مرکز «اسلام و دموکراسی» فیلیپین؛ تریبون مسلمانان مورو
کد خبر: 3774395
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۰
ایکنا گزارش می‌دهد؛

مرکز «اسلام و دموکراسی» فیلیپین؛ تریبون مسلمانان مورو

گروه بین‌الملل ـ مرکز «اسلام و دموکراسی» فیلیپین توجه خود را به دستیابی به مراحل صلح، اسلام و دموکراسی معطوف کرده و در حال حاضر به تریبونی برای شنیدن صدای مردم «مورو» از طریق مطبوعات تبدیل شده است.

به گزارش ایکنا؛ مرکز اسلام و دموکراسی فیلیپین در آغاز، شورای اسلام و دموکراسی فیلیپین (پی.سی.آی.دی) نام داشت و تأسیس آن حاصل مباحث چگونگی سازگاری میان اسلام و دموکراسی در میان جوانان روشنفکر بود. این شورا را «آمنه رسول»، عضو سابق کابینه «فیدل راموس»، رئیس‌جمهور اسبق فیلیپین، وکیل «ناصر مارهوم سالک»، کمیسیونر سابق حقوق بشر، مرحوم «آبراهام ایری بانی»، سخنگوی سابق جبهه ملی آزادی‌بخش مورو ( ام – ان – ال – اف)( بزرگ‌ترین‌ جبهه جدایی‌طلب‌ اسلامی‌ در جنوب‌ فیلیپین‌) و معاون سابق وزیر این کشور تأسیس کردند. دلیل عمده تأسیس این ارگان گفتمان مطرح در میان عده اندکی بود که عقیده داشتند اسلام و دموکراسی با هم سازگاری ندارند.

 این شورا در سال 2002 میلادی به صورت سازمان غیرحزبی و غیرانتفاعی به وجود آمد تا مطالعاتی در زمینه تفکرات سیاسی اسلام و دموکراسی انجام دهد و راه‌های استقرار صلح، دموکراسی و توسعه پایدار را در میان جوامع مسلمان «میندانائو» در فیلیپین جست‌وجو کند.

تبدیل شورا به مرکز

شورای اسلام و دموکراسی در ماه ژوئن 2010 میلادی از شورا به مرکز (PHILIPPINE CENTER FOR ISLAM AND DEMOCRACY) تبدیل شد و براساس اتاق فکر مستقل، به این نظریه دست یافت که حل مشکلات مسلمانان میندانائو باید براساس مفاهیم دموکراسی انجام شود. امروزه مرکز اسلام و دموکراسی ارگانی مستقل با سوابق درخشانی در زمینه گرد هم‌آوری گروه‌های مختلف برای مذاکره در زمینه صلح و توسعه است.

مرکز «اسلام و دموکراسی» فیلیپین؛ تریبون مسلمانان مورو

بنا به اعلام رایزنی فرهنگی ایران در فیلیپین، مرکز اسلام و دموکراسی در حال حاضر به تریبونی برای شنیدن صدای مردم مورو از طریق مطبوعات تبدیل شده و توجه خود را به دستیابی به مراحل صلح، اسلام و دموکراسی معطوف کرده است. ساختمان مرکزی این ارگان در مجاورت دانشگاه «یو – پی» شعبه «دلیمان» واقع در «کی زون سیتی»، حومه کلانشهر مانیل، قرار دارد.

مرکز «اسلام و دموکراسی» فیلیپین؛ تریبون مسلمانان مورو

استقلال داخلی، نقش رسانه‌ها، فدرالیزم و توسعه در مرکز توجه این ارگان قرار دارد. این مرکز همچنین برای همکاری با ارائه‌کنندگان عقاید مختلف عضو سازمان‌های چند وجهی، مجامع بین‌المللی و نهادهای کمک‌کننده در تماس است و بارها برای ارائه دیدگاه‌های مسلمانان فیلیپین به نشست‌های مختلف بین‌المللی دعوت شده است.

حمایت از مناطق مسلمان‌نشین

این ارگان از زمان تبدیل‌ شورای اسلام و دموکراسی به مرکز اسلام و دموکراسی تمرکز خود را بر روی حمایت از پروژه‌ها و برنامه‌های متعدد از جمله صلح، منطقه خودمختار مسلمانان فیلیپین، اداره امور سازمان‌ها، حقوق بشر، تصحیح امور انتخابات و توسعه پایدار در مناطق مسلمان‌نشین میندانائو و ماوراء آن  معطوف کرده است.

