نامزدهای انتخابات خود را ملزم به ارائه برنامه قرآنی نمی‌بینند
کد خبر: 3591167
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۰
موسوی بلده بیان کرد:

نامزدهای انتخابات خود را ملزم به ارائه برنامه قرآنی نمی‌بینند

گروه مسابقات: یکی از اساتید قرآنی کشورمان گفت: فعالان سیاسی و مسئولان خود را ملزم به داشتن برنامه قرآنی در زمان انتخابات نمی‌کنند، چرا که مطالبه‌ای در این زمینه از آنها صورت نمی‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی کشورمان در گفت‌وگو با ستاد خبری سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن با اشاره به همزمانی این مسابقات با ایام انتخابات درباره آموزه‌های قرآنی و آثار آن در انتخابات، گفت: با توجه به اینکه اساس نظام ما بر اساس کلام‌الله مجید و کتاب آسمانی شکل گرفته است، بدیهی است که تمام حرکات و سکنات ما در کل نظام باید برگرفته از دستورات و قوانین قرآنی باشد.
عضو هیئت داوران سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن افزود: کسی که خودش را به اصطلاح داوطلب احراز سمتی از طریق برگزاری انتخابات می‌کند باید بین خود و خدای خودش حکم کند و با تفکر نتیجه بگیرد که آیا شایستگی احراز آن پست را دارد یا خیر و آیا آمادگی پذیرش مسئولیت را دارد.  
موسوی بلده تاکید کرد: نامزدهای انتخابات باید بدانند که این حرکت در نظامی صورت می‌گیرد که اسلام و تقوا پایه و اساس آن است و باید ببیند که آیا می‌توانند بر نفس خود  قادر باشد و از اینکه دچار وسوسه مقام نشوند، مطمئن باشند.
این استاد علم قرائت خاطرنشان کرد: یک نامزد انتخابات باید بداند که با استفاده از آموزه‌های قرآنی از خطراتی که به واسطه کسب مقام به سوی او می‌آید و او را تهدید می‌کند در امان باشد و بعد در جریان رقابت‌های انتخاباتی باید تقوا پیشه کند. یک نامزد در انتخابات بر اساس آموزه‌های قرآنی تنها باید از توانایی‌های خودش بگوید و به هیچ وجه حق ندارد رقیب خودش را تخطئه کند.
وی اذعان کرد: یک کاندید باید به خداپناه ببرد و از تخریب افراد دیگر پرهیزکند،‌او باید برنامه‌های خودش را تشریح کند. همه اینها برگرفته از قرآن است تمام اینها با دو لفظ «حفیظ» و «علیم» که در قرآن آمده است ارتباط دارد و به همین معنا است یعنی یک نامزد انتخابات باید هم حفیظ باشد و هم علیم . یعنی باید علم آن کار و مسئولیت را داشته باشد نه اینکه در آن رشته بی‌سواد باشد و خودش را داوطلب و کاندیدا کند .
این پیشکسوت قرانی کشورمان در بخش دیگری از این گفت وگو در خصوص برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در 5 بخش مختلف که امسال تجمیع شده است، گفت: با توجه به اینکه در ستاد تصمیم‌گیری مسابقات حضور داشته و از اعضای ستاد عالی مسابقات هستم، در این شورا نظر شخصی مهم نیست بلکه نظرات تجمیع و خروجی آن مهم و مورد تاکید است.
این استاد علم قرائت قرآن خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم کاری کنیم که تب مسابقات قرآن در جامعه فروکش نکند و برگزاری مسابقات را در طول سال تقسیم کنیم از نظر اثرگذاری بهتر خواهد بود و در ایجاد فضای قرآنی جامعه موثرتر خواهیم بود. اما به هر حال دوستان برگزار کننده با در نظر گرفتن امکانات از نظر مالی و اقتصادی، تجمیع این مسابقات را صلاح دیده و اجرایی خواهند کرد و ما هم تابع تصمیم نهایی و نظر جمعی هستیم.
موسوی بلده در ادامه صحبت‌های خود درباره مسابقات قرآن و نقش آن در کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی و سیاسی نیز گفت: من خیلی نمی‌خواهم در یک فضای ایده‌آل و رویایی حرف بزنم اما باید گفت که برگزاری مسابقات در کاهش معضلات اجتماعی و سیاسی بسیار اثر دارد. اگر مقایسه‌ای بین مسابقات قرآن و مسابقات دیگر داشته باشیم متوجه خواهیم شد که مسابقات در بخش‌های دیگر قدرت بسیار زیادی در جذب مردم به همان رشته را دارد. قطعاً مسابقات قرآنی هم در جذب مردم بی‌تاثیر نخواهد بود.
وی گفت: ما باید به همه قرآنیان و شاگردان قرآن‌آموز بگوییم که به این فکر نکنند که توان اول شدن ندارند پس در صحنه مسابقات حضور نیابند، بلکه به آنها بگوئیم بروید در مسابقه شرکت کنید تا به شکوه این مسابقات بیفزایید. مهم نیست که ایا اول بشوید یا نه بلکه مهم این است که در رقابت هم خود شما تجربه پیدا می‌کنید و هم به این شعائر فضا و مراسم با حضور خودتان کمک می‌کنید. 
موسوی‌بلده همچنین در خصوص برنامه‌های قرآنی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: این بحث که کاندیدا برنامه‌های منسجمی برای قرآن و قرآنیان داشته باشد  در فرهنگ حاکمیت ما اصلاً دیده نمی‌شود. یعنی کاندیدای ما اصلاً در روند انتخابات و ارایه برنامه‌های خود، نیازی به اینکه بخواهند به برنامه‌های قرآنی خود اشاره کنند، نمی‌بیند. با کمال تاسف باید گفت دیدگاهی که نسبت به فعالیت‌های قرآنی در کشور در بین مسئولان  وجود دارد بسیار کم رنگ است. 
عضو هیئت داوران سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن خاطرنشان کرد: در بین مسئولان نظام به طور شاخص می‌توان گفت فقط رهبر معظم انقلاب است که به شکل حرفه‌ای به بحث فعالیت‌های قرآنی و تلاوت توجه خاص دارند و دیگر مسئولان کشور توجه خاصی ندارند. در بقیه مسئولین از بالا تا پائین دیده نشده است که فردی همچون مقام معظم رهبری چنین نظری داشته باشند حتی در بین علمای حوزه و مبلغین که اسم و رسمی در کشور دارند هم  این چنین دیدگاهی وجود ندارد.
 موسوی‌بلده با اشاره به اینکه حتی در پاره‌ای موارد دیده می‌شود عده‌ای به انجام فعالیت‌های قرآنی مخالفت دارند، گفت: در چنین جوی چه توقعی دارید که کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری و شوراها بیایند و برای جذب رأی مردم توسعه فعالیت‌های قرآنی را مورد توجه قرار دهند.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان بیان کرد: گله‌ای کلی ما از آن هست که چرا باید در نظام ما این مسئله برای افرادی که می‌خواهند مسئولیت قبول کنند، نباید مهم باشد. چطور همه می‌آیند برای اقتصاد مردم قول می‌دهند، برای یارانه قول می‌دهند ،اما برای کار و فعالیت‌های قرآنی کسی قول نمی‌دهد چون اصلاً نیازی نیست، احتیاجی به جمع کردن رأی مردم از این نظر ندارند. 
مطالب مرتبط
captcha