اهدای قرآن از سوی ایران به رئیس‌جمهور پاکستان
کد خبر: 3806113
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵

اهدای قرآن از سوی ایران به رئیس‌جمهور پاکستان

گروه بین‌الملل ـ یک نسخه قرآن با ترجمه انگلیسی از سوی رایزنی فرهنگی ایران در پاکستان به رئیس‌جمهور این کشور اهدا شد.

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ دهمین نمایشگاه ملی كتاب اسلام‌آباد که اول اردیبهشت به همت بنیاد ملی كتاب پاكستان و وزارت اطلاع‌رسانی این کشور با حضور عارف علوی، رئیس‌جمهور پاكستان افتتاح شده بود، پس از سه روز در سوم اردیبهشت به کار خود پایان داد.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، شفقت محمود، وزیر فدرال آموزش پرورش و امور تاریخی، ادبی و میراث ملی دولت پاكستان، محمدرضا كاكا، سرپرست رایزنی فرهنگی كشورمان در اسلام‌آباد، مهندس عامر حسن، قائم مقام وزارتخانه مذكور و مسعود مفتی، نویسنده برجسته این كشور به عنوان میهمانان ویژه و جمعی از دیپلمات‌های کشورهای مختلف از جمله ایران و چین، نخبگان، استادان، سفیران كتاب و نویسندگان حضور داشتند.

در این مراسم عارف علوی، رییس جمهور پاكستان از غرفه رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسلام‎آباد بازدید و یك نسخه از قرآن كریم با ترجمه انگلیسی چاپ کشورمان به وی تقدیم شد.

دهمین نمایشگاه سه روزه ملی كتاب اسلام‌آباد 2019 با حضور 150 ناشر داخلی و خارجی از کشورهای مختلف در 150 غرفه پذیرای علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی بود.

رایزنی فرهنگی کشورمان در اسلام‌آباد و مركز تحقیقات فارسی ایران و پاكستان در دهمین نمایشگاه ملی کتاب پاکستان به معرفی و ارائه محصولات فرهنگی پرداختند. در غرفه ایران آثار منتشرشده به زبان‌های مختلف از جمله اردو، فارسی و انگلیسی در زمینه‌های دینی، تبلیغی، هنری، آموزشی، ایران‌شناسی، خطاطی، جاذبه‌های سیاحتی و گردشگری ایران، مشاهیر و شعرای نامدار ایرانی سعدی، حافظ شیرازی، خیام، حكیم ابوالقاسم فردوسی، مولوی و همچنین، کتاب‌های مختلف درباره تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران زمین و انقلاب اسلامی عرضه شد.

در بخش نمایشگاهی رایزنی فرهنگی ایران در پاکستان، دیوان اشعار عرفانی حضرت امام خمینی(ره)، كتاب جاودانه تاریخ در آیینه بیانات مقام معظم رهبری (زبان اردو)، مجموعه فتاوی مقام معظم رهبری و دیگر مراجع درباره حرمت و احترام به اصحاب و همسران پیامبر اسلام(ص)، اسلام و محیط زیست اثر حضرت آیت‌الله جوادی آملی كه از سوی رایزنی فرهنگی ایران به زبان اردو منتشر شده است، قرآن كریم با ترجمه اردو و انگلیسی، مفاتیح الحیات و كتاب‌های آموزش زبان فارسی بنیاد سعدی مورد استقبال علاقه‌مندان قرار گرفت.

عارف علوی، رئیس‌جمهور پاکستان، طی سخنانی در آیین افتتاحیه نمایشگاه بر ضرورت گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی به ویژه در میان قشر جوان تأکید کرد و آن را عامل پیشرفت جامعه و کشور دانست.

وی افزود: كتاب‌‎ها ذخائر ارزشمند علم و دانش هستند؛ لذا بر تمام اساتید و والدین لازم است كه فرزندان خود را به مطالعه تشویق کنند چون گسترش و جستجو در علم و دانش موجب پیشرفت این كشور خواهد بود و می‌تواند نقش مهمی در رشد یک جامعه باسواد ایفا کند.

همچنین انعام الحق جاوید، رئیس بنیاد ملی كتاب پاكستان، گزارش مختصری درباره تلاش‌های این بنیاد در گسترش مطالعه و نشر كتاب ارائه داد. در این مراسم مهندس عامر حسن، قائم‌مقام وزارت اطلاع‌رسانی پاکستان در امور تاریخی، ادبی و میراث ملی دولت پاكستان طی سخنانی گفت: اقدامات مسئولان بنیاد ملی كتاب و دست‌اندركاران ستاد برگزاری نمایشگاه قابل تقدیر است. امید می‌رود كه بیش از 5 میلیون نفر علاقه‌مند به كتاب و كتابخوانی از جشنواره بازدید کنند.

بنا بر این گزارش، در جریان برگزاری نمایشگاه کتاب اسلام آباد شخصیت‌های برجسته از جمله افتخار عارف، رئیس فرهنگستان زبان ملی اردو  پاكستان، انعام الحق جاوید، رئیس بنیاد ملی پاكستان، غیور حسین، رئیس کتابخانه ملی پاکستان، میان محمد اسلم، نایب امیر جماعت اسلامی پاكستان و فاطمه حسن، رئیس اكادمی اردو كراچی و احسان اكبر، ادیب و شاعر برجسته این كشور و سایر اهالی قلم از غرفه كتاب رایزنی فرهنگی ایران بازدید کردند.

انتهای پیام

captcha