روز جهانی حجاب؛ پاسخی دندان‌شکن به اسلام‌ستیزی در غرب
کد خبر: 3569362
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۲
بانوان مسلمان اتریش در گفت‌و‌گو با ایکنا عنوان کردند:

روز جهانی حجاب؛ پاسخی دندان‌شکن به اسلام‌ستیزی در غرب

گروه بین‌‌الملل: روز‌ جهانی حجاب پاسخ دندان‌شکنی است به تمام کسانی که تلاش می‌کنند، این هدیه‌ الهی به بانوان مسلمان و فریضه اسلامی را مانع پیشرفت در جامعه جلوه دهند.

روز جهانی حجاب؛ پاسخی دندان‌شکن به اسلام‌ستیزی در غرب

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجاب همواره در دین اسلام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و روی آن تأکید شده است. اما امروزه در برخی نقاط جهان عده‌ای تلاش می‌کنند که این هدیه الهی به بانوان مسلمان را مانعی برای پیشرفت نشان دهند. حال اینکه حجاب به عنوان جلوه‌‌ای از زیبایی‌های دین مبین اسلام هیچگاه مانع ایفای نقش یک بانوی مسلمان در جامعه نبوده است. در جهان امروز بارها شاهد این امر بوده‌ایم که در برخی از مناطق جهان و به‌ویژه کشورهای اروپایی بانوان محجبه مورد تبعیض دینی قرار گرفته‌اند. در حالی که اگر ارزش‌های انسانی ملاک ارزیابی باشد، پوشش اسلامی یک بانوی مسلمان هیچ منافاتی با این ارزش‌ها ندارد. یک بانوی مسلمان این حق را دارد که در راستای تعالیم دینی خود زندگی کند. در سال‌های اخیر که مقامات کشور‌های غربی افزایش جمعیت و پیشرفت مسلمانان را بر‌نمی‌تابند، به سیاست مقابله با نماد‌ها و ارزش‌های اسلامی روی‌ آورده‌اند. اما در این میان مسلمانانی هوشیار نیز وجود داشته‌اند که همواره با تمام توان از تعالیم دینی خود دفاع کرد‌ه‌اند.
«نظمه خان»، بانوی بنگلادشی‌تبار، یکی از کسانی است که در راستای دفاع از حجاب ایده‌ بزرگی را مطرح کرد. اما سؤال اصلی این است که این ایده بزرگ چیست و چگونه مطرح شد. برای روشن‌تر شدن این موضوع بهتر است که نگاه کوتاهی به زندگینامه وی داشته باشیم.
نظمه خان، در سن 11 سالگی به همراه خانواده‌اش به آمریکا مهاجرت کرده و به تحصیلات خود در این کشور ادامه داد. اما وی طی دوران تحصیلی خود در آمریکا به دلیل محجبه بودن همواره مورد تبعیض دینی قرار می‌گرفت. سال‌‌هایی زیادی بر همین منوال گذاشت؛ تا این که وی وارد دانشگاه‌ شده و مرحله جدیدی از زندگی را آغاز کرد. به طوری که نظمه دیگر نقش فعال‌تری را برای دفاع از ارزش‌های اسلامی ایفا می‌کرد. در این دوره با وقوع حادثه 11 سپتامبر در آمریکا و نشانه رفتن انگشت اتهامات به سوی مسلمانان، وضعیت زندگی برای آنان در کشور‌های غربی بسیار دشوار شده‌ بود. به‌‌گونه‌ای که عباراتی نظیر «تروریسم اسلامی» در جامعه غرب رواج یافته و بانوان مسلمان نیز از این پیش‌‌داوری‌های منفی در امان نبودند. وضعیت به گونه‌ای بود که آنان به خاطر محجبه بودن هرروز بیشتر از گذشته مورد تبعیض دینی قرار می‌گرفتند. مبارزه با این اندیشه ساختگی غرب یعنی کنار هم قرار دادن حجاب و عدم پیشرفت، نیازمند یک ابتکار ویژه‌ای بود که نظمه خان آن را برای اولین بار در سال 2013 میلادی مطرح کرد.

روز جهانی حجاب پاسخی دندان‌شکن به اسلام‌ستیزی در غرب / در حال تکمیل

این ابتکار چیزی نبود جز «روز جهانی حجاب» که پاسخ دندان‌شکنی به اسلام‌ستیزی غرب و گام محکمی در راستای دفاع از ارزش‌های اسلامی بود.
وی روز اول ماه «فوریه» هر سال میلادی را به عنوان روز جهانی حجاب انتخاب کرد. این موضوع طولی نکشید که از طریق فضای مجازی در سراسر جهان منتشر شده و با استقبال خوبی از طرف مسلمانان مواجه شد. به طوری که هر سال در حدود 116 کشور جهان روز جهانی حجاب را گرامی ‌می‌دارند.
هرچند که اعلام اول فوریه به عنوان روز‌ جهانی حجاب(که برابر با امروز، 13 بهمن است) بازتاب گسترده‌ای را داشته‌ است، اما علی‌رغم این موضوع هنوز کشور‌هایی در جهان وجود دارند که برای اتخاذ قوانینی در راستای ممنوعیت حجاب تلاش می‌کنند.