دستاوردها

برگزاری کارگاه‌های آموزشی تجارت و سرمایه‌گذاری

مرکز اسلام و دموکراسی دوش به دوش بنیاد اقتصاد آزاد فیلیپین (اف – ای – اف) به منظور دستیابی به توسعه اقتصادی و دستیابی به منطقه‌ای خودمختار واقعی از نظر سیاسی و مالی گام برداشته است و کشور استرالیا برای تأمین هزینه‌های برگزاری کارگاه‌های آموزشی بنیاد اقتصاد آزاد و مرکز اسلام و دموکراسی با هدف تقویت امور تجاری و سرمایه‌گذاری در منطقه خودمختار مسلمانان جنوب اقدام کرده است.

مرکز «اسلام و دموکراسی» فیلیپین؛ تریبون مسلمانان مورو

اجرای پروژه با کمک‌های بلاعوض آمریکا

مرکز اسلام و دموکراسی در سال 2009 میلادی از سوی «واحد ابتکارات زنان» از طریق بنیاد کمک‌های بلاعوض آمریکا برای توانبخشی به زنان مسلمان و اجرای پروژه «عالمة» اعتباراتی را دریافت کرد. هدف این پروژه کمک به زنان مسلمان به ویژه زنان فرهیخته برای همکاری‌ها و مباحثات بود. این پروژه برای آموزش بانوان به منظور دوری از خشونت و روی‌آوری به صلح اقدام کرد. پنج نشست منطقه‌ای در مناطق جغرافیایی میندانائو و «لوزون»( به فیلیپینی Luzon) انجام شد که در نتیجه هسته‌های اولیه واحدهای مرکزی برای انجام امور مورد نظر سازمان‌بندی شدند.

برپایی کنفرانس علمای فیلیپین

کنفرانس ملی علمای فیلیپین (ان.یو.سی.پی) از سوی مرکز اسلام و دموکراسی در دومین نشست علما، که با شرکت 211 نفر و از تاریخ 26 تا 29 ژانویه 2009 در هتل «امپریکال سوئیت کی زون سیتی» بر پا شد، برپا شد.

سخنرانی‌های مشترک

مرکز اسلام و دموکراسی با همکاری واحد «کنراد آدنائر» آلمان* سخنرانی‌هایی را در کشور برای عموم به ویژه دانشجویان، فرهیختگان و دانشگاهیان با موضوع درک شرایط اجتماعی و سیاسی و مسائل دینی در میندانائو برگزار کرده است.

مرکز «اسلام و دموکراسی» فیلیپین؛ تریبون مسلمانان مورو

این مرکز همچنین برای برگزاری سلسله سخنرانی‌هایی درباره حقوق بشر، صلح، اداره امور، مسائل آموزشی، اسلام و دموکراسی در مؤسسات مختلف آموزشی اقدام کرده است که از آن جمله می‌توان به اجرای برنامه در شعبات دانشگاه یو – پی در شهرهای مختلف، شعبات مختلف دانشگاه «آته نیو»، انستیتو مدیریت آسیایی، دانشگاه دولتی میندانائو، دانشگاه آسیا و اقیانوسيه، دانشگاه شرق دور، دانشگاه ایست، دانشگاه دلاسال و برخی دیگر از مراکز آموزشی اشاره کرد.

- *کنراد آدنائر، که نام کامل آن «کنراد آدنائر استیف تونگ» است، بنیاد حزب سیاسی آلمان است که با اتحادیه دموکرات مسیحی این کشور همکاری نزدیکی دارد، اما مستقل از آن به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد. فردی به نام «بِرنو هِگ» بنیاد کنراد آدنائر را در 20 دسامبر 1955 در «بن» آلمان پایه‌گذاری کرد.

مرکز «اسلام و دموکراسی» فیلیپین؛ تریبون مسلمانان مورو

مرکز «اسلام و دموکراسی» فیلیپین؛ تریبون مسلمانان مورومرکز «اسلام و دموکراسی» فیلیپین؛ تریبون مسلمانان مورو

مرکز «اسلام و دموکراسی» فیلیپین؛ تریبون مسلمانان مورو

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha