رونمایی از تفسیر جدید قرآن در نمایشگاه دمشق
کد خبر: 3628769
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۴

رونمایی از تفسیر جدید قرآن در نمایشگاه دمشق

گروه بین‌الملل: آخرین تألیف محمد عبدالستار السید، وزیر اوقاف سوریه با عنوان «التفسیر الجامع» در نمایشگاه بین‌المللی کتاب دمشق رونمایی شد.

رونمایی از تفسیر جدید قرآن در نمایشگاه دمشق
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، طی مراسم ویژه‌ای در نمایشگاه بین‌المللی کتاب دمشق كه در کتابخانه ملی اسد در حال برگزاری است، از کتاب «التفسیر الجامع: تفسیر جامع» تألیف محمد عبدالستار السید، وزیر اوقاف سوریه، با حضور مؤلف و جمعی از علما، مقامات و اهالی قلم این کشور رونمایی شد.
در این مراسم وزیر اوقاف سوریه و مؤلف این تفسیر طی سخنانی گفت: اغلب گروه‌های تکفیری و تروریستی و جنبش‌های سیاسی اسلامی که ادعای اسلام می‌کنند، تفسیر اشتباهی از کلام‌الله و سنت پیامبر(ص) دارند و من برای زدودن برداشت‌های تفسیری اشتباه از قرآن، این تفسیر را تألیف کردم.
وی ادامه داد: ما باید تفسیری صحیح و پاسخگوی شبهات تکفیری‌ها داشته باشیم. ما امروزه در دورانی هستیم که به مقابله با تروریسم و تندروی و تکفیر نیاز داریم.
محمد عبدالستار السید افزود: می‌دانیم که داده‌های قرآن پایان‌پذیر نیست و با پیشرفت حاصل در زندگی بشر، باید آنچه را که متناسب با این پیشرفت است، از کتاب الهی(قرآن) دریافت كنیم.
وی در ادامه با تأكید بر اینكه قرآن نخستین و اساسی‌ترین منبع شرع الهی است، بیان كرد: هر نوع تفسیر اشتباهی باعث می‌شود انحراف فکری خطرناکی ایجاد شود. این امر در مورد گروه‌های تروریستی مجرم و تکفیری وهابی صادق است؛ چرا که آنان تفسیر ناقص و اشتباهی از قرآن را متناسب با اندیشه مجرمانه تروریستی‌شان در نظر گرفته‌اند و مردم را فریب می‌دهند.
وزیر اوقاف سوریه همچنین گفت:  ارائه تفسیر صحیح، معاصر و علمی از قرآن که با تکیه بر زبان عربی و سیره رسول خدا(ص) باشد، از راه‌های مقابله با تکفیر و تندروی است. این تفسیر یک کار معنوی اعتقادی و ضروری است، نه فقط برای مسلمانان بلکه برای همه طوایفی که با ما در این وطن زندگی می‌کنند و  در آن، مناره مسجد در کنار کلیساست. کشور ما، کشور آزادی اندیشه و قبول دیگری و تعددگرایی است.
محمد توفیق رمضان البوطی، رئیس اتحادیه علمای بلاد شام و رئیس دانشکده شریعت دانشگاه دمشق هم طی سخنان کوتاهی در این مراسم گفت: تفسیری که محمد عبد الستار السید ارائه داده است، فهم صحیحی است از حقایق قرآنی که برای عموم مردم مبهم هستند و برخی‌ها از آن سوءاستفاده می‌کنند تا آیات قرآن را مخدوش كنند.
هیثم الحافظ، مدیر مؤسسه انتشاراتی «دار الحافظ» که این کتاب را منتشر كرده است نیز درباره اهداف این انتشارات در نشر مفاهیم اسلامی و میراث ملی سخن گفت و اظهار كرد: تجدد(نوگرایی) در این‌گونه موضوعات ضروری است تا متناسب با پیشرفت حاصل در جهان باشد و بتواند اندیشه جوانان را هدایت کند.
در باب معرفی كتاب
محمد عبدالستار السید، در مقدمه خود در کتاب «التفسیر الجامع» نوشته است: این کتاب، تفسیر نیست؛ بلکه تلاشی برای تدبّر در آیات کلام‌الله مجید است؛ زیرا قرآن را پیامبر اکرم(ص) که قرآن بر قلبش نزول کرد، تفسیر نکرد و نمی‌توان هر تدبّر یا تبحّر یا هر خوانش و فهمی از قرآن را تفسیر نامید. کتاب‌الله برای همه زمان‌ها و مکان‌ها آمده است و نه برای زمان و مکان مشخصی. پیامبر(ص) که به قرآن عمل می‌کرد، اگر می‌خواست، قرآن را تفسیر می‌کرد ولی به بیان و شرح محکمات آن بسنده كرد.
وزیر اوقاف سوریه در نگارش این كتاب، مبانی تفسیر خود را همان قواعد علمی مراعات‌شده در همه تفاسیر اعلام کرده است که عبارتند از: اولاً تفسیر قرآن با قرآن، ثانیاً تفسیر قرآن با اقوال، اعمال، رفتار و سیره رسول‌الله (ص) و ثالثاً اصول و قواعد تفسیری مفسران بزرگ.
تاکنون چهار جلد از این تفسیر چاپ شده است که تا جزء چهارم قرآن مجید را در بر می‌گیرد و بنا به اعلام وزیر اوقاف سوریه، دیگر اجزاء تا جزء سی‌ام متعاقباً منتشر و رونمایی خواهد شد.

رونمایی از تفسیر جدید قرآن در نمایشگاه دمشق
captcha