تحریم میانمار؛ راهکار توقف کشتار روهینگیایی‌ها/ مسلمانان را با بوداییان درگیر نکنیم
کد خبر: 3641559
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷
رئیس اداره مسلمانان گرجستان در گفت‌و‌گو با ایکنا:

تحریم میانمار؛ راهکار توقف کشتار روهینگیایی‌ها/ مسلمانان را با بوداییان درگیر نکنیم

گروه بین‌الملل: رئیس اداره مسلمانان گرجستان با بیان این که رویکرد نظامی در مسئله بحران روهینگیا راهکار خوبی نیست، گفت: تهدید میانمار به تحریم و قطع روابط یکی از راه‌های مقابله با این کشور برای توقف نسل‌کشی است.

تحریم میانمار؛ راهکار توقف نسل‌کشی اقلیت روهینگیا/ مسلمانان را با بوداییان درگیر نکنیمرامین ایگیداف رئیس اداره مسلمانان گرجستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ضمن بررسی تحولات اخیر در میانمار از سکوت جامعه جهانی در مقابل کشتار مسلمانان روهینگیایی انتقاد کرد.

وی با اشاره به این موضوع که مسلمانان میانمار از حق شهروندی محروم هستند، گفت: دولت میانمار سعی دارد که همه مسلمانان روهینگیایی را از این کشور بیرون کند. میانمار حدود 60 میلیون جمعیت دارد و در آن مهاجرانی از چین، هندوستان و دیگر کشورها زندگی می‌کنند. اما این تنها مسلمانان هستند که اینگونه مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. می‌توان گفت این یکی از نتایج بارز اسلام‌هراسی در جهان است. برای این موضوع می‌توان سخنان یک راهب بودایی میانمار را مثال زد که مسلمانان را به مار‌های سمی خطرناک تشبیه کرده و گفته بود که هیچ کس نمی‌خواهد که این خطر را در کشورش احساس کند.

مراقب نفوذ گروه‌های تروریستی باشیم

رئیس اداره مسلمانان گرجستان، تصریح کرد: کشورهای اسلامی در راستای دفاع از حقوق مسلمانان روهینگیایی و انعکاس مظلومیت آنان به جهانیان نباید تنها به صدور بیانیه‌ اکتفا کنند. تهدید میانمار به تحریم و قطع روابط یکی از راه‌های مقابله با این کشور است. همچنین باید مراقب بود که گروه‌های تروریستی در میان مسلمانان میانمار نفوذ نکنند.

وی ادامه داد: رویکرد نظامی و یا اعلام جنگ با میانمار راه‌‌‌ حل خوبی نیست و می‌تواند جنگ مسلمانان و بودایی‌ها را در پی داشته باشد. به همین دلیل در خصوص مسئله مسلمانان روهینگیایی باید با ظرافت و هوشیاری تمام حرکت کرد.

رامین ایگیداف با اشاره به سکوت جامعه جهانی در مقابل قتل عام مسلمانان میانمار، افزود: نمی‌توان از مقامات غربی و همچنین نهاد‌های بین‌المللی انتظار برقراری عدالت را داشت. زیرا در مسائل فراوانی شاهد این موضوع بوده‌ایم که کشورهای غربی با عدالت رفتار نکرده‌اند. به همین دلیل آن‌ها اعتبار خود را از دست داده و مورد اعتماد نیستند.

رئیس اداره مسلمانان گرجستان، گفت: همه ما به خوبی می‌دانیم که اگر کشورهای جهان در مقابل حوادث سوریه رویکردی بر مبنای عدالت داشتند، این بحران تا کنون پایان یافته بود. اما متأسفانه در این تحولات برخی از داعش و برخی نیز از ارتش آزاد سوریه حمایت کردند و اجازه ندادند که این بحران به دست خود مردم این کشور حل شود.

رامین ایگیداف، ادامه داد: در این حوادث غرب چیزی را از دست نمی‌دهد. آن چه در سوریه رخ می‌دهد برای غرب اهمیتی ندارد، زیرا قربانیان اصلی در این تحولات مسلمانان هستند. این حوادث از لحاظ اقتصادی و تجاری نیز آسیب‌های زیادی را به مسلمانان وارد می‌کند. از طرف دیگر جای تأسف دارد که علی‌رغم توصیه‌های قرآن به وحدت و برادری هنوز شاهد اختلافاتی در میان جهان اسلام هستیم.

وی با انتقاد از رویکرد تبعیض‌آمیز رسانه‌های غرب در خصوص انعکاس برخی تحولات جهانی، افزود: غربی‌ها در خصوص برخی حوادث معیار‌های دوگانه‌ای دارند. برای مثال اگر حادثه‌ای در یک کشور اسلامی رخ دهد، آن حادثه را هر طور که می‌خواهند و در راستای منافع خودشان منعکس می‌کنند. اما زمانی که کوچکترین اتفاقی در یکی از کشورهای اروپایی روی می‌دهد، رسانه‌های غربی با تمام توان خود اخبار مرتبط با آن موضوع را کار کرده و جامعه جهانی را به ارائه‌ راهکارهایی فرا می‌خوانند. حتی در مواردی مقامات بلندپایه این کشورها گردهم آمده و به بررسی آن موضوع می‌پردازند.

رویکرد اسلام به کشتار بی‌گناهان

رئیس اداره مسلمانان گرجستان با مقایسه رویکرد دین اسلام و غربی‌ها در خصوص قتل عام انسان‌ها، گفت: از دیدگاه اسلامی اگر کسی یک انسان بی‌گناه را بکشد، مانند این است که همه انسان‌ها را کشته است. اما کشورهای غربی متأسفانه دیدگاه دیگری دارند و آنان ملیت و دین مقتول را در نظر می‌گیرند. به همین دلیل غربی‌ها همواره در مقابل کشتار مسلمانان سکوت اختیار می‌کنند.

رامین ایگیداف، با اشاره به وضعیت دشوار مسلمانان میانمار، تصریح کرد: صد‌ها هزار نفر به بنگلادش پناهنده شده و در شرایط بسیار سختی به سر می‌برند. طبیعتا این کشور فقیر توان رسیدگی به این پناهندگان را نخواهد داشت. به همین دلیل بهتر است که کشورهای اسلامی در راستای اسکان این پناهندگان و همچنین تهیه مواد غذایی برای آنان از لحاظ اقتصادی به بنگلادش کمک کنند.

رئیس اداره مسلمانان گرجستان، گفت: در روزهای اخیر خبری مبنی بر این موضوع منتشر شد که کشور‌هایی نظیر عربستان سعودی و امارات متحده عربی به آمریکا برای بازسازی خسارات ناشی از وقوع طوفان در یکی از ایالات آن میلیون‌ها دلار کمک کرده‌اند. حال این که آمریکا دارای بودجه هنگفتی است و شاید نیازی هم به کمک‌های مادی نداشته باشد. این کشور‌ها به جای این کارها می‌توانند برای بهبود شرایط پناهندگان روهینگیایی به بنگلادش کمک کنند/.

مرتضی کریمی

captcha