نمایش نسخ خطی کمیاب قرآن در ابوظبی
کد خبر: 3641469
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۲

نمایش نسخ خطی کمیاب قرآن در ابوظبی

گروه بین‌الملل: مجموعه‌ای از نسخ خطی نفیس و کمیاب قرآن کریم در نمایشگاه «حج؛ سفری در خاطرات» شهر «ابوظبی»، پایتخت امارات به نمایش گذاشته می‌شود.

نمایشگاه نسخ خطی نفیس «قرآن کریم» در ابوظبیبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «الإمارات الیوم»؛ «سیف سعید غباش»، مدیر کل اداره فرهنگ و گردشگری ابوظبی در این باره گفت: این نمایشگاه با عنوان «حج؛ سفری در خاطرات»، 29 شهریورماه آغاز می‌شود و تا 28 اسفندماه سال جاری ادامه دارد.

وی افزود: بیش از 182 اثر هنری و تاریخی که بیانگر تاریخچه سفر حج در گذشته است، در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

غباش اضافه کرد: این آثار و قطعات هنری از 15 مؤسسه داخلی و بین‌المللی، صاحبان کلکسیون‌های شخصی و... جمع آوری شده است.

وی گفت: این نمایشگاه شامل بخش‌های مختلفی است که بخشی از آن به معرفی سیر تحولات سفر معنوی حج از زمان پیدایش اسلام و در طول دوره‌های مختلف اختصاص دارد.

مدیر کل اداره فرهنگ و گردشگری ابوظبی گفت: بخشی از نمایشگاه نیز به اعتقادات و شعائر اسلامی و قرآن کریم اختصاص می‌یابد و همچنین، مجموعه‌ای از نسخ خطی کمیاب و نفیس قرآن کریم و صفحاتی از قرآن همچون صفحه‌ای از قرآن آبی(المصحف الازرق) که تاریخ آن به قرن چهارم هجری قمری بازمی‌گردد، در این بخش به نمایش در خواهد آمد.

آثار مستند مرتبط با حج همچون نقشه مکه و مدینه، مسیرهای حجاج بیت‌الله الحرام در گذشته برای سفر به مکه و مدینه، اسناد تاریخی مربوط به شهر مکه و عکس‌ها و تصاویری از شعائر و آیین‌های حجاج از دیگر آثاری است که در نمایشگاه ابوظبی در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

این نمایشگاه به مناسبت گذشت 10 سال از ساخت مسجد جامع «شیخ زاید» در شهر ابوظبی برگزار می‌شود.

قرآن آبی نسخه‌ای نادر از قرآن است که به خط کوفی کتابت‌شده و آیات قرآن به صورت طلاکاری شده بر روی صفحاتی از پوست آبی‌رنگ نوشته شده است، قدمت این نسخه به قرن چهارم هجری قمری برمی‌گردد و در شهر تاریخی «قیروان» تونس کشف شده است/.

captcha