معرفی نمایندگان تانزانیا برای مسابقات بین‌المللی قرآن ایران + عکس
کد خبر: 3573496
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳

معرفی نمایندگان تانزانیا برای مسابقات بین‌المللی قرآن ایران + عکس

گروه بین‌الملل: مسابقات انتخابی نمایندگان تانزانیا برای حضور در رقابت‌های بین‌المللی قرآن کشورمان با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در تانزانیا برگزار شد.

مسابقات انتخابی نمایندگان تانزانیا در رقابت‌های قرآنی اوقاف
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، رایزنی فرهنگی ایران در تانرانیا در خبری به ایکنا اعلام کرد: این مسابقات با همکاری رایزنی فرهنگی و مؤسسه «الاستقامه» تانزانیا در سالن اجتماعات «الاستقامه» برگزار شد.
در این مسابقات برترین‌های رقابت‌های قرآنی تانزانیا در ماه رمضان و ایام میلاد النبی(ص) شرکت و برای حضور در رقابت‌های بین‌المللی قرآن کشورمان با یکدیگر رقابت‌ کردند.
رقابت‌های قرآنی تانزانیا به مناسبت سی‌و‌هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب از پنج‌شنبه، 21 بهمن آغاز شد و دیروز، 23 بهمن با برگزاری مرحله نهایی به کار خود پایان داد.
در این مسابقات حفاظ و قاریان برجسته، طلاب قاری و حافظ قرآن، دانشجویان و نابینایان برای کسب سهمیه حضور در مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه ایران با یکدیگر رقابت کردند و در مراسم اختتامیه نیز قاریان و حافظان سراسر تانزانیا و زنگبار شرکت داشتند.
غریب بلال، معاون اول رئیس‌جمهور سابق تانزانیا، موسی فرهنگ، سفیر ایران در این کشور، علی باقری، رایزن فرهنگی و تعدادی دیگر از مسئولان تانزانیایی از شرکت‌کنندگان در مراسم اختتامیه مسابقات بودند.
رجایی ایوب، نفر سوم رشته قرائت دوره گذشته مسابقات بین‌المللی قرآن اوقاف آیاتی از قرآن در این رقابت‌ها تلاوت کرد و در ادامه باقری، رایزن فرهنگی سفارت کشورمان در تانزانیا طی سخنانی گزارشی از مسابقات قرآن ایران و مشارکت تانزانیایی‌ها در این مسابقات ارائه داد.
قرآن چهار مرحله برای تدبر و تأمل دارد
وی گفت: امام حسین(ع) فرمود کتاب خدا چهار مرحله برای تدبر و تأمل دارد، عبارات، رمزها(اشارات)، لطایف و حقایق. مرحله عبارات برای همه مردم است، رمز‌ها یا اشارات برای خواص، لطایف برای اولیاء و مرحله حقایق برای انبیای الهی است.
باقری تصریح کرد: قرآن فقط حفظ و قرائت نیست، بلکه فهم آیات، ایجاد جامعه قرآنی و گسترش سبک زندگی قرآنی اهمیت زیادی دارد و ایران هدف اول خود را ایجاد جامعه قرآنی و گسترش فرهنگ قرآنی قرار داده است.
طرح تربیت 10 میلیون حافظ
 وی به اساسنامه دارالقرآن الکریم سازمان اوقاف و امور خیریه ایران اشاره کرد و افزود: بر اساس فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مد‌ظله‌العالی) باید 10 میلیون حافظ قرآن داشته باشیم، به همین منظور در برنامه‌های دارالقرآن سالانه 50 هزار نفر شرکت می‌کنند.
رایزن فرهنگی کشورمان بیان کرد: تاکنون سی‌وسه دوره مسابقات قرآن در ایران برگزار شده و این مسابقات از نظر تاریخی سومین رقابت بین‌المللی است که قاریان و حافظان قرآن از سراسر دنیا در آن شرکت می‌کنند.
باقری بیان کرد: امسال علاوه بر برگزاری سی‌و‌چهارمین دوره این مسابقات، رقابت‌های قرآنی بین‌المللی برای بانوان، طلاب، دانشجویان و روشندلان نیز برگزار می‌شود.
وی تصریح کرد: در بیشتر این مسابقات حفاظ و قراء تانزانیایی شرکت داشته و معمولا رتبه‌های برتر را کسب کرده‌اند که بیانگر موفقیت مسلمانان تانزانیا و سطح خوب حفظ و قرائت در این کشور است.
علی باقری در پایان آمادگی ایران برای کمک به توسعه برنامه‌های و فعالیت‌های آکادمیک قرآنی در تانزانیا را اعلام کرد.
اسامی نمایندگان تانزانیا در مسابقات قرآن ایران
بنا بر این گزارش، «عبدالحمید مسعود» در رشته حفظ و «آدم جمعه» در رشته قرائت در بخش آقایان و «عارفه بنت حسین» در رشته قرائت و «سوریه علی» در رشته حفظ در بخش بانوان به عنوان نفرات برتر معرفی شده و به مسابقات قرآن کشورمان راه یافتند.
در این مراسم همچنین «موسی فرهنگ»، سفیر ایران در تانزانیا نیز طی سخنانی سطح خوب قرائت و حفظ قرآن کریم در این کشور را ستود.
«غریب بلال»، معاون اول رئیس‌جمهور سابق تانزانیا نیز طی سخنانی در مراسم گفت: روابط ایران و تانزانیا روابطی قدیمی و برادرانه است.
وی با اشاره به تمدن شیرازی‌ها در تانزانیا گفت: اولین کسانی که در شرق آفریقا اسلام را تبلیغ کردند، ایرانیان(شیرازی‌ها) بودند و آنان همواره در  گسترش فرهنگ اسلامی فعال بوده‌اند.
غریب بلال برگزاری هفته فرهنگی شیراز در تانزانیا را بیانگر احیای روابط فرهنگی دیرینه دو کشور در بین نسل جدید دانست و از جوانان خواست همیشه با قرآن انس داشته باشند.
وی در پایان یادآور شد: من حتی در زمان مسئولیت که کارم خیلی سنگین بود، هرگز از خواندن قرآن غفلت نکردم.


مسابقات انتخابی نمایندگان تانزانیا در رقابت‌های قرآنی اوقاف
captcha