واکنش هند نسبت به سخنان «ترامپ» درباره افغانستان
کد خبر: 3778487
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۰

واکنش هند نسبت به سخنان «ترامپ» درباره افغانستان

گروه بین‌الملل ــ دهلی‌نو در واکنش به سخنان رئیس‌جمهور آمریکا بیانیه‌ای صادر کرد که در آن از این شهر به عنوان شریک عمرانی در پیشرفت افغانستان یاد کرده است.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری «دید» افغانستان؛ دهلی‌نو روز گذشته در واکنش به اظهارات تمسخرآمیز دونالد ترامپ (رئیس‌جمهور آمریکا) درباره سخنان نارندرا مودی (نخست‌وزیر هند) پیرامون کمک‌ها، حضور و نقش هند در افغانستان، واکنش نشان داد و آن را محکوم کرد. دهلی‌نو تصریح کرده که این کشور برای عمران و آبادانی افغانستان 3 میلیارد دلار کمک کرده است.

ترامپ روز چهارشنبه 12 دی (2 ژانویه) گفت: من با هند و نخست‌وزیر «مودی» رابطه خوبی دارم، اما وی مدام به من می‌گوید که یک کتابخانه در افغانستان ساخته است؛ یک کتابخانه. وی هر بار این مطلب را می‌گوید و من هم هر بار باید از او به خاطر همین یک کتابخانه تشکر کنم. نمی‌دانم این یک کتابخانه چه مشکلی از کشور جنگ‌زده افغانستان درمان می‌کند.

در واکنش به این اظهارات رئيس‌جمهور آمریکا، دولت هند در بیانیه‌ای مدعی شد که 3 میلیارد دلار هزینه عمرانی در اختیار افغانستان قرار داده است و دهلی‌نو به عنوان یک شریک سازندگی، نقش مهمی در پیشرفت افغانستان ایفا می‌کند و هدف از این پروژه‌ها بهبود ملموس سطح زندگی مردم این کشور است.

در این بیانیه، هند اظهار می‌کند که نقش مهم و ویژه‌ای در بهبود اوضاع مردم افغانستان و بالاتر بردن سطح زندگی آنها ایفا می‌کند.

در بخش دیگری از این بیانیه، کمک‌های این کشور به افغانستان لیست شده است؛ کمک‌های دهلی‌نو شامل ساخت یک جاده 218 کیلومتری، یک سد برای آبیاری مزارع و آموزش بیش از 3 هزار و 500 نیروی نظامی افغانستانی در هند است. هند همچنین 1.1 میلیون تن گندم در اختیار افغانستان قرار داده و یک بیمارستان 400 تختخوابی کودکان را ساخته و نوسازی کرده است.

رام مادهاو، دبیرکل حزب حاکم هند نیز در واکنش به اظهارات ترامپ در توئیتر خود اعلام کرد: هند در افغانستان مشغول ساختن زندگی است. ترامپ باید بداند به رغم اینکه از هر کمک دیگری (به افغانستان) انتقاد می‌کند، هند نه فقط کتابخانه، بلکه جاده، سد، مدرسه و حتی ساختمان پارلمان می‌سازد.

گفتنی است،‌ کشور هند چندین پروژه بزرگ مانند ساختمان پارلمان جدید افغانستان و بند سلما (سدی روی هریرود و در بخش چشت شریف استان هرات) در غرب این کشور را ساخته است که سال گذشته به بهره‌برداری رسید.

انتهای پیام

captcha