اتریش یکی از کشورهایی است که در هفته‌های اخیر صحنه اعتراضات زیادی علیه قانون ممنوعیت حجاب شده است. قانونی که بیش از هرکس «سپاستین کورتز»، وزیر خارجه اتریش برای تصویب آن تلاش می‌کند. کورتز، می‌خواهد که با تصویب این قانون حجاب در تمامی اماکن عمومی این کشور ممنوع اعلام شود. این قانون در‌صورتی‌که به تصویب مجلس اتریش برسد از قوانین وضع‌شده در خصوص ممنوعیت حجاب در کشورهای فرانسه و آلمان سختگیرانه‌تر خواهد بود
.
بر همین اساس، خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) دیدگاه چند تن از بانوان مسلمان ساکن اتریش را در خصوص تصویب احتمالی این قانون جویا شد و از آنان خواست که هریک دیدگاه خود را نسبت به این موضوع بیان کنند.

روز جهانی حجاب پاسخی دندان‌شکن به اسلام‌ستیزی در غرب / در حال تکمیل

«یاسمین کاراگؤز»، ساکن شهر «اینسبروک» اتریش و دبیر درس فرهنگ دینی و اسلامی است. وی دیدگاه خود را در مورد قانون ممنوعیت حجاب در اتریش بدین شرح بیان می‌کند:
«من در خانواده‌ای مسلمان به دنیا آمده‌ام. اما حجاب را نه از روی اجبار بلکه با اشتیاق و علاقه وافری انتخاب کردم. حجاب بخشی از زندگی من است. بنابراین قانونی را که مانع آزادی عقاید دینی مسلمانان شود، نمی‌پسندم. به همین دلیل با قانون ممنوعیت حجاب نیز مخالف هستم. زیرا این قانون با حقوق بشر و ارزش‌های انسانی مغایرت دارد. امیدوارم روزی برسد که دیگر شاهد مباحثی همچون ممنوعیت حجاب در اتریش نباشیم».

روز جهانی حجاب پاسخی دندان‌شکن به اسلام‌ستیزی در غرب / در حال تکمیل

«منروا حماد»، نویسنده و روزنامه‌نگار ساکن شهر «وین» پایتخت اتریش است که تا کنون مقالات متعددی را در رابطه با حجاب به رشته تحریر در آورده است. این روزنامه‌نگار اتریشی دیدگاه خود را در مورد حجاب اینگونه مطرح می‌‌کند:
«حجاب را بهترین نوع پوشش می‌دانم. زیرا آرامش خاصی را برای انسان به ارمغان می‌آورد. به نظرم دخالت در طرز پوشش بانوان محجبه مسئله‌ای است که اروپا را دچار چالش‌های زیادی خواهد کرد. سیاست دور ساختن و یا طرد کردن مسلمانان نیز چیزی جز آسیب زدن به بافت جامعه را در پی نخواهد داشت. ما هم اکنون باید نگاهی متمایل به آینده داشته باشیم. به همین دلیل اتخاذ قوانینی نظیر ممنوعیت حجاب مانع از پیشرفت کشور خواهد شد. من معتقد هستم که انسان‌ها باید به جای تفاوت‌ها روی ویژگی‌های مشترک یکدیگر تکیه کنند».

روز جهانی حجاب پاسخی دندان‌شکن به اسلام‌ستیزی در غرب / در حال تکمیل

«سعادت بالتا»، بانوی 31 ساله‌ای است که در شهر «برنگتس» اتریش زندگی می‌کند. وی که هم اکنون به عنوان مربی یک مهد کودک در حال فعالیت است، عقاید خود را در مورد حجاب و تصویب احتمالی قانون ممنوعیت حضور بانوان محجبه در اماکن عمومی این گونه شرح می‌دهد:
«حجاب را ترجیح می‌دهم، زیرا این یکی از دستورات دین مبین اسلام است. من اینگونه خود را بیشتر در آرامش احساس می‌کنم. به نظر من محجبه بودن به معنای نشستن در خانه و دوری گزیدن از جامعه نیست. زیرا بانوان مسلمان نیز حضور فعالی در جامعه دارند. 10 سال است که در اتریش زندگی می‌کنم و صاحب دو فرزند هستم. تا کنون هیچگاه محجبه بودن مانع پیشرفتم در جامعه نشده است. این واقعا عجیب است که علی‌رغم وجود آزادی عقاید دینی در اتریش، بحث ممنوعیت حجاب مطرح شده است. این برای من نامفهوم است. به نظرم باید به عقاید یکدیگر احترام بگذاریم. همانطور که شهروندان غیر مسلمان اتریشی پوشش خود را دارند، ما نیز این حق را داریم که طرز پوشش را خودمان انتخاب کنیم. ما هیچگاه آنان را به دیده تحقیر نمی‌نگریم و رفتار تندی را با آنان نداریم. بنابراین از آن‌ها انتظار داریم که به عقاید ما احترام بگذارند.»

