دیدار فعالان عرصه تفسیر قرآن کریم با آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی
کد خبر: 3630526
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۱

دیدار فعالان عرصه تفسیر قرآن کریم با آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی

گروه معارف: جمعی از فعالان عرصه تفسیر قرآن کریم شب گذشته با آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی، از مراجع عظام تقلید در مشهد دیدار کردند.

‌به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، جمعی از فعالان عرصه تفسیر قرآن به مناسبت اختتامیه طرح تفسیر قرآن در ماه مبارک رمضان، شامگاه 23 مردادماه با آیت‌الله‌العظمی ناصر مکارم‌شیرازی، مرجع عالیقدر جهان تشیع دیدار کردند.
در این مراسم، حجت‌الاسلام کاظم لطفیان، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، ضمن بیان اینکه استان خراسان رضوی پتانسیل این را دارد که به عنوان قطب فعالیت‌های فرهنگی و بویژه قرآنی در سطح کشور مطرح باشد، اضافه کرد: استان خراسان رضوی پیشتازی ویژه‌ای را در عرصه تفسیر از سال‌های گذشته شروع کرده و امسال با محوریت سوره مبارکه «حدید» که بنیان تکوینی آن برگرفته از تفسیر گرانسنگ «نمونه» است، 1380 پایگاه عمومی تفسیر در سطح استان خراسان رضوی و 45 پایگاه تخصصی تفسیر توسط اساتید حوزه در استان به صورت رسمی و مداوم ایجاد شد.
حجت‌الاسلام لطفیان خطاب به آیت‌الله‌العظمی مکارم‌شیرازی گفت: الحمدلله با عنایت خداوند متعال و توجه ویژه ای که شما به امر ترویج، تبیین و تفسیر مفاهیم والای قرآن داشته‌اید، حرکت منسجمی برای تفسیر معارف قرآن با محوریت روحانیت در حوزه علمیه در کشور و به‌ویژه در استان خراسان رضوی شروع شده است.
وی در ادامه بیان کرد: طبق آمار سازمان تبلیغات اسلامی در ماه مبارک رمضان امسال، بیش از هفت هزار حلقه تفسیری در سراسر کشور برپا بوده است که از این تعداد با محوریت مرکز تخصصی تفسیر قرآن کریم در قم 57 نفر از اساتید عالی حوزه‌های علمیه برای تفسیر به استان‌های کشور اعزام شدند و جریان مبارکی را در کشور به راه انداختند.
در ادامه این دیدار آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی، مرجع عالیقدر جهان تشیع با اظهار خوشحالی، حرکت تفسیری که به وی گزارش شده را بیش از حد تصورش دانست و گفت: از دیدار شما حاملان، خادمان و مفسران قرآن بسیار خوشحالم.
وی حاشیه انقلاب اسلامی را کمتر از متن آن ندانست و تشریح  کرد: متن انقلاب یک حرکت اساسی برای تغییر نظام سیاسی کشور بود ولی در حاشیه حرکات خوبی از جمله اقدامات قرآنی و تفسیری به وقوع پیوسته است.
این مرجع تقلید با اشاره به کم بودن حافظان و قاریان قرآن در گذشته عنوان کرد: من فراموش نمی‌کنم در یکی از جلساتی که در قم بودم به 110 نفر از جوانان و نوجوانان که حافظ کل قرآن بودند جایزه دادند که قابل توجه است.
آیت‌الله مکارم‌شیرازی در همین راستا افزود: قرآن در جلسات مختلف حضور پررنگی است که همه این‌ها  از برکات انقلاب است چرا که من به یاد دارم اگر کسی در زمان طاغوت با بسم‌الله سخنرانی خود را شروع می کرد ما خوشحال می‌شدیم اما بهر حال حق قرآن بیشتر از این‌ها است.
وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: وقتی دشمنان شیعه و اهل بیت(ع) می‌بینند، کار قرآنی در بین ما زیاد است، پاسخ دندان‌شکنی دریافت می‌کنند به خصوص برگزاری جلساتی همچون جلسات قرآنی رمضان که این مایه مباهات شیعه محسوب می‌شود.
این مرجع تقلید خطاب به مفسران حاضر در این دیدار اظهار کزد: این برنامه که شما یک سوره خاصی را در ماه مبارک رمضان برای تفسیر انتخاب کرده و مردم را آگاه می کنید، از نعمت‌هایی است که نباید شکر آن فراموش شود.
آیت‌الله مکارم‌شیرازی گفت: امیرمؤمنان در خطبه 176 در نهج‌البلاغه می‌فرمایند «وَ اِعْلَمُوا أَنَّهُ لَیْسَ عَلَى أَحَدٍ بَعْدَ اَلْقُرْآنِ مِنْ فَاقَهٍ وَ لاَ لِأَحَدٍ قَبْلَ اَلْقُرْآنِ مِنْ غِنًى» که به عبارت ساده‌تر یعنی آن کس که قرآن دارد همه چیز دارد و آن که قرآن ندارد هیچ چیزی ندارد.
captcha