کتابخانه سیار؛ ایده مترجم نروژی برای معرفی قرآن
کد خبر: 3586658
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵

کتابخانه سیار؛ ایده مترجم نروژی برای معرفی قرآن

گروه بین‌الملل: مترجم نروژی در اقدامی بی‌سابقه با راه‌اندازی کتابخانه و کتاب‌فروشی سیار در مرکز شهر اسلو، اهالی نروژ را به آشنایی بیشتر با قرآن و اسلام دعوت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی المدن، «کریستین شل استروپ»، منتقد، مترجم نروژی و سردبیر فصلنامه دیرپای «معاصر» این کشور، با راه‌اندازی کتابخانه و کتاب‌فروشی سیار، به فروش قرآن با ترجمه نروژی در مرکز شهر اسلو، پایتخت این کشور اقدام کرده است.
سردبیر مجله «معاصر»، از این ایده در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی فیس‌بوک خبر داد و در همان ساعت‌های اولیه با استقبال زیادی از سوی دنبال‌کنندگان خود مواجه شد و به خاطر اهمیت این طرح در این برهه زمانی که اروپا شاهد چالش‌های گفتمان اسلام‌ستیزانه و اسلام‌هراسی است، رسانه‌های نروژی نیز آن را پوشش دادند.
این مترجم نروژی درباره انگیزه خود و دلیل اجرای این طرح گفت: قرآن فقط یک کتاب مقدس و قدیمی به‌شمار نمی‌آید، بلکه کتابی است که به مسائل سیاسی و زندگی روزمره ما مرتبط می‌شود، همچنین برخی بدون آنکه قرآن را خوانده باشند از اسلام دفاع و یا با آن دشمنی می‌کنند، فکر می‌کنم کسی که از یک اندیشه دفاع و یا با آن دشمنی می‌کند، در درجه اول باید برای آن اهمیت قائل شود، در اسلام نیز این مسئله تنها با خواندن قرآن میسر است؛ بسیاری هستند که با اسلام دشمنی می‌کنند در حالی که نه قرآن را خوانده و نه حتی کتابی درباره اسلام مطالعه کرده‌اند و فقط براساس اخبار رسانه‌های معاند و اتفاقاتی که آن‌ها به مخاطبان القاء می‌کنند، موضع دشمنانه می‌گیرند، همچنین برخی هستند که از اسلام کورکورانه دفاع می‌کنند در‌حالی‌که هیچ چیزی درباره قرآن کریم نمی‌دانند.
به گفته شل استروپ، نروژ کشوری نمونه در آزادی بیان و اجرای طرح‌های تقریبی بین فرهنگ‌ها و ادیان است؛ همین امر مشوق او برای اجرای این ایده بوده است.
او با اینکه مسلمان نیست و با این ایده قصد تبلیغ اسلام را هم ندارد، تأکید می‌کند که هدفش از این طرح آن است که مردم قبل از اتخاذ هر‌گونه موضع مثبت یا منفی در مقابل دینی، کتاب مقدس آن را مطالعه کنند و بدون شناخت و فهم آن دین تصمیمی نگیرند، این طرح نیز تشویقی برای فهم و مطالعه کتاب آسمانی مسلمانان است.
این فعال فرهنگی اهل نروژ همچنین می‌گوید: این طرح فقط برای آشنایی با دین و کتابی است که در حال حاضر نقش مهمی در زمینه سیاسی و اجتماعی در سراسر جهان دارد.
بنابراین گزارش، استقبال غیر مسلمانان نروژ از این طرح و خرید قرآن کریم، من باب اطلاع آن‌ها از دین اسلام و عشق به شناخت بیشتر این دین صورت گرفته است و به همین خاطر در روزهای کمی این فرهیخته نروژی صدها نسخه از قرآن کریم با ترجمه نروژی را فروخت و خریداران او از سنین مختلف، جنسیت‌ها و گرایش‌های متعدد و حتی برخی از آن‌ها به‌صورت آشکارا، اسلام‌ستیز بودند.
گفتنی است، فصل‌نامه «معاصر» به گفت‌وگوی بین پیروان ادیان می‌پردازد و نخستین نشریه‌ای است که در شماره نخست خود پرونده کاملی درباره قرآن و اسلام گشود که پژوهشگران و کارشناسان زیادی دیدگاه‌های مختلف و گاهی متناقض خود را درباره این موضوع ارائه کرده بودند.
در حال ادیت//کتاب‌فروشی سیاری که در خیابان‌های پایتخت نروژ قرآن می‌فروشد+عکس

در حال ادیت//کتاب‌فروشی سیاری که در خیابان‌های پایتخت نروژ قرآن می‌فروشد+عکس

در حال ادیت//کتاب‌فروشی سیاری که در خیابان‌های پایتخت نروژ قرآن می‌فروشد+عکس
captcha