رهبران دینی 27 کشور در کنفرانس جوانان مسلمان آفریقا
کد خبر: 3810048
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۹

رهبران دینی 27 کشور در کنفرانس جوانان مسلمان آفریقا

گروه بین‌الملل ـ کنفرانس بین‌المللی ویژه قاره آفریقا با عنوان «نقش جوانان مسلمان آفریقا در ساخت آفریقای فردا» با حضور رهبران و مفتی‌های 27 کشور آفریقایی در کامپالا، پایتخت اوگاندا، برگزار شد.

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ در این کنفرانس که با همکاری شورای بین‌المللی جوامع مسلمان واقع در امارات متحد عربی و شورای عالی مسلمانان اوگاندا در هتل «مروارید» کامپالا برگزار شد، محمدرضا قزلسفلی، رایزن فرهنگی کشورمان، حضور داشت.

علی وایسوا، معاون مفتی اوگاندا، در سخنانی گفت: این کنفرانس به بررسی جامعه‌شناسانه نقش مثبت جوانان و افزایش سطح آگاهی جوانان مسلمان در توسعه پایدار آفریقا پرداخته است و شرکت‌کنندگان دستاوردهای سازنده آن را در کشورهای خود اجرا خواهند کرد.

دبیرکل شورای مسلمانان با بیان اینکه هماهنگی لازم میان ادیان و مذاهب اوگاندا وجود دارد، گفت: جوانان سرشار از انرژی و قدرت هستند. لذا بر رهبران دینی و مفتی‌ها لازم است که مهم‌ترین و ضروری‌ترین اقدام را فعلیت بخشیدن به استعداد جوانان بدانند و در این زمینه وارد عمل شوند.

شعبان رمضان موباجه، مفتی اوگاندا، نیز در این مراسم گفت: آفریقا منابع طبیعی غیر قابل تصوری دارد که سال‌های طولانی استعمارگران آنها را غارت می‌کردند. خسارت‌های وارده به منابع انسانی آفریقا از سوی استعمارگران و بی‌توجهی به این ظرفیت حیاتی در قاره غنی آفریقا دردناک است.

وی تأکید کرد: اتحاد، همکاری، هماهنگی، همدردی، اجتناب از تفکرات و اقدامات افراطی از ضروری‌ترین نیاز امروز جهان اسلام است.

محمد بیشاری، نایب‌رئیس کنگره بین‌المللی جوامع اسلامی، هم خواستار همزیستی مسالمت‌آمیز مسلمانان و احترام متقابل و وحدت آنان شد.

یوسف ابیندر، از مسجد بزرگ شیخ زائد در امارات متحده عربی، در بخشی از سخنان خود، گفت: توانمندسازی جوانان مسلمان، همزیستی مسالمت‌آمیز، آشتی، احترام متقابل، همکاری و دوستی از ملزومات جهان اسلام است.

در ادامه روحاکانا روگاندا، نخست‌وزیر اوگاندا، به تشریح مستدل خطرات زیان‌بار افراط گرایی برای جوانان و مبارزه با آن پرداخت و بر لزوم مشارکت جوانان در ایجاد و حفظ صلح و دوستی تأکید کرد.

نوواگبا کادیویو، مدیر شبکه جوانان مسلمان متحد، گفت: برای نیل به اهداف کنفرانس باید از فرصت‌های کارآفرینی برای جوانان آفریقا بهره‌مند شد.

انتهای پیام

captcha