نقش منفی عربستان در مسئله قدس/ تبعات همکاری سعودی‌ها با آمریکا و اسرائیل
کد خبر: 3676261
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۲
استاد دانشگاه استانبول در گفتگو با ایکنا مطرج کرد:

نقش منفی عربستان در مسئله قدس/ تبعات همکاری سعودی‌ها با آمریکا و اسرائیل

گروه بین‌الملل: استاد علوم سیاسی دانشگاه «آرل» استانبول، تصریح کرد: عربستان در وضعیت بسیار حساسی قرار دارد؛ یا باید رویکرد خود را تغییر دهد و یا این که در پی افزایش همکاری‌ها با آمریکا و اسرائیل رفته رفته به بدترین وضع دچار شود.

سه شنبه// نقش منفی عربستان سعودی در مسئله قدس/  تبعات همکاری سعودی‌ها با آمریکا و اسرائیلبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، از 15 آذرماه اخیر مسئله تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی واکنش‌های زیادی را در میان کشورهای اسلامی در پی‌داشته است. به استثنای چند کشور از جمله عربستان سعودی، بحرین و امارات دیگر کشورهای جهان اسلام موضع قاطعی را در برابر این تصمیم اتخاذ کردند.

مصر پیش نویس قطعنامه‌ای را درباره اقدام یکجانبه ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل تهیه و آن را میان ۱۵ عضو این شورا توزیع کرد. اما آمریکا در 27 آذرماه در اقدامی خصمانه قطعنامه پیشنهادی مصر درباره قدس را وتو کرد. این در حالی است که ۱۴ عضو دیگر شورای امنیت به قطعنامه مصر رأی مثبت دادند.

 در واکنش به این اقدام یکجانبه آمریکا مجمع عمومی سازمان ملل روز ۲۱ دسامبر سال جاری میلادی با ۱۲۸ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۳۵ رأی ممتنع، پیش‌نویس قطعنامه مربوط به وضعیت قدس را به تصویب رساند.

رژیم صهیونیستی و کشورهای آمریکا، گواتمالا، هندوراس، جزایر مارشال، میکرونزی، نائورو، پالائو، توگو با این قطعنامه مخالفت کردند. بر اساس این قطعنامه، مجمع عمومی سازمان ملل، قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت نشناخت.

جنید آکالین، استاد علوم سیاسی دانشگاه آرل استانبول درگفتگو با خبرنگار ایکنا در خصوص اقدامات کشورهای اسلامی درباره قدس، گفت: ضرب المثلی وجود دارد که می‌گوید قطره قطره جمع گردد؛ وانگهی دریا شود. یعنی حتی کوچکترین گام‌ها نیز در گذر زمان نهایتا نتیجه بزرگی را در پی خواهد داشت. در روزهای اخیر عملکرد جهان اسلام در خصوص مسئله قدس قابل قبول بود. یعنی مسلمانان پس از سخنرانی ترامپ بلافاصله گرد هم آمده و موضع آشکاری را اتخاذ کردند.

وی با بیان این که کشورهای اسلامی و ملت‌های طرفدار صلح نشان دادند که در مقابل ظلم و زورگویی تسلیم نخواهند شد، تصریح کرد: به جز اسرائیل، آمریکا و چند کشور کوچکی که تحت تأثیر آن‌ها هستند اکثر کشورهای جهان با این تصمیم ایالات متحده مخالفت کردند و این موضوع اهمیت زیادی دارد. به نظرم سرانجام این تحولات به عزم و اراده جهان اسلام و من و شما بستگی دارد که چقدر تلاش کنیم.

جنید آکالین با اشاره به اهمیت اتخاذ رویکردهای مؤثر در مسئله قدس، افزود: نباید تصمیمات را روی کاغذ باقی گذاریم و تا وقتی که این‌ها عملی نشود، نتیجه‌ای را در پی نخواهد داشت. باید در جهان اسلام و منطقه به یک فهم مشترک رسید و همکاری‌ها را بیشتر کرد.

این کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: عربستان سعودی در جهان اسلام یک نقش منفی را ایفا می‌کنند. البته امارات و بحرین نیز دنباله‌رو همین سیاست هستند و این موضوع تازه و تعجب‌آوری نیست. عربستان در وضعیت بسیار حساسی قرار دارد؛ یا باید رویکرد خود را تغییر دهد و یا این که در پی افزایش همکاری‌ها با آمریکا و اسرائیل رفته رفته به بدترین وضع دچار شود.

وی تصریح کرد: این عربستان است که باید تصمیم نهایی را بگیرد. ترکیه هم مخالف عربستان سعودی است و واکنش‌ها علیه آن در کشورهای اسلامی هر روز افزایش می‌یابد. آنان به مسئله قدس توجهی ندارند و به جنگ در یمن ادامه می‌دهند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه آرل استانبول با بیان که انتفاضه جایگاه مهمی را در جهان اسلام دارد، گفت: هر چند که در مقابل مردم فلسطین دشمنی مسلح قرار دارد؛ اما آنان به وسیله انتفاضه و تداوم مقاومت دستاوردهای مهمی را به دست آورده‌اند. ما از دور این تحولات را بررسی می کنیم. بنابراین پیش بینی در مورد آینده آن بسیار دشوار است. اما به هر حال مسئله مشخص این است که اسرائیل  نتوانسته است عزم و اراده مقاومت در فلسطینیان را بشکند.  
 
گفتگو از: مرتضی کریمی
captcha