«اتحادیه دفاع از کشورهای اسلامی» تشکیل شود
کد خبر: 3673948
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳
رئیس حزب سعادت ترکیه درگفتگو با ایکنا:

«اتحادیه دفاع از کشورهای اسلامی» تشکیل شود

گروه بین‌الملل: رئیس حزب سعادت ترکیه چند پیشنهاد را جهت بهبود شرایط جهان اسلام مطرح کرد که ایجاد واحد پول مشترک میان کشورهای اسلامی یکی از این موارد است.

گفتگو// ضرورت ایجاد واحد پول مشترک کشورهای اسلامی / در حال تکمیلدونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، 15 آذرماه طی سخنرانی تلویزیونی فرمان انتقال سفارت این کشور به بیت‌المقدس را با وجود برخی مخالفت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای امضا کرد. این تصمیم ترامپ با مخالفت بسیاری از کشورهای اسلامی و حتی غیر اسلامی مواجه شده است.

خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفتگویی را با تمل کاراملااوغلو، رئیس حزب سعادت ترکیه انجام  داده که مشروح آن از نظر می‌گذرد:

سال‌های طولانی است که غزه در محاصره قرار دارد و مردم این منطقه از حداقل امکانات ضروری نیز محروم هستند. شما چه راهکارهایی را برای حل این مسئله پیش‌بینی می‌کنید؟

امروزه غزه یکی از مناطقی است که بیشترین موارد نقض حقوق بشر در آنجا مشاهده می‌شود. همانطور که شما نیز به آن اشاره کردید مردم غزه به حداقل احتیاجات ضروری مثل غذا، آب، دارو و یا برق دسترسی محدودی دارند. علاوه بر این به طور پیوسته مورد حملات خمپاره‌ها و موشک‌های رژیم اشغالگر اسرائیل نیز قرار می‌گیرند. به نظر من باید کل یک تصویر را در نظر گرفت نه قطعه‌ای از آن را. 120 سال است که یک طرح اشغالگرانه در حال اجرا است و جهان اسلام را تهدید می‌کند. تنها گله و شکایت از امپریالیسم کافی نیست. در این جا باید این سؤال اساسی را مطرح کرد که ما مسلمانان در مقابل تهدید‌ها و خطرات موجود باید چه اقداماتی را انجام دهیم؟ و یا این که برای حل و فصل این موارد باید چه نکاتی را در دستور کار داشته باشیم؟ تنها که این بگوییم حق با ما است کافی نیست، باید قدرتمند نیز بود. متأسفانه ما درگیر اختلافات درونی شده و نتوانستیم با صنایع و تکنولوژی غرب رقابت کنیم. به خاطر تمرکز برروی درگیری‌ها و اختلافات داخلی این فرصت را نیافتیم که در مقابله با سیاست‌های استعمارگرانه رویکردها‌ی درستی را به کار گیریم. توسعه در زمینه‌های فناوری و اقتصادی باید در اولویت هر کشور اسلامی قرار گیرد. می‌توان نهاد‌های مشترکی‌ را در جهان اسلام در عرصه‌های اقتصادی، فناوری، سیاسی و نظامی ایجاد کرد.

به نظر شما تشکیلات خود گردان فلسطین تا چه حدی موفق بوده است؟ عملکرد این تشکیلات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ما اکنون در مورد یک فلسطین اشغالی بحث می‌کنیم. فلسطینی که اطراف را دیوار کشیده‌اند و 80 درصد آن تحت کنترل اشغالگران است. از فلسطینی سخن می‌گوییم که علی‌رغم هرگونه محاصره و تحریم در مقابل سیاست اشغالگرانه اسرائیل مقاوت می‌کند. در این شرایط موفقیت به هر میزان هم که باشد، همان است. طبیعتا مقابله با این محاصره و تحریم ساده نیست. علی‌رغم این موارد مردم فلسطین نمونه یک مقاومت شکوهمند را از خود نشان می‌دهند. به نظرم صحیح نیست که در این موارد تفکیک‌هایی را مانند مردم فلسطین، دولت فلسطین، غزه و کرانه باختری قائل شویم. کل فلسطین یک خط مقاومت است. موفقیت و یا عدم موفقیت فلسطین مسئله‌ای است که تأثیرآن در جهان اسلام احساس می‌شود.

