تجمیع مسابقات بین‌المللی در راستای تحقق شعار سال/ پیگیر مطالبات قرآنی از مسئولان باشیم
کد خبر: 3590034
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰
در نشست خبری مسابقات بین‌المللی قرآن مطرح شد؛

تجمیع مسابقات بین‌المللی در راستای تحقق شعار سال/ پیگیر مطالبات قرآنی از مسئولان باشیم

گروه مسابقات: رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه یکی از توفیقات نظام جمهوری اسلامی ایران برگزاری مسابقات قرآن است، اظهار کرد: تجمیع مسابقات بین‌المللی قرآن در واقع در جهت تحقق شعار سال است و این کار موجب شده است تا شاهد تخصیص حداقل هزینه‌ها باشیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری سی و چهارمین دوره مسابقات قرآن صبح امروز، 27 فروردین‌‌ماه با حضور حجت‌الاسلام علی محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف و عیسی علیزاده، رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه طی سخنانی به تبیین اهمیت قرآن و لزوم پرداختن به آن اشاره کرد و گفت: خداوند متعال در قرآن مظاهر خود را به بندگان عرضه داشته است اما ما بندگان متوجه آن نیستیم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه در آیات متعددی بر حقانیت قرآن تأکید شده است،‌ افزود: از جمله این آیات «نَزَّلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقّ ...»، «تَنْزِيلٌ مِنْ رَبِّ الْعَالَمِينَ» و ... است که در آنها گفته می‌شود، قرآن از جانب خدا‌ی متعال و حکیم نازل شده است. در خود قرآن نیز قسم به قرآن حکیم یاد شده است.

«قرآن» زیباترین نعمتی که خداوند به بشر ارزانی داشته است

محمدی در ادامه این بخش از صحبت‌های خود اظهار کرد: قرآن کتابی نفوذناپذیر، کامل و جامع است که از هر باطل و خرافه و سخن بیهوده‌ای به دور است، برترین، بهترین و زیباترین نعمتی که خداوند به بشر ارزانی داشته است همین قرآن است و آن را در سوره مبارکه «الرحمن» بیان کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در سایه تعلیم قرآن می‌توان از فرامین آن استفاده کرد، خداوند بهترین سخن را از نظر محتوا و ظاهر و اثربخشی نازل کرده است. در زمینه محتوا و ظاهر تاکنون و در تاریخ نمونه ای مانند آیات قرآن ذکر نشده است و از لحاظ اثربخشی نیز اگر زمینه‌ای فراهم شود تا انسان آیات قرآن را بشنود قطعاً هدایت خواهد شد.

تجمیع مسابقات بین‌المللی در راستای تحقق شعار سال/ پیگیر مطالبات قرآنی از مسئولان باشیم

رئیس ستاد عالی مسابقات جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه بدون تبعیت از قرآن کریم به سعادت نخواهیم رسید، گفت: رسیدن به سعادت در گرو عمل به قرآن کریم است و عمل به قرآن نیز مقدماتی نیاز دارد که یکی از این مقدمات روخوانی، قرائت، حفظ و انس با قرآن کریم به صورت فردی و جمعی است. 

وی خاطرنشان کرد: برگزاری مسابقات قرآن از جمله الزاماتی است که فرهنگسازی قرآنی در جامعه را به دنبال دارد و باعث می‌شود تا نسبت به روخوانی و قرائت و حفظ و انس با قرآن کریم در جامعه اشتیاق ایجاد شود. برای همین لازم است تا مسابقات قران را در سطوح مختلف برگزار کنیم.

مسابقات قرآن از توفیقات نظام جمهوری اسلامی ایران است

حجت‌الاسلام محمدی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از توفیقات نظام جمهوری اسلامی ایران برگزاری مسابقات قرآن است، گفت: آثار برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در داخل و خارج از کشور به عینه مشاهده شده است و به همین خاطر برگزاری این مسابقات یکی از توفیقات نظام جمهوری اسلامی ایران است. 

وی خاطرنشان کرد: به یاری خداوند متعال سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن از روز ۳۰ فروردین‌ماه تا ۶ اردیبهشت‌ماه با حضور نمایندگانی از ۸۳ کشور جهان برگزار می‌شود. در این دوره از مسابقات شاهد برگزاری ۵ مسابقه بین‌المللی شامل بانوان، آقایان، روشندلان، طلاب علوم دینی و دانش‌آموزان خواهیم بود.

محمدی با اشاره به اینکه در این دوره از مسابقات ۲۷۶ شرکت‌کننده حضور خواهند داشت، خاطرنشان کرد: این مسابقات محدود به گروه خاصی نیست و برای نظام و ملت ایران است و امیدواریم با اطلاع‌رسانی عالمانه و هنرمندانه به گونه‌ای عمل شود که فضای کشور یک فضای قرآنی شود و کسانی که در این برنامه‌ها حضور نداشته‌اند برای حضور در چنین برنامه‌های ترغیب شوند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: در کنار این مسابقات به لحاظ محتوایی به نکات مهم و مورد نیاز روز جامعه پرداخته شده است. شعار این دوره از مسابقات «یک کتاب یک امت» و برگرفته از آیه‌ای از قرآن است تا بر اساس آن وحدت را که مهم‌ترین هدف مسابقات است نیز مد نظر قرار داده باشیم.

