قاریان، تجوید را فدای صوت و لحن نکنند + عکس
کد خبر: 3694271
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۶

قاریان، تجوید را فدای صوت و لحن نکنند + عکس

گروه جلسات و محافل ــ نصرالله قاسمی با بیان اینکه  قاریان برای داشتن یک تلاوت اثرگذار در وهله اول باید رعایت تجوید را داشته باشند، گفت: قاری قرآن در وهله اول باید قرآن را صحیح بخواند، اما متأسفانه برخی از قاریان بیشتر به صوت و لحن توجه داشته و تجوید را فدای صوت و لحن می‌کنند که این کار، اشتباه است.

قاریان، تجوید را فدای صوت و لحن نکنند+عکس

به گزارش ایکنا؛ جلسه آموزشی نصرالله قاسمی، پیشکسوت قرآنی و از شاگردان سیدمحسن خدام حسینی شب گذشته از ساعت ۱۸ الی ۲۰:۳۰ در تهرانسر، شهرک پاسداران، مسجد النبی(ص) با حضور قرآن‌آموزان از سنین مختلف برگزار شد.

در ابتدای جلسه، نصرالله قاسمی آیاتی از ادامه درس جلسه را تلاوت کرد. سپس اعضای جلسه به تلاوت به شیوه ترتیل و تحقیق پرداختند و قاسمی، نکات تجویدی آنها را متذکر شد.

این پیشکسوت قرآنی در تحلیل تلاوت یکی از شاگردانش به مسئله نبر در تلاوت اشاره کرد و گفت: «نَبر» در اصطلاح زبان‌شناسی به معنای فشار صوتی و بالا بردن صوت در یک مقطع و بخشی از کلمه یا جمله است. نَبر به لهجه ارتباط پیدا می‌کند و صرفاً با معنا در ارتباط نیست، بنابر این اگر کسی می‌خواهد مثلاً به لهجه یزدی صحبت کند باید از جایگاه «نَبر» کلمات در لهجه یزدی آگاه باشد، صحبت کردن به لهجه یزدی با نَبر فارسی حق مطلب را ادا نمی‌کند و بالعکس، در زبان عربی هم همین قاعده صدق می‌کند.

قاریان، تجوید را فدای صوت و لحن نکنند+عکس

وی در بخش دیگری از سخنان خود با عنوان این مطلب که قاریان برای داشتن یک تلاوت اثرگذار در وهله اول باید رعایت تجوید را داشته باشند، گفت: قاری قرآن در وهله اول باید قرآن را صحیح بخواند، اما متأسفانه برخی از قاریان بیشتر به صوت و لحن توجه داشته و تجوید را فدای صوت و لحن می‌کنند که این کار، اشتباه است.

یادآور می‌شود، قاسمی، شنبه‌ها در مسجد النبی(ص) تهرانسر جلسه‌داری می‌کند. همچنین وی از سال ۱۳۶۵ همراه با عزیزالله کیا و مرحوم علی سعادتی جلسه قرآن سیار دیگری را پایه‌گذاری کرده‌اند و تا امروز هرهفته دوشنبه شب‌ها به صورت گردشی در منازل اعضا برگزار می‌شود. همچنین جلسه دیگر قاسمی در فردیس، فلکه چهارم، مسجد جامع المهدی(عج) از ساعت ۱۵ الی ۲۰ روزهای چهارشنبه برگزار می‌شود.

captcha