تلاش برای اتصال «اسوه» به طرح ارزیابی قاریان/ تهیه نظام‌نامه تربیتی + عکس
کد خبر: 3689965
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۳
در دومین نشست اساتید طرح «اسوه» بیان شد؛

تلاش برای اتصال «اسوه» به طرح ارزیابی قاریان/ تهیه نظام‌نامه تربیتی + عکس

گروه فعالیت‌های قرآنی: دومین نشست دو روزه اساتید طرح قرآنی آموزشی نوجوانان و جوانان با عنوان «اسوه» برگزار و در آن از تهیه نظام‌نامه تربیتی و نیز تلاش برای اتصال این طرح به طرح ارزیابی قاریان قرآن کریم خبر داده شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، دومین نشست هم اندیشی استادان قرائت عضو طرح «اسوه»(طرح تربیت قاریان نوجوان و جوان) روز گذشته 19 بهمن ماه در دو نوبت صبح و بعدازظهر برگزار شد و امروز جمعه، 20 اسفندماه ادامه دارد.
در ابتدای برنامه‌های نوبت بعدازظهر روز اول این نشست مهدی ساعد، قاری ممتاز کشورمان به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و پس از آن محمدتقی میرزاجانی، مدیر اجرایی شورای عالی قرآن به بیان سخنانی پرداخت.
وی گفت: تلاش شده است تا اطلاعات لازم در مورد طرح اسوه در بخش آموزشی و تربیتی را به استحضار برسانیم. در همین راستا تلاش کرده‌ایم تا گزارش فعالیت‌هایی که اجرا شده و در دست اجرا هست، اطلاع‌رسانی کنیم. امروز نیز با این هدف جمع شده‌ایم تا مروری بر فعالیت‌های گذشته داشته باشیم و علاوه بر آن از اساتید در جهت تقویت این طرح استمداد داشته باشیم.
میرزاجانی با تأکید بر اینکه دومین نشست هم اندیشی اساتید قاریان طرح اسوه مزین به نام استاد مرحوم «ابوالفضل علامی» شده است، افزود: با همه تمهیداتی که در طرح اسوه با پشتیبانی بنیاد خاتم‌الاوصیا(عج) داشته‌ایم، اما اگر دیگران و اطرافیان قاریان کمک نکنند راه به جایی نخواهیم برد. لذا بنا شده است تا در بخش‌های مختلف، این نشست‌ها برگزار شود. نشست‌هایی در این راستا با اولیاء قرآن آموزان برگزار شد و بنابر این است این نشست‌ها هر سال تکرار شود. در بخش اساتید قاریان نیز جلسه اول سال 93 برگزار شد و این دومین نشست که برپا می‌شود.
میرزاجانی در ادامه به بیان خاطره‌ای از استاد علامی پرداخت و بیان کرد: بارها اتفاق افتاده بود که براساس ارتباطات کاری حق الزحمه‌ای برای همکاری‌های ایشان با شورای عالی قرآن پرداخت می‌شد که آن را به صورت کامل قبول نمی‌کردند و همیشه بخشی از آن را باز می‌گرداندند.