تجمیع مسابقات بین‌المللی در راستای تحقق شعار سال/ پیگیر مطالبات قرآنی از مسئولان باشیم

استکبارستیزی؛ از مهم‌ترین موضوعات مسابقات قرآن

وی با تأکید بر اینکه استکبارستیزی یکی از موضوعات مهم است که در مسابقات به آن پرداخته می‌شود،‌ گفت: ما افتخار داریم که پرچمدار قرآن در قرائت، حفظ و عمل به قرآن کریم در دنیا هستیم و یکی از مولفه‌های استکبار ستیزی نیز همین است. در بحث استکبارستیزی باید دشمن را بشناسیم و این دشمنی را فراموش نکنیم،‌ در این مورد هم محتواهایی آماده شده است که در زمان برگزاری مسابقات ارائه خواهد شد.

محمدی پرداختن به سبک زندگی اسلامی را از دیگر بخش‌هایی که در مسابقات به آن پرداخته می‌شود عنوان کرد و افزود: بحث خانواده و قرآن، آئین‌ همسرداری، ازدواج و رابطه زن و مرد در اسلام و البته فاجعه منا و شهدای مدافع حرم برنامه‌ها و محتواهایی عرضه می‌شود. 

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش دیگری از صحبت‌های خود به برگزاری دهمین همایش پژوهش‌های قرآنی همزمان با برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن خبر داد و گفت: این همایش با موضوع قرآن و انقلاب برگزار می‌شود. تاکنون 421 مقاله دریافت و مورد بررسی قرار گرفته است که 65 مقاله از 20 کشور خارجی است. این همایش روز چهارم اردیبهشت‌ماه و در شهر مقدس قم برگزار می‌شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اذعان کرد: در این دوره از مسابقات شاهد حضور 40 داور بین‌المللی خواهیم بود که 24 داور ایرانی و 16 داور نیز خارجی هستند. همچنین در حاشیه برگزاری مسابقات نمایشگاهی با 18 محور برگزار می‌شود. 

رئیس ستاد عالی مسابقات در ادامه صحبت‌های خود در این نشست خبری به بخشی از سخنان مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب در جایی فرمودند یکی از برنامه‌های اصلی مدیران در نظام اسلامی باید ترویج قرآن نه به عنوان یک برنامه حاشیه‌ای بلکه به عنوان یک برنامه اصلی باشد. جا دارد این موضوع به عنوان مطالبه مردم متدین و جامعه قرآنی از مسئولان صورت بگیرد که دولتمردان و مسئولان عالی نظام به چه میزان به قرآن در دستگاه مربوطه خود توجه داشته‌اند.

محمدی در ادامه به همزمانی این مسابقات با فضای انتخاباتی اشاره کرد و افزود: نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و حتی شوراهای شهر و روستا باید برنامه‌های خود را به طور مشخص در زمینه فعالیت‌های قرآنی بیان کنند. گاهی فکر می‌کنیم که شورای شهر تنها باید به مسائل شهری بپردازد اما یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های زندگی ما مسلمانان بحث قرآن است و باید برای ان برنامه مدون داشته باشند.

وی در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا در مورد حضور مسئولان در مراسم افتتاحیه این مسابقات، خاطرنشان کرد: از یک ماه قبل نامه‌نگاری برای حضور رئیس جمهور در این مراسم صورت گرفته است و امیدواریم مشکل خاصی برای حضور ایشان در این مراسم به وجود نیاید.

تجمیع مسابقات بین‌المللی در راستای تحقق شعار سال/ پیگیر مطالبات قرآنی از مسئولان باشیم

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین در پاسخ به سؤال دیگری در مورد حضور یا عدم حضور مصری‌ها در این مسابقات نیز گفت: در این دوره از مسابقات، هم شرکت کننده و هم داور مصری دعوت شده است، از سال‌های قبل ممانعت‌هایی برای حضور مصری‌ها در ایران صورت گرفته است در حال رایزنی برای برطرف شدن این قبیل مسائل هستیم که امیدواریم به نتیجه برسد.

همچنین در بخش دیگری از نشست خبری سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قران ایران، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی،‌ رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف به بیان برخی مطالب پرداخت.

تحقق شعار سال در جریان برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن

وی در ابتدای صحبت‌های خود و در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا در مورد تحقق شعار سال در جریان برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن گفت: اتفاقی ویژه‌ای در عرصه فعالیت‌های قرآنی افتاده که آن تجمیع مسابقات بین‌المللی قرآن است. این مسابقات می‌توانست به صورت جداگانه برگزار شود و هزینه بر نیز باشد اما برگزاری همزمان مسابقات و هم‌پوشانی آن باعث شده تا شاهد تخصیص حداقل هزینه‌ها باشیم. 