آینده مردم و مهاجران فلسطینی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ این وضعیت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

امروزه 6 میلیون فلسطینی در آوارگی به سر می‌برند. صد‌ها هزار نفر اعم از زن و کودک و پیر و جوان در کمپ‌های پناهندگان تحت بدترین شرایط زندگی می‌کنند. مهم‌ترین بخش بیانیه بالفور که در سال 1917 صادر شده «گنجاندن مردم بدون سرزمین، در سرزمین بدون مردم» است. امروزه در سال 2017 باید مهمترین هدف مسلمانان اینگونه باشد: «مردم فلسطین که خاک آن‌ها غصب شده باید دوباره به سرزمین اصلیشان به پایتختی قدس شریف بازگردند».

کشورهای اسلامی به جز صدور بیانیه‌ و محکومیت‌ها چه اقداماتی را می‌توانند انجام دهند؟

متأسفانه پس از هرتنشی میان جهان اسلام و اسرائیل، این رژیم سیاست گسترش طلبی در پیش گرفته و مناطق تحت اشغال را وسعت داده است. اسرائیل که در سال 1947 میلادی 6 درصد از خاک فلسطین را در اختیار داشت، امروز 80 درصد آن را تحت کنترل گرفته است.
اولین دلیل این موضوع وضعیت بی‌ثباتی است که کشورهای اسلامی با آن مواجه هستند. زمانی که کشورهای اسلامی در نزاع با یکدیگر به سر می‌برند، ذهنیت مستبد و زورگو آهسته آهسته به هدف نزدیک‌تر می‌شود. دلیل دیگر تنها اکتفا کردن به اظهارات و بیانات در مقابل اسرائیل است. هر چه قدر هم اظهارات نشان‌دهنده قدرت باشد، تا وقتی که عملی نشده نتیجه‌ای را در پی نخواهد داشت. مسئله فلسطین به همه شهرواندان عرب و غیر عرب و به تمامی مسلمانان سنی و شیعه مربوط است. به همین دلیل آقای نجم‌الدین اربکان مؤسس جنبش دیدگاه ملی، قدس را به عنوان کلید اتحاد جهان اسلام تعریف کرده است. زیرا علی‌رغم همه اختلافات مسئله‌ای که بدون هرگونه بحث و جدل جهان اسلام را متحد می‌سازد، مسئله فلسطین است.
انفجاری که در غزه رخ می‌دهد مردم دمشق، تهران، جده و استانبول  را به یک اندازه اندوهگین می‌کند. هنگامی که کودک فلسطینی به دلیل محاصره و عدم دسترسی به دارو جان خود را از دست می‌دهد، همه ما اندوهگین می‌شویم.
نه با از بین بردن تفاوت‌ها بلکه به وسیله تقویت اتحادمان می‌توانیم موفق شویم. اگر واقعا می‌خواهیم که جهان اسلام به پیروزی دست یابد، بیشتر از اظهارات به اقدامات احتیاج داریم. زیرا امپریالیسم تنها و تنها زبان قدرت را متوجه می‌‌شود، نه سخن.
 
مسلمانان تا زمانی که به این 5 ماده عمل نکنند، نه تنها رهایی قدس و فلسطین، بلکه رهایی جهان اسلام ممکن نخواهد بود.
 
الف – تشکیل «سازمان ملل متحد کشورهای اسلامی». این سازمان باید نماینده همه کشورهای اسلامی و همه مسلمانان در کشورهای غیر اسلامی باشد. همچنین هدف این سازمان را باید برقراری صلح و عدالت و مقابله با ظلم و استعمارگری تعریف کرد.
 
ب – تأسیس «سازمان همکاری‌های اقتصادی کشورهای اسلامی». باید همکاری‌های اقتصادی را میان کشورهای اسلامی به شکل قابل توجهی افزایش داد.
 
ج – ایجاد «واحد پول مشترک کشورهای اسلامی». کشورهای اسلامی می‌توانند در تجارت با یکدیگر از این واحد پول استفاده کنند.
 
د – تشکیل «اتحادیه دفاع از کشورهای اسلامی». چه مسلمان و غیر مسلمان تنها راه رهایی انسان‌ها از ظلم و اشغالگری این است.
 
ه - تأسیس «سازمان همکاری‌های علمی و فرهنگی کشورهای اسلامی». این سازمان باید در به اشتراگ گذاشتن علم و فناوری فعالیت کند.
 
گفتگو از: مرتضی کریمی
captcha