گشایش نخستین نمایشگاه «14 قرن هنر و تمدن ایران در دوره‌ اسلامی» در مشهد
کد خبر: 3566498
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۷
از سری برنامه‌های افتتاحیه مشهد 2017؛

گشایش نخستین نمایشگاه «14 قرن هنر و تمدن ایران در دوره‌ اسلامی» در مشهد

گروه فرهنگی: نخستین نمایشگاه «14 قرن هنر و تمدن ایران در دوره‌ اسلامی» با حضور شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی و عزالدین میهوبی، وزیر فرهنگ الجزایر در مشهد گشایش یافت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، نخستین نمایشگاه «14 قرن هنر و تمدن ایران در دوره‌ اسلامی» با حضور شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی، عزالدین میهوبی، وزیر فرهنگ الجزایر و میهمانانی از داخل و خارج کشور، شب گذشته، پنجم بهمن‌ماه در موزه بزرگ خراسان در مشهد گشایش یافت.
محمدحسن طالبیان، معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این مراسم به بیان توضیحاتی در رابطه با نمایشگاه «۱۴ قرن هنر و تمدن ایران در دوره اسلامی» پرداخت و بیان کرد: این نمایشگاه نشان‌دهنده سیر تحول هنر اسلامی در سفال‌گری، شیشه‌کاری، نگارگری، پارچه‌بافی، تذهیب و سایر هنرهای سنتی است که نشان از تأثیر شگرف اسلام و آیه‌های مبارک قرآن بر تمدن و‌ هنر ایرانی دارد.
وی در همین راستا با اشاره به گردآوری آثار به نمایش درآمده در نمایشگاه «هنر و تمدن ایران در دوره اسلامی»، از تلاش همه مدیران، موزه‌داران، کارشناسان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و‌ گردشگری خراسان رضوی به ویژه زهرا احمدی‌پور، معاون رییس جمهور و رییس‌ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تشکر کرد.
طالبیان با اعلام اینکه نمایشگاه «۱۴ قرن هنر و تمدن ایران در دوره اسلامی» برای اولین بار برپا می‌شود، توضیح داد: در این نمایشگاه ۱۷۸ اثر است که قرآن‌های نفیس، کتاب‌ها و نسخه‌های خطی، سفالینه‌ها، آثار فلزی، فرش‌ها، فرشینه‌ها، سکه‌های زرین و سیمین، آبگینه‌ها و ظروف شیشه‌ای از سده‌های نخستین تا دوره پهلوی را در بر می‌گیرد.
گشایش نخستین نمایشگاه «14 قرن هنر و تمدن ایران در دوره‌ اسلامی» در مشهد
موزه خراسان، دومین موزه کشور
معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، موزه خراسان را پس از موزه ملی از مهم‌ترین موزه‌های کشور برشمرد و خبرداد: در آینده به تدریج یرنامه‌های جهانی در آن برگزار خواهد شد؛ نمایشگاه تمدن و‌ هنر اسلامی نیز تا شش‌ماه ادامه دارد و پس از آن‌، نمایشگاه دیگری برپا خواهد شد.
وی در پایان برای میهمانان خارجی، گذران روزهای خوشی را در مشهد آرزو کرد.
محمدرضا کارگر، مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی نیز که سخنران دیگر این مراسم بود، بیان کرد: اسلامی که از یک سرزمین بسیار ساده شکل گرفت، در نهایت با ورود به کشورهای صاحب تمدن همچون ایران، توانست تمدن بزرگ اسلامی را به وجود آورد.
وی با بیان اینکه قرن چهارم هجری، اوج تمدن اسلامی در جهان به شمار می‌آید، اضافه کرد: دلیلش این است که اسلام در آن دوره توانست بین تمام کشورهای صاحب‌تمدن، زبان واحد علمی ایجاد کند.
گشایش نخستین نمایشگاه «14 قرن هنر و تمدن ایران در دوره‌ اسلامی» در مشهد
لزوم ایجاد زبان واحد بین کشورهای اسلامی
کارگر در همین راستا با اشاره به لزوم ایجاد زبان مشترک بین مسلمانان در جهت پیشرفت تمدن اسلامی، ادامه داد: حضور شما عزیزان در گشایش نمایشگاه «هنر و تمدن ایران در دوره اسلامی» نمونه و طلیعه این اتفاق است.
مدیرکل موزه ها و اموال منقول تاریخی در بخش دیگری از سخنانش به ارائه توضیحاتی راجع به نمایشگاه «14 قرن هنر و تمدن ایران در دوره اسلامی» پرداخت و افزود: با توجه به کثرت آثار دوره‌های اسلامی، تلاش کردیم با توجه به فضا، مکان نمایشگاهی ایجاد کنیم که نماینده شایسته‌ای برای 14 قرن تلاش مهم این سرزمین باشد.
کارگر، این نمایشگاه را نماد تنیده‌شدن باورهای اسلامی به جامعه ایران دانست و ابراز کرد: این نمایشگاه همچنین نشان می‌دهد که همواره بین اسلام و ایران خدمات متقابلی جریان داشته  و هم‌چنان نیز در جریان است.
گشایش نخستین نمایشگاه «14 قرن هنر و تمدن ایران در دوره‌ اسلامی» در مشهد
وی با اشاره به اینکه نمایشگاه «هنر و تمدن ایران در دوره اسلامی» برای اولین بار برپا شده است، ادامه داد: ما مفتخریم که این نمایشگاه برای اولین بار در شهر مشهد رونمایی می‌شود.
مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی با بیان این مطلب که مشاهیر علمی، مهندسان و معماران، فلزکاران، نقاشان، خوشنویسان و فیلسوفان برخی از پدیدآورندگان تمدن عظیم اسلامی هستند، خطاب به میهمانان مراسم افتتاحیه مشهد 2017، اضافه کرد: این نمایشگاه با موضوعات مختلفی برپا شده است؛ به جز معماری که نتوانستیم آثارش را به نمایشگاه بیاوریم و باید شما میهمانان را به مکان این بناها ببریم اما نمونه‌های قابل انتقال، از قرن سوم تا زمان معاصر در این نمایشگاه قرار گرفته است.
وی همچنین از حضور میهمانان و تلاش دست‌اندرکاران برپایی نمایشگاه و مسئولان تشکر و قدردانی کرد.
اهدای کتاب «تلسمان» از سوی وزیر فرهنگ الجزایر
گشایش نخستین نمایشگاه «14 قرن هنر و تمدن ایران در دوره‌ اسلامی» در مشهد
پس از پایان همایش، عزالدین میهوبی، وزیر فرهنگ الجزایر، کتاب «تلمسان»، از قدیمی‌ترین تمدن‌های آفریقا و شهری که در سال 2011 به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شده بود را به علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی اهدا کرد و سپس، میهمانان و حضار، بازدید از مجموعه نمایشگاه «14 قرن هنر و تمدن ایران در دوره اسلامی» را آغاز کردند.
یادآور می‌شود، در این نمایشگاه، آثاری از موزه‌های مختلف از جمله موزه رضا عباسی، موزه فرش، آبگینه، مجموعه فرهنگی و تاریخی سعدآباد، کاخ گلستان، موزه نادری و موزه خراسان گردآوری شده است؛ این نمایشگاه از پنجم بهمن‌ماه سال جاری در محل موزه بزرگ خراسان، واقع در بزرگراه شهید کلانتری، نرسیده به میدان جمهوری اسلامی «جنوب به شمال»، بوستان بزرگ کوهسنگی، به مدت شش‌ماه پذیرای علاقه‌مندان از داخل و خارج کشور است.
captcha