محمود فرشیدی، دبیرکل کانون مدارس اسلامی در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به عنوان «معلم؛ مسئولیت پذیری و هدایت انقلابی» که برای 16 اردیبهشتماه، پنجمین روز از هفته معلم در نظر گرفته شده است گفت: در میان سایر اقشار جامعه، معلمان به عنوان افرادی مسئولیت پذیر شناخته شدهاند چرا که نسبت به نسل آینده احساس وظیفه دارند.
وی فراهم بودن شرایط برای معلمان و همچنین حاکم بودن سیستم ارزیابی را سبب ایجاد روندی تکاملی برای معلمان دانست و گفت: براساس آموزههای دینی خادم و خائن نباید یکسان نگریسته شوند؛ بنابراین وجود یک نظام ارزیابی میتواند معلمان مسئولیتپذیر را از برخی افرادی که در این زمینه احساس وظیفه کمتری میکنند تشخیص داده و با معرفی افراد برتر زمینه الگوسازی مهیا شود.
فرشیدی با بیان اینکه معلمان از برخی تبعیضهای موجود و مشکلات معیشتی گلایهمند هستند اظهار کرد: این امور در میزان مسئولیت پذیری آنان تأثیرگذار است، اگر چه انگیزه و وظیفه شناسی معلمان تا حدی از بروز چنین رفتارهایی جلوگیری میکند اما بیتأثیر نیز نخواهد بود.
دبیرکل کانون مدارس اسلامی به نقش خانوادهها نیز در بالا بردن میزان مسئولیت پذیری معلمان اشاره و عنوان کرد: هر چه جایگاه و منزلت معلم در جامعه ارتقاء یابد و اهمیت کار معلمی به درستی نزد خانوادهها و مسئولان تبیین شود؛ معلم نیز از انگیزه بیشتری برای فعالیت برخوردار میشود.
فرشیدی با تأکید بر اینکه هدایت انقلابی نیز از جمله وظایف معلمان است تصریح کرد: در آموزش و پرورش انقلابی بودن یعنی اصول و ارزشهای انقلاب بر نظام تعلیم و تربیت حاکم باشد و بیتفاوتی نسبت به این امور در کتب و نوع ارائه آموزشها وجود نداشته باشد. تقویت روحیه جهاد و ایثارگری و باورمندی به ولایت باید در نظام آموزش و پرورش نهادینه شده باشد چرا که یکی از شرایطی القای مطلب به افراد ارائه آموزشها در سنین کودکی و نوجوانی است.
وی القای تفکرات انقلابی به دانشآموزان را با آموزههای مرتبط با دروس مدرسه متفاوت دانست و گفت: با رفتارهای کلاسیک نمیتوان موفق به انتقال آموزههای انقلابی شد. دانشآموز در سایر دروس به دلیل عدم آگاهی علمی بر سر کلاس درس معلم مینشیند اما امور تربیتی نیاز به ارتباط چهره به چهره و عمیق دارد. معلم باید همانگونه که برای دروس فیزیک و شیمی از آزمایشگاه بهره میگیرد، برای آموزههای انقلابی نیز از ابزار خاص خود همچون اردو استفاده کند.
دبیرکل کانون مدارس اسلامی ملاحظه نوع زندگی برخی خانوادهها در مناطق روستایی دورافتاده را سبب تقویت حس نوع دوستی دانست و تصریح کرد: اردوهای سازندگی در این زمینه بسیار تأثیرگذار هستند و معلمان باید زمینههای حضور دانشآموزان در این اردوها را مهیا کنند، چرا که بیش از آنکه افراد ساکن مناطق محروم نیاز به خدمات این افراد داشته باشند این دانشآموزان هستند که برای ارتقای آگاهی و تربیت تکاملی خود نیاز به مشاهده نوع زندگی این قشر از جامعه دارند.
وی بر ضرورت معرفی دستاوردهای انقلاب از سوی معلمان برای دانشآموزان تأکید کرد و گفت: معلم میتواند با بیانی شیوا به تبیین این دستاوردها بپردازد تا آنان بیگانه با دستاوردهای انقلاب نباشند. تربیت سیاسی که همان تقویت روحیه انقلابی است از تأکیدات امام خمینی(ره) بوده است و معلم نیز از جمله افرادی است که میتواند در این زمینه به بهترین نحو عمل کند.