کشف نسخ خطی قرآن قاچاق در فرودگاه قاهره
کد خبر: 3610797
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸

کشف نسخ خطی قرآن قاچاق در فرودگاه قاهره

گروه بین‌الملل: وزارت آثار باستانی مصر اعلام کرد: نیروهای گمرک فرودگاه بین‌المللی قاهره موفق شد عملیات قاچاق مجموعه‌ای از نسخ خطی قرآن کریم متعلق به دوران عثمانی را که در 3 محموله پستی از اتیوپی به مصر رسیده بود، کشف و ضبط کند.

کشف قاچاق نسخ خطی قرآن در فرودگاه قاهره
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از سایت خبری المصری الیوم، احمد راوی، مدیرکل واحدهای آثار باستانی گذرگاه‌های مرزی مصر با اعلام این خبر تصریح کرد: بلافاصله پس از کشف این محموله‌ها در روستای «البضایع» واقع در فرودگاه بین‌المللی قاهره، به واحد آثار باستانی گزارش شد و این واحد فوراً جهت بازرسی محموله عازم روستا شد.
حمدی همام، مدیرکل بخش آثار باستانی فرودگاه قاهره نیز در این باره گفت: در این بازرسی مشخص شد که در محموله مذکور پنج نسخه قرآن خطی باستانی از دوران عثمانی کتابت شده با خط نسخ پهن بر روی کاغذهای قدیمی، داخل جلدهای چرمین پوشیده شده بودند.
وی با اشاره به اینکه برخی از این نسخه‌های خطی به لحاظ ترتیب سوره‌ها نامنظم بوده و تنها دربردارنده تعدادی از سوره‌های قرآن هستند بدون اینکه ترتیب خاصی داشته باشند، تأکید کرد: نسخه‌‌های کشف شده در وضعیت نامناسب محافظتی قرار داشته و به ترمیم فوری نیازمندند.
این مقام مصری افزود: در این محموله همچنین مشک آبی از پوست و شش قبضه دسته شمشیر قدیمی ساخته شده از استخوان نیز کشف و ضبط شده که با بقیه آثار مکشوفه به منظور تحقیقات بیشتر و شناسایی صاحب اصلی، به دستگاه‌های ذی‌ربط ارجاع داده می‌شوند.
captcha