روز جهانی حجاب پاسخی دندان‌شکن به اسلام‌ستیزی در غرب / در حال تکمیل

«هولیا اکینجی»، دیگر بانوی محجبه نیز در شهر «اینسبروک» به عنوان دبیر درس فرهنگ دینی و اسلامی در حال فعالیت است. وی در خصوص استفاده برخی مقامات غربی از ارزش‌های اسلامی به عنوان یک ابزار سیاسی، می‌گوید:
«من 26 ساله بودم که تصمیم گرفتم حجابم را رعایت کنم. حجاب برای من به معنای آرامش و نماد اعتقاد به تدبیر الهی است. مطرح شدن مباحثی همچون ممنوعیت حجاب در اتریش تأثیرات مثبتی را روی این کشور از لحاظ اجتماعی و اقتصادی نخواهد داشت. این واقعا جای تأسف است که برخی سیاستمداران، از بحث ممنوعیت حجاب برای پیشبرد اهداف سیاسی استفاده می‌کنند. این قانون در صورت تصویب، تمام بانوان مسلمانانی را شامل خواهد شد که روزگاری را در این کشور با عمل به اعتقادات دینی خود سپری کرده‌اند. من طرفدار اندیشه‌ای هستم که از فرهنگ‌ها و عقاید متفاوت موجود در یک کشور حمایت کند. امیدوارم که مقامات اتریش به جای دامن زدن به این گونه مباحث، گام‌های بلندی را در راستای آزادی دین و اندیشه بردارند».

روز جهانی حجاب پاسخی دندان‌شکن به اسلام‌ستیزی در غرب / در حال تکمیل

«عایشه نور فیدان»، ساکن شهر «اینسبروک» یک دانش‌آموز مسلمانان محجبه است که ضمن انتقاد از بحث قانون ممنوعیت حجاب در اتریش در قالب چند جمله از حجاب این گونه دفاع می‌کند:
«همانطور که در قرآن کریم نیز به مسئله حجاب اشاره شده است، من محجبه بودن را وظیفه دینی خود می‌دانم. این حق طبیعی من است که بر اساس تعالیم دین اسلام زندگی کنم. به همین دلیل ممنوعیت حجاب را امری مغایر با آزادی عقاید دینی در اتریش می‌دانم. این واقعا قابل درک نیست که چرا برخی از مردم نمی‌توانند حجاب بانوان مسلمان را تحمل کنند. ما همیشه در مسئله پوشش به غیر مسلمانان احترام گذاشته‌ایم. آنان نیز باید لزوم احترام به طرز پوشش مسلمانان را درک کنند».

روز جهانی حجاب پاسخی دندان‌شکن به اسلام‌ستیزی در غرب / در حال تکمیل

«یئلیز داغدویر»، روانشناس و کارشناس ارتباط میان فرهنگ‌ها و ادیان است که در شهر «لوستن‌آئو» اتریش زندگی می‌کند. وی در خصوص زیبایی‌های حجاب و اهمیت آن برای بانوان مسلمان دیدگاه و عقاید خود را اینگونه شرح می‌دهد:
«در قرآن کریم روی حجاب تأکید شده و بخشی از زندگی اسلامی است. حجاب نماد دیگری از زیبایی و مهربانی خداوند یکتا است. حجاب برای من به معنای تجلی ایمان است. پوشش اسلامی یک حس دیگری را برای انسان دارد و هیچگاه مانع زیبایی نیست. با رعایت حجاب می‌توان زیبایی‌های زیادی را خلق کرد. حجاب زمانی معنا دارد که از روی عشق و علاقه به خداوند یکتا باشد. به نظرم با بانوان باید چنان رفتار کرد که متناسب با شأن آن‌ها است. امروزه در جامعه اتریش علی‌رغم اینکه مسلمانان بخشی از جامعه این کشور را تشکیل می‌دهند، هنوز هم برخی وجود دارند که نمی‌خواهند این حقیقت را بر‌تابند. سیاست تلاش برای طرد کردن مسلمانان از جامعه واقعا ناامید کننده است. حال اینکه مردم اتریش باید برای آرامش جامعه تلاش کنند. شهروندان اتریشی باید فارغ از هرگونه تبعیض دینی به ایجاد یک آینده‌ درخشان برای کشورشان فکر کنند».

خبرنگار: مرتضی کریمی

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناکتا یگانگی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۱/۱۳ - ۱۴:۴۶
0
0
سلام
گزارش خیلی خوبی بود
مخصوصا تنوع عکسا و حجاب این بانوهای دوست داشتنی
اما واقعا ما تو کشورمون می تونیم این حجاب رو با این رنگای خوش رنگ و لعاب به کار ببریم
بلوز دامن بیایم و این مدلی شیک بپوشیم و کسی بد نگامون نکنه؟
اگه این طور باشه
که خیلی خوبه
این بانوها خیلی شیک پوش و محجبه هستند
اگه همینم تو کشور مد شه بهتر از بی بندو باری امروزه
captcha