) بود و در سال 42 با نام «سرگذشت فلسطین» و با مقدمه هاشمی رفسنجانی منتشر شد، گفت: تا قبل از پیروزی انقلاب، ملت ایران اطلاعات محدودی درباره فلسطین و مسئله این کشور داشتند، چرا که سیاست‌های شاه پهلوی، در تأیید راهبردهای ضدفلسطینی اسرائیل و آمریکا بود، سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی(موساد) نیز از تهران به عنوان مرکز اصلی و اساسی جهت فعالیت‌های خود در خاورمیانه استفاده می‌کرد، به همین دلیل رسانه ایران در آن دوره، ملت و کشور فلسطین را نادیده می‌گرفت.
تحلیلگر سیاسی لبنان افزود: هنگامی که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در آن دوره درباره فلسطین دست به قلم شد، تقریباً از اولین شخصیت‌هایی بود که درباره فلسطین اثری عرضه کرد که این مسئله نشانگر آگاهی زودرس نزد آیت‌الله هاشمی نسبت به این مسئله و پایبندی به مسئله فلسطین بود، هنگامی که انقلاب اسلامی پیروز شد، جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که به مسئله فلسطین و مسجد‌الاقصی پایبند است و این تعهد و التزام در بستن سفارت رژیم صهیونیستی و گشودن سفارت فلسطین در تهران برای اولین‌بار در جهان نمود پیدا کرد.
جسارت؛ ویژگی برجسته شخصیت آیت‌الله هاشمی
وی در رابطه با شخصیت آیت‌الله رفسنجانی هاشمی گفت: وی شخصیت قوی و جسوری داشت، از این حیث جسور بود که او حتی مواضع خود را که گاهی با احزاب سیاسی رایج و متعارف، منافات داشت، به جرئت مطرح می‌کرد و حتی نقدهای این مواضع را با جان و دل می‌خرید.
این استاد دانشگاه‌های لبنان تأکید کرد: آیت‌الله رفسنجانی معتقد بود که ارتقای جایگاه ایران در عرصه بین‌المللی اولویت دارد، همچنین معتقد بود که ایران باید همواره در جهت حفظ جایگاه خود و استقرار و امنیت پویا باشد.
نقش مهم آیت‌الله در جنگ تحمیلی
طلال عتریسی، تحلیلگر سیاسی لبنان با اشاره به جنگ تحمیلی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، نقش مهم و پرخطری در این جنگ داشت، هنگامی که به نتیجه رسید که تداوم این جنگ غیر ممکن است، دیدگاه خود را به امام خمینی(ره) گفت و به این جنگ خاتمه دادند.
عتریسی با اشاره به نامزد شدن آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات گوناگون گفت: این شخصیت قوی و جسور در انتخابات بسیاری نامزد شد و در برخی از آن‌ها رأی نیاورد ولی با این همه حال موضع‌ خود را حفظ کرد؛ وی شخصیتی داشت که در مقابله با چالش‌ها، دگرگونی‌ها و اختلاف‌نظرها قوی و محکم بود.
حضور گسترده ملت ایران در وداع با رفسنجانی
استاد جامعه‌شناسی دانشگاه لبنان با اشاره به حضور بسیار عظیم و گسترده ملت ایران در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: ملت ایران در جهان معروف است که به شخصیت‌ها، علما و رهبران خود احترام می‌گذارد و به همین خاطر میلیون‌ها نفر برای وداع با هاشمی در تشییع پیکر او شرکت کردند.
وی افزود: ملت ایران به‌خوبی می‌داند که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از جمله کسانی است که در پیدایش این انقلاب نقش مؤثر و اساسی داشت و از جمله تأسیس‌کنندگان جمهوری اسلامی ایران و همیشه در کنار امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب(مد‌ ظله‌‌العالی) بود.
عتریسی تأکید کرد: حضور گسترده و پررنگ ملت ایران در مراسم تشییع پیکر ایشان، نشان از احترام، وفاداری، تشکر و قدردانی از آنچه آیت‌الله هاشمی به جمهوری اسلامی ایران تقدیم کرده بود، داشت.
طلال عتریسی در پایان گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، شخصیتی استثنایی و محوری در تاریخ ایران بود و به سختی کمبود و خلاء ایجاد شده از فقدان ایشان، جبران خواهد شد، بدون شک هرکس بخواهد درباره ایران بنویسد و یا درباره تاریخ معاصر این کشور صحبت کند، باید از این شخصیت برجسته یاد کند.
هنادی جمعه فلاحیه
captcha