طرح اسوه
وی با تاکید بر اینکه امروز در مورد دغدغه‌های تربیتی قرآن‌آموزان بحث می‌شود، بیان کرد: تاکنون هفت دوره طرح اسوه در شهرهای قم، مشهد، اصفهان و عتبات عالیات برگزار شده است و دوره آتی نیز از 17 تا 25 اسفندماه در تهران و مناطق عملیاتی جنوب کشور برگزار می‌شود.
میرزاجانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به برخی معاونت‌های فعال در این طرح اشاره و اظهار کرد: معاونت پرورشی، معاونت آموزش و طرح و برنامه و معاونت اجرایی از جمله معاونت‌های فعال در طرح اسوه است. خوشبختانه تاکنون فعالیت‌های خوبی انجام شده است و نظام‌نامه این طرح نیز در کانال‌های ارتباطی که اساتید و قرآن‌آموزان با هم در ارتباط هستند، بارگذاری شده است. علاوه بر ارسال فایل صوتی، مشاوره تلفنی نیز برای حاضران در طرح در نظر گرفته شده است تا فواصل بین دوره ها از این طریق برطرف شود.
مدیر اجرایی شورای عالی قرآن همچنین به تهیه تالیفات مطلوبی برای این طرح اشاره و اذعان کرد: سعی شده است تا برای دروس مورد نیاز، کتاب تهیه شود. همچنین تلاوت‌هایی ضبط شده که در شبکه های صدا و سیما و از جمله شبکه پویا پخش می‌شود.
وی در ادامه به درخشش حاضران در این طرح از ابتدای شکل‌گیری تاکنون اشاره و خاطرنشان کرد: راغب هستیم که در آینده نزدیک این درخشش بسیار بیشتر شود. تاکنون هم نتیجه‌های خوبی گرفته‌ایم به طوری که در بسیاری از مسابقاتی که در سنین قاریان حاضر در طرح اسوه برگزار می‌شود، حاضران در این طرح پیشتاز هستند.
میرزاجانی در پایان صحبت‌های خود بیان کرد: با توجه به گذشت چهار سال از این طرح، دچار آزمون و خطاهایی نیز بوده‌ایم و این به روند کار لطمه زده است اما به ما تجارب خوبی اضافه کرده است. این طرح را با طرح ارزیابی قاریان از لحاظ نظری تطبیق داده‌ایم تا به یک برنامه بالادستی که مصوبه ملی دارد، متصل شود.
در ادامه این نشست کلیپی از هفت دوره برگزاری طرح اسوه پخش شد و پس از آن نیز محمدعلی خواجه‌پیری، مسئول کارگروه قرآن و عترت بنیاد خاتم‌الاوصیا(عج) به بیان سخنانی پرداخت.
خواجه‌پیری در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به اینکه زمانی که طرح اسوه راه‌اندازی شد بسیاری باور نمی کردند این کار ادامه پیدا کند، خطاب به اساتید حاضر در این نشست، گفت: اینکه مسئولیت این طرح با ما هست درست است، اما محصول اصلی متعلق به شماست و از این به بعد هم همینطور خواهد بود. اگرچه نیت شروع کردن از صفر در این طرح را داریم، اما این کار زمان و ساختار خاص خود را می طلبد که فعلا موجود نیست.

محمد علی خواجه پیری طرح اسوه
خواجه پیری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه انسان بعد از مرگ با چند چیز ماندگار می‌شود، گفت: فرزند صالح، نوشتن کتاب و ... باعث ماندگاری انسان می‌شود؛ اما یکی از کارهایی که انسان را خوب ماندگار می‌کند، شاگردپروری است. بسیاری از اساتیدی که بعد از مرگ ماندگار نشدند به علت نداشتن شاگرد بوده است. شاگرد داشتن باعث ماندگاری انسان می‌شود.
مسئول کارگروه قرآن و عترت بنیاد خاتم الاوصیا(عج) در ادامه صحبت‌های خود به خاطره‌ای از احترام به استاد توسط یکی از بزرگان دینی کشورمان پرداخت و گفت: روزی خدمت آیت الله حسن‌زاده آملی بودیم ایشان به تلفن خود پاسخ داد و در حین مکالمه به احترام شخصی که با او حرف می‌زد، ایستاد و ایستاده با او سخن گفت. بعدها متوجه شدیم آن فرد استاد ایشان بوده است. آیت الله جوادی آملی نیز اینگونه‌اند.
خواجه پیری با اشاره به اینکه مطالعه این سیره ما را به جوانمردی می‌رساند، بیان کرد: فرد جوانمرد همیشه عاقبت به خیر خواهد شد و این موضوع بارها گفته شده است، ریشه جوانمردی قطعاً محبت است؛ چرا که فرد جوانمرد همه را دوست می‌دارد، محبت بین شاگرد و استاد اگر به بهترین نحو برقرار شود، آموزش را بسیار بیشتر اثرگذار می‌کند. عاطفه از آموزش بسیار بهتر است؛ چرا که عاطفه همه کارهای نشدنی را شدنی می‌کند.
مسئول کارگروه قرآن و عترت بنیاد خاتم الاوصیا(عج) در ادامه این بخش از صحبت‌های خود به محبت بسیار زیاد بین مردم و امام(ره) و مقام معظم رهبری گفت: علاقه و محبت در ارکان فکری و ذهنی و رفتاری اثر می‌گذارد. موضوعی که در طرح اسوه می‌تواند جواب بدهد، همین محبت است که می‌تواند قرآن آموزان را تا قله ببرد. بنابر این آنچه در طرح اسوه به آن نیاز داریم این رابطه بین استاد و شاگرد است. چه عوامل اجرایی و چه سایر افراد درگیر در این طرح با داشتن عاطفه و محبت به یکدیگر می‌توانند به اوج برسند.
در بخش دیگری از این نشست حجت‌الاسلام شهاب الدین غفاری، معاون پرورشی طرح اسوه نیز در سخنان کوتاهی گفت: در اغلب مواقع اگر بخواهیم مشکلات ما برطرف شود و در بحث های آموزشی و تربیتی به موفقیت برسیم، باید بسیار به اهل بیت(ع) توسل کنیم. در همه زمینه‌ها باید توسل به اهل بیت(ع) داشته باشیم و اگر عنایات اهل بیت(ع) نبود، نمی‌توانستیم بر سر سفره قرآن کریم حضور داشته باشیم.

