پاسخ «احمد ابوالقاسمی» به اعتراض برخی متسابقان/ اگر شرکت کرده‌اید باید بپذیرید که داور عادل است
کد خبر: 3639658
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۹

پاسخ «احمد ابوالقاسمی» به اعتراض برخی متسابقان/ اگر شرکت کرده‌اید باید بپذیرید که داور عادل است

گروه مسابقات: داور چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن به اعتراضات برخی شرکت کنندگان رشته قرائت تحقیق که در ایکنا منتشر شده بود، پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) به ارومیه، احمد ابوالقاسمی، قاری بین المللی کشور و از داوران رشته حفظ کل و قرائت تحقیق چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن طی گفت وگویی با رادیو قرآن به اعتراضات برخی شرکت کنندگان به حضور 38 نفر در مرحله نیمه نهایی و انتشار این خبر در خبرگزاری قرآن، پاسخ داد که مشروح آن در زیر آمده است.
این داور بین المللی با اشاره به اینکه هیئت داوران هستند که نویسندگان آیین نامه مسابقات هستند، گفت: گاهی اوقات در مسابقات قرآن ممکن است هیئت داوران که نویسندگان آیین نامه هستند به فراخور حال و زمان پیش آمده تصمیم جدیدی بگیرند.
وی افزود: طبق قاعده 18 تا 20 نفر باید در مرحله نیمه نهایی رشته قرائت تحقیق حضور پیدا کنند. اما امسال تشخیص داده شد برای اینکه برخی افراد تشویق شوند و سهمیه نیمه نهایی را دریافت کنند، تعداد حاضران در این مرحله را به عدد 38 برسانیم. از سوی دیگر عده زیادی بودند که با یک نمره اختلاف در فهرست حضور داشتند، بنابر این تصمیم بر این گرفته شد تا در مورد این موضوع در ظهر امروز 16 شهریورماه تصمیم گرفته شود.
ابوالقاسمی با تأکید بر اینکه اسامی 30 نفر راه یافته به فینال از طریق سازمان اوقاف اعلام شد، بیان کرد: در ادامه و پس از تبادل نظرات در ظهر امروز تصمیم گرفته شد تا هشت نفر به فهرست اضافه شود.
این داور چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن خاطرنشان کرد: ما همیشه مورد بی انصافی یک طرفه برخی از شرکت کنندگان در مسابقات که هیچ وقت هم پیشرفت نخواهند کرد و به جایی نخواهند رسید، هستیم. کسانی که همیشه ضعف های خود را به پای دیگران می‌گذارند و اگر سستی کرده‌اند و تمرین نداشته‌اند، ضعف خود را پای دیگران می‌گذارند. من با این افراد هیچ حرفی ندارم و تمام حرف من با افرادی که منصفانه می بینند، هست.
ابوالقاسمی با تأکید بر اینکه تعدادی از قاریانی که از شهرستان‌ها به این مسابقات می‌آیند اگر در مرحله اول حذف شوند یک شکست بزرگ برای آنها حساب خواهد شد، گفت: همین افراد اگر به مرحله نیمه نهایی مسابقات وارد نشوند، حتی نزدیک‌ترین افراد و اهالی خانواده‌شان به آنها خواهند گفت که چرا در مسابقات جایگاهی به دست نیاورده‌اید؟
وی با اشاره به اینکه ما همه این موارد را لحاظ کردیم، گفت: وارد شدن به مرحله نیمه نهایی خود یک امتیاز بزرگ و ایجاد انگیزه برای متسابقان است، به همین خاطر دوستان داور، نزدیک یک ساعت بحث کردند، ما خبر داشتیم اگر اسامی افزایش یابد باید تا بامداد رقابت‌ها را داوری کنیم، اما با وجود این موضوع تعداد افراد را افزایش دادیم.
این قاری بین المللی کشورمان در بخش دیگری از این گفت وگوی خود به تیتر خبری که در ایکنا منتشر شده است اشاره و اظهار کرد: تیتری را در خبرگزاری ایکنا مشاهده کردم که به بحث ایجاد تغییرات برای حضور افراد خاص اشاره کرده است. این خبرگزاری بدون اینکه بداند در اتاق داوران چه اتفاقاتی رخ داده است اقدام به انتشار این خبر کرده و برای اینکه مقداری جو و هیجان خبری ایجاد شود این کار را انجام داده است. متاسفانه این کار با استفاده از اخلاق ژورنالیستی بدی که از غرب وارد شده و هیچ توجهی به اخلاق و آبروی افراد ندارد، صورت گرفته است.
