گستره «امنیت و سلامت غذا» در چند وزارتخانه/ مسامحه‌ای صورت نمی‌گیرد
کد خبر: 3758943
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۸

گستره «امنیت و سلامت غذا» در چند وزارتخانه/ مسامحه‌ای صورت نمی‌گیرد

گروه سلامت ــ رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به تقسیم مسئولیت در حوزه غذا، بر عدم تداخل وظایف نهادها در این حوزه و نظارت کامل بر سلامت و ایمنی محصولات غذایی تأکید از سوی وزارت بهداشت، تأکید کرد.

افزایش نظارت بر سلامت و ایمنی غذا / تقسیم مسئولیت‌ها، نقش نظارتی وزارت بهداشت را کاهش نمی‌دهدغلام رضا اصغری، رئیس سازمان غذا و دارو در گفت وگو با ایکنا، با بیان اینکه، تقسیم مسئولیت‌ها در حوزه غذا بین ارگان‌های مختلف خدشه‌ای به مسئولیت‌های وزارت بهداشت در نظارت بر ایمنی غذا و محصولات غذایی وارد نمی‌کند، عنوان کرد: نظارت بر ایمنی غذا، کیفیت و سلامت محصولات غذایی بر عهده سازمان غذا و دارو بوده و در این راستا هیچ گونه مسامحه‌ای صورت نمی‌گیرد.
 
وی افزود: نظارت‌های ما در حال حاضر علی‌رغم حضور سایر سازمان‌ها در عرصه غذا نه تنها کم نشده بلکه افزایش پیدا کرده است.

اصغری تأکید کرد: مسئولیت امنیت غذایی تنها بر عهده وزارت بهداشت نیست، سایر نهاد‌ها مانند وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت معدن و تجارت نیز نقش اصلی را دارند ودر این رابطه ما تنها در حوزه سلامت، ایمنی و نظارت بر کیفیت محصولات غذایی وظیفه مستقیم داریم، این وظیفه مثلا با وظیفه تنظیم قیمت بازار که بر عهده وزارت صمت است هیچگونه تداخلی ندارد.

وی با اشاره به نظارت بر واردات محصولات غذایی عنوان کرد: در حال حاضر و با توجه به شرایط کشور نیز نه تنها هیچگونه تهدیدی سلامت مجصولات غذایی وارداتی را تهدید نمی‌کند بلکه در مجموع نظارت‌های ما نسبت به سال‌های گذشته بهتر و دقیق‌تر شده است.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: در محصولات داخل کشور نیز که از کشاورزی داخل تولید می‌شود، هیچ مشکلی وجود ندارد و بر تولید آن‌ها نیز نظارت می‌شود.

وی با اشاره به فروش محصولات غذایی خانگی در بازار تصریح کرد: این گونه محصولات خانگی با توجه به اینکه هیچ نظارتی از سوی ناظران وزارت بهداشت بر آن‌ها اعمال نمی‌شود، مورد تأیید سازمان غذا و دارو نیست و کارشناسان وزارت بهداشت نیز در صورت مشاهده آن‌ها در بازار با آن برخورد می‌کنند.

رئیس سازمان غذا ودارو یادآور شد: وقتی یک کارخانه‌ای نام خود را بر روی یک محصول می‌زند، مسئولیت آن را قبول کرده؛ یک ناظر فنی کیفیت آن را مورد ارزیابی قرار می‌دهند، چنانچه مشکلی در سلامت این محصول وجود داشته باشد کارخانه مسئولیت دارد، محصولات غذایی خانگی هیچ نام و نشانی نداشته و طبیعتا مسئول مشخصی ندارد که برای سلامت آن‌ها تعهد داشته باشد.

اصغری همچنین در رابطه با استفاده از مواد اولیه بی کیفیت به بهانه افزایش قیمت ارز در محصولات غذایی نیز عنوان کرد: ما نظارت‌های خود را در این رابطه افزایش داده و در صورت وجود تخلف با آن به شدت برخورد می‌کنیم.
انتهای پیام
captcha