عدم دخالت مسئولان در قضاوت کمیته داوری/ ضرورت بازنگری در آیین‌نامه بخش حفظ
کد خبر: 3592846
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۴
داور و مبتهل سوری عنوان کرد:

عدم دخالت مسئولان در قضاوت کمیته داوری/ ضرورت بازنگری در آیین‌نامه بخش حفظ

گروه بین‌الملل: منیر محمد عقله، مسابقات بین‌المللی قرآن را یکی از سالم‌ترین رقابت‌های بین‌المللی قرآن دانست و گفت: عدم دخالت مسئولان در امر قضاوت کمیته داوری و نمره‌دهی داوران از شاخصه‌های بارز این رقابت‌ها است.

عدم دخالت مسئولان در نمره‌دهی داوران مسابقات ایران / ضرورت بازنگری در آیین‌نامه بخش حفظ
شیخ «منیر محمد عقله»، مبتهل برجسته سوری و داور رشته صوت سی‌وچهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشورمان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) تصریح کرد: مسابقات بین‌المللی قرآن ایران دارای امتیازات و ویژگی‌های زیادی است که این شاخصه‌های ارزشمند در بسیاری از رقابت‌های بین‌المللی قرآن در کشورهای مختلف عربی وجود ندارد.
وی افزود: در ایران مسئولان اجرایی هیچ‌گونه دخالتی در امر قضاوت کمیته داوری و نمره‌دهی داوران به متسابقین ندارند، این در حالی است که در تعداد زیادی از مسابقات بین‌المللی قرآن در کشورهای مختلف به‌ویژه کشورهای عربی دخالت‌هایی برای اعمال سلیقه بر نظر داوران و نمره‌دهی آن‌ها اعمال می‌شود که این مسئله زیبنده این رخداد عظیم معنوی نیست.
شیخ منیر عقله اظهار کرد: همچنین، در برخی از مسابقات، اعضای کمیته داوران بر سیستم رأی‌گیری تکیه می‌کنند که خوشبختانه چنین مسائلی در رقابت‌های بین‌المللی قرآن ایران وجود ندارد.
مسابقات بین‌المللی قرآن صدرصد سالم و پاک است
این داور و مبتهل سوری تصریح کرد: من به صراحت تأکید می‌‌کنم که مسابقات بین‌المللی قرآن در جمهوری اسلامی ایران صدرصد سالم و  پاک است و متسابق تمام و کمال حق خود را می‌گیرد.
شیخ منیر محمد عقله در پاسخ به پرسشی درباره آیین‌نامه داوری مسابقات بین المللی قرآن ایران گفت: من ملاحظات و نقطه‌نظراتی نسبت به آیین‌نامه‌ داوری این مسابقات دارم که بیشتر به رشته حفظ مربوط می‌شود.
وی اضافه کرد: در بخش حفظ قرآن، مسئله مهم این است که متسابق بتواند با تسلط و اشراف کامل محفوظات قرآنی خود را ارائه دهد، این در حالی است که در آیین‌نامه داوری مسابقات ایران نمره بالایی برای صوت و مقامات(نغمه‌های قرآنی) در رشته حفظ در نظر گرفته شده است.
این داور سوری گفت:  اگر بخواهیم در بخش حفظ به تلاوت قاری نمره بدهیم، بهتر است بیشترین نمره برای احکام تجوید و وقف و ابتدا در نظر گرفته شود و از نمره‌های صوت و مقامات کاسته شود.
شیخ منیر محمد عقله گفت: به اعتقاد من در نمره‌ای که در بخش حفظ قرآن برای تلاوت متسابق در نظر گرفته می‌شود، 75 درصد باید برای تجوید و وقف و ابتدا باشد و نمرات کمتری به صوت و مقامات اختصاص داده شود.
عدم دخالت مسئولان در نمره‌دهی داوران مسابقات ایران / ضرورت بازنگری در آیین‌نامه بخش حفظ

آیین‌نامه مسابقات در بخش قرائت کاملا عادلانه است
این داور سوری گفت: اما در بخش قرائت مسابقات بین‌المللی قرآن ایران من آیین‌نامه را کاملا عادلانه می‌دانم و با توجه به نمرات اختصاص‌یافته هیچ ظلمی در حق متسابق نخواهد شد.
وی در پاسخ به پرسشی در رابطه با ادای صوتی متسابقین حاضر در این دوره از مسابقات گفت: تا روز چهارم رقابت‌ها شاهد تلاوت‌های بسیار قوی نبودیم و تنها تعدادی اندکی توانستند نمرات نصف به بالا را دریافت کنند، اما امیدوارم در مرحله نهایی مسابقات شاهد تلاوت‌های قوی‌تری باشیم و مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در سال‌های آینده از ناحیه صوت تقویت شده و در سطح بالاتری برگزار شود.
شیخ منیر محمد عقله اظهار کرد: من تاکنون در مسابقات قرآن کشورهای آمریکا، بلژیک، مغرب، الجزایر و لبنان به‌عنوان داور حضور داشتم و امسال برای چهارمین بار است که در بخش صوت مسابقات بین‌المللی قرآن ایران به قضاوت می‌پردازم.
این داور سوری به حضور قشرهای مختلف نوجوانان و جوانان در این جشنواره عظیم قرآنی اشاره کرد و گفت: حضور این قشر از جامعه در این فضای معنوی قرآنی، اهتمام آن‌ها به قرآن کریم را بیشتر می‌کند و سبب می‌شود که الفت و انس آن‌ها با این کتاب الهی از سنین پایین تقویت و جوانان و نوجوانان براساس معارف و احکام ناب قرآنی تربیت شوند.
 وی در پایان گفت: مسابقات بین‌المللی قرآن عرصه‌ای مهم برای تربیت قاریانی است که می‌‌خواهند آینده به قاریان سطح ممتاز تبدیل شوند و ادای خوبی داشته باشند.
captcha