ابوالقاسمی با اشاره به اینکه ما قبول داریم که همه حرف‌ها باید زده شود اما این حرف‌ها باید یک جا زده شود، گفت: اگر قرار است حرفی گفته شود باید دو طرفه باشد ما نیز این حق را به شرکت کنندگان می‌دهیم که بیایند و در رادیو قرآن پاسخ آنها را داده شود. البته آبی که ریخته شود دیگر نمی‌توان آن را جمع کرد، منصفانه‌ترین راه ممکن این بود که متسابقان حرف‌های خودشان را بزنند و ما نیز دلایل را بگوئیم و ایکنا نیز با قضاوت خودش مطالب را منتشر کند، ما نیز حرف آنها را قبول داریم.
وی افزود: اما اینکه یک خبرنگار یک گوشه، شرکت‌کننده را پیدا کند و با او مصاحبه کند، مطلوب نیست. شرکت‌کننده‌ای که حتی اگر وارد نیمه نهایی هم شود و حتی اگر خوب هم بخواند نمی تواند رتبه کسب کند، چون کسی که رتبه 37 یا 38 آورده است حتی اگر وارد نیمه نهایی شود، موفق به کسب رتبه نمی‌شود. افرادی که در رتبه 20 به بعد قرار دارند، به خاطر اینکه در مرحله مقدماتی نمره پایینی آورده‌اند، نمی‌توانند رتبه‌ای کسب کنند.
این داور مسابقات سراسری قرآن اذعان کرد: ما فقط به خاطر اینکه این عده از متسابقان تشویق شوند، آنها را به مرحله نیمه نهایی دعوت می‌کنیم. کسی که گفته‌اند افراد خاص بوده است حتی اگر در نیمه نهایی هم خوب بخواند نمی‌تواند، رتبه کسب کند.
ابوالقاسمی بار دیگر با تأکید بر اینکه آن 30 نفر ابتدایی را خود سازمان اوقاف اعلام کرد، گفت: البته من اعتقاد دارم نباید این کار را انجام می داد و داوران باید اسامی را منتشر می کردند. حالا که اعلام کرده است ما هم دفاع می کنیم. این هشت نفر هم اضافه شده‌اند تا تشویقی برای شرکت کنندگان باشد و حداقل صحنه نیمه نهایی را ببینند.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه اگر سازمان اوقاف، شرکت کنندگان و ایکنا، داوران را قبول ندارند پس چرا مسابقات برگزار می شود، گفت: اگر داوران اینقدر عدالت ندارند که افراد خاص را به مسابقات می آورند، پس چرا شرکت می کنید. اگر شرکت کرده‌اید باید بپذیرید که داور عادل است.
داور مسابقات سراسری قرآن کریم همچنین به «مهدی ساعد» یکی از شرکت کنندگان این دوره از مسابقات که متخلق به اخلاق قرآنی است اشاره و اظهار کرد: این قاری دو سال پیش در کشور دوم شد، داوران ترجیج دادند به مالزی اعزام نشود و او نیز به راحتی قبول کرد. امسال هم رتبه 35 را به دست آورد اما هیچ حرفی نزد و هیچ اعتراضی نداشت. به این دلیل که این شخص سال ها در مسابقات حضور یافته و می داند نیمه نهایی چه استرسی دارد.
وی ضمن ابراز تأسف از برخی قضاوت های یک طرفه، بیان کرد: من الان یک طرفه حرف نمی زنم. حرف‌هایی زده شده است در ایکنا که جواب آنها را می‌دهم.
ابوالقاسمی در ادامه به ذکر مثالی از تجربیات خود پرداخت و گفت: من شاگرد استاد «محمدرضا ابوالقاسمی» ایشان همیشه در مسابقات زمانی که داور بودند به من می گفتند چون فامیل هستیم، یک نمره به من کمتر می‌دهد، ایشان از من می‌خواست تا راضی باشم. همین باعث شد تا من یاد بگیرم که این ادب را رعایت کنم. بارها پیش آمده بود که می‌توانستم در رقابتی رتبه اول را به دست بیاورم اما به خاطر آن یک نمره کمتر، چهارم می‌شدم. الان نیز دست ایشان را می‌بوسم که من را ادب کرد تا به اساتید دلسوز خودم اعتراض نکنم.