حسینی با تأکید بر اینکه هزینه مسابقات نصف شده است، گفت: اگر هر کدام از این مسابقات به صورت جداگانه و در زمان و مکان دیگری برگزار می‌شد هزینه‌های بسیار زیادی برای تأمین سالن و دیگر مقدمات برگزاری مسابقات به برگزارکنندگان تحمیل می‌شد.

رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف همچنین بیان کرد: اگر چنین تجمیعی در چند رویداد دیگر صورت گیرد بسیار مطلوب خواهد بود چرا که در کشور کارهای زمین مانده بسیار زیادی وجود دارد و در عین حال موازی‌کاری‌های بسیار زیادی هم صورت می‌گیرد. 

وی برای کاهش تأیید کاهش هزینه‌های این دوره از مسابقات به ذکر نمونه‌ای پرداخت و گفت: برای کاهش هزینه‌ها در مسابقات بین‌المللی بر اساس تفاهم نامه‌ای که با وزارت ارشاد منعقد شد سه فعالیت مشترک بین سازمان اوقاف و امور خیریه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هم ادغام شد که اگر این کار صورت نمی‌گرفت هزینه‌های زیادی تحمیل می‌شد ضمن اینکه همین ادغام موجب شد تا شاهد جلب مشارکت دستگاه‌های دیگر نیز باشیم.

دبیر سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن همایش تجلیل از بانوان قرآنی،‌ جشنواره قصه‌های قرآنی و نمایشگاه قرآن را سه فعالیت ادغام شده توسط سازمان اوقاف و وزارت ارشاد عنوان و بیان کرد: این سه رویداد در سال‌‌های گذشته برگزار می‌شد و با این حرکت بهینه تلاش شد تا هزینه‌های مسابقات تا حدی کاهش یابد. نمایشگاه جنبی این دوره از مسابقات یک فاز از نمایشگاه بین‌المللی قران است که در آن محصولات قرآنی عرضه خواهد شد.

حسینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه تلاش شده است تا مسابقات سی و چهارمین دوره با هزینه‌ای معادل هزینه سال گذشته برگزار شود،‌ گفت: در این دوره از مسابقات تلاش داریم تا رقابت‌ها به صورت مؤثر برگزار شود، ما می‌توانیم مسابقات را برگزار کنیم و بعد از پایان مسابقات همه چیز تمام شده تلقی شود، اما از سوی دیگر می‌توان کاری کرد که ارتباط با متسابقان بعد از مسابقات نیز ادامه داشته باشد.

تجمیع مسابقات بین‌المللی در راستای تحقق شعار سال/ پیگیر مطالبات قرآنی از مسئولان باشیم

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در ادامه صحبت‌های خود در این نشست خبری یکی از اتفاقات ویژه این دوره را را‌ه‌اندازی کمپین تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی عنوان کرد و گفت: امسال سعی شده است به جای اینکه صرفاً کار تبلیغاتی را داشته باشیم، تبلیغات مفهومی‌تر را شاهد باشیم.

راه‌اندازی کمپین «یک کتاب یک امت» در حاشیه مسابقات قرآن

در بخش دیگری از این نشست خبری عیسی علیزاده، رئیس سازمان زیباسازی شهر تهران در سخنان کوتاهی با اشاره به اینکه این سازمان همیشه در حوزه فرهنگی فعالیت‌های متعددی داشته است، گفت: طی جلسات متعددی که برگزار شد به این جمع‌بندی رسیدیم که در کنار مسابقات بین‌المللی قرآن کمپینی تحت عنوان «یک کتاب یک امت» را اجرا کنیم.

وی افزود: در این بخش پیام‌های مختلفی که مربوط به رفتارهای قرآنی شهروندان است زیر نظر سه نفر از اساتید برجسته احصاء و توسط 60 نفر از تصویرگران برگزیده تصویرسازی شده و قبل از آغاز مسابقات در سطح شهر تهران اکران می‌شود.

علیزاده در پایان خاطرنشان کرد: برای این مسابقات 300 سازه تبلیغی را به این امر اختصاص داده‌ایم. ضمن اینکه در ماه مبارک رمضان نیز از ظرفیت کل کشور استفاده خواهد شد.

بخش پایانی نشست خبری سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مربوط به رونمایی از نماد،‌ پوستر و دو نمونه از تبلیغات کمپین تبلیغی «یک امت یک کتاب بود».

نماد مسابقات بین‌المللی قرآن ایران که از این پس شاهد حضور آن در پوسترها و المان‌های مسابقات خواهیم بود، این نماد با محوریت کلمه «اقرأ» است و با توجه به اینکه مسابقات بین‌المللی ایران از این پس به صورت المپیادی برگزار می‌شود، تلاش شده است تا همدلی، پویایی و حرکت در ان نیز در نظر گرفته شود.

یادآور می‌شود در ابتدای این نشست خبری مسعود رحمتی، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌المللی سازمان اوقاف در صحبت‌های کوتاهی از لزوم توجه اهالی رسانه به سبک زندگی اسلامی که در مسابقات به آن پرداخته می‌شود، سخن گفت.

گزارش تصویری این نشست را اینجا ببینید.

captcha