طرح اسوه
در بخش دیگری از این نشست نیز حجت الاسلام محمد شهبازی، مشاور تربیتی طرح اسوه و از اساتید این طرح به بیان سخنانی پرداخت.
وی در ابتدا به بخش‌هایی از خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) اشاره کرد و گفت: اشاره این خطبه به خواص است، اما در بخشی از آن نیز به حاملان وحی اشاراتی شده است. در این بخش خطاب به حاملان وحی می‌فرماید: شما کجا هستید و در جای دیگر از عظمت قرآن بحث می‌کند و می فرماید: قرآن، کتابی است که استماع به آن انسان را نجات می‌دهد.
وی در ادامه به نقش و فعالیت‌های قاریان قرآن در طول تاریخ اشاره و اظهار کرد: وقتی در تاریخ بررسی می‌کنیم، مشاهده می‌کنیم در برخی ادوار قاریان همه‌کاره عرصه دین بودند و طبقه خاصی بودند. البته در قرن‌های بعد مسئولیت قاریان دچار افت و خیز شد.
مشاور طرح اسوه در ادامه صحبت‌های خود به برخی آسیب‌ها که ممکن است قرآن آموزان طرح اسوه را تهدید کند اشاره و اظهار کرد: یکی از آسیب‌ها در این زمینه بی هدف بودن یا داشتن اهداف کوچک است. در حال حاضر مشاهده می‌شود برخی قاریان، آخرین هدفی که دارند کسب رتبه در مسابقات بین المللی قرآن است. البته این هدف می تواند وجود داشته باشد، اما هدف نهایی نباید باشد.
شهبازی خاطرنشان کرد: ما وظیفه‌ای برای قاریان تعریف نکرده‌ایم و این یکی از آسیب ها در این عرصه است. این سوال وجود دارد که آیا قرائت هایی که اهل بیت(ع) از ما خواسته‌اند، همین تلاوت‌ها هستند یا خیر؟ قاری نباید بی‌هویت باشد و تنها مورد مصرف خود را برای شروع جلسه بداند. اساتید باید به قرآن‌آموزان دلیل حضور آنها در این عرصه را بگویند و به خوبی تبیین کنند.
مشاور طرح اسوه با تأکید بر اینکه در این طرح تمام تلاش ما این است که آسیب هایی که وجود دارد برطرف شود، افزود: تلاش می‌کنیم تا افراد جذب شده این ضعف‌هایی که گفته شد برطرف کنند یا به حداقل برسد که این برعهده اساتید تلاوت این طرح است.

طرح اسوه
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه از جمله آسیب‌هایی که ممکن است، قرآن‌آموزان را تهدید کند بحث مغرور شدن است، اذعان کرد: ممکن است توهماتی در برخی افراد به وجود بیاید یا طرحی که در آن مشغول یادگیری هستند کم اثر جلوه دهند این فخر یا نداشتن انگیزه باید توسط اساتید شکسته شود و از بین برود. خطر دیگر این است که عضو اسوه، بی‌اسوه شود، بنابر این باید اسوه‌هایی شناسایی و به این کودکان معرفی شود.
شهبازی در ادامه ضمن انتقاد از برخی قاریان که هیچ موضعی در قبال هیچ فرآیندی ندارند، گفت: برخی قاریان وقتی قاری می‌شوند، قاری باقی می‌مانند و هیچ موضعی در مورد هیچ چیزی ندارند. برخی وقت‌ها این بی‌تفاوتی‌ها از استاد به شاگردان سرایت می‌کند که باید این نیز برطرف شود. قاری نباید بدون دغدغه باشد و هیچ کاری به مردم یا جامعه نداشته باشد.
وی در پایان به گردآوری نظام‌نامه تربیتی در طرح اسوه اشاره و افزود: در این طرح برخی کارها در بحث تربیتی صورت گرفته است که از جمله آن نظام‌نامه تربیتی است که بازنویسی آن به زودی عرضه خواهد شد. در این نظام نامه همه نگاه‌ها تربیتی است.
یادآور می‌شود، این نشست از صبح امروز 19 بهمن‌ماه با حضور اساتید دوره‌های حضوری طرح اسوه آغاز شده است. همچنین در روز دوم این نشست نیز در مورد بحث‌های آموزشی طرح اسوه جلساتی برگزار می‌شود.

گزارش کامل تصویری را اینجا ببینید.

captcha