وی خاطرنشان کرد: تمام این شرکت کننده‎ها که در مسابقات هستند مدت‌ها نزد داوران تلمذ کرده و کلاس رفته‌اند، بنابر این منصفانه نیست کسی که زمانی از عمر خود را صرف کرده است نادیده گرفته شود و از ما بخواهند یک نمره به امتیاز نهایی اضافه کنیم.
این داور مسابقات سراسری قرآن در پایان بیان کرد: من حتی اصرار دارم تمام جلساتی که در مورد مسابقات گذاشته می شود در شبکه های اجتماعی منتشر شود تا مشخص شود چقدر در مورد چنین زمینه‌هایی بحث و تبادل نظر شده است.
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
یک معترض
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۶/۱۶ - ۲۰:۲۷
0
2
چرا دقیقه آخر متوجه می شوید که قاریان آبرو دارند و جلوی خانواده و همسایه سرافکنده میشوند خب استاد از قبل از مسابقات فکر چاره باشید. اگر بچه ها شرکت می کنند فکر می کنند همه چیز اصولی یک دفعه می بینند که اصول سر یک ساعت تغییر می کنه خب اعتراض میکنند
دقیقه نود که نمیشه فکر آبروی متسابق جلوی خانوادش بود!!!!!!!
منصف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۶/۱۶ - ۲۳:۵۱
0
2
این تغییر نفرات عادلانه نیست متاسفانه ضمن احترام به استاد ابوالقاسمی سلایق ایشان محور همه تصمیمات اجرایی و آیین نامه ای شده در صورتی که خیلی ها نظرات ایشان را قبول ندارند و می بینیم که .....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۶/۱۷ - ۰۰:۴۴
0
1
ضمن احترام خدمت استاد ابوالقاسمی عرضه می دارم ایشان بی توجه به سلایق دیگران خود را تصمیم ساز همه فن حریف حوزه های قرآنی نموده اند و تک سوارانه می تازند ان شاءالله خدا به ایشان توفیق دهد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۶/۱۷ - ۰۱:۰۵
0
2
تا کی باید برخی همه امور را به دست بگیرند و با زندگی افراد بازی کنند ؟
چرا برای انتخاب داوران از متسابقان نظر نمیگیرید تا اعتراضات به داوری تمام شود
خادم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۶/۱۷ - ۰۱:۰۵
0
4
مشكل اصلى اينجاست كه همه امور در دست يك عده خاص است و اين عده ، مديريت مى كنند ، تدريس مى كنند ، داورى مى كنند ، آئين نامه مى نويسند و خودشان اجرا مى كنند و ... متأسفانه اوقاف هم همه چيز را به دست اين افراد سپرده
اين اصلا صحيح نيست كه بعضى افراد ، خودشان آئين نامه بنويسند و خودشان هم مجرى باشند و هروقت دلشان خواست آئين نامه را تغيير دهند
كجاى دنيا داوران ( مثلا در مسابقات ورزشى ) آئين نامه مى نويسند و خودشان اجرا مى كنند. آيا داور وسط مسابقه مى تواند آئين نامه را تغيير دهد ؟
تا اين روال مسابقات باشد ، يك عده كه خودشان را هم خيلى قبول دارند و بقيه را آدم حساب نمى كنند جولان خواهند داد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۶/۱۷ - ۰۹:۵۸
0
1
صحبت های حاج احمد اگر توهین به شهرستانی ها نباشد دفاع نیست
حاجی گل به خودی زدی
بی نام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۶/۱۷ - ۱۴:۱۱
0
1
کدام آدم عاقلی قبول می کند خودش آئین نامه بنویسد و خودش هم هر وقت تشخیص داد آن را تغیییر دهد انهم به بهانه آبرو متسابقین؟خوب است اهل فن نگاهی به دور و بر خودشان بیاندازند قوانین سایر کشورها و مسابقات دیگر را رصد کنند مسابقات ورزشی را ببینند که از چه ساز و کاری استفاده می کنند؟ عباس امام جمعه می گوید رفتار برخی متسابقین بچه گانه است استاد بزرگوار این رفتارها الگوبرداری شده از پیشکسوتان و بزرگان و نتیجه جوی است که خود تصمیم گیران ایجاد کرده اند. کجای دنیا از روی دلسوزی حد نصاب را پاییی می آورند که مثلا تشویق شوند یعنی خود متسابق نمی فهمد که با ارفاق و ترحم به مرحله بالاتر رفته؟ جالب تر اینکه استاد ابوالقاسمی می گوید به اینها ارفاق کردیم تا تشویق شوند اما می دانیم که رتبه نمی آورند.
captcha