اسلام‌هراسی در غرب محصول فضای تنفر عمومی است/ تشکیل اتاق فکر برای مقابله با اسلام مبارز
کد خبر: 3817742
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۹
رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی لندن:

اسلام‌هراسی در غرب محصول فضای تنفر عمومی است/ تشکیل اتاق فکر برای مقابله با اسلام مبارز

گروه بین‌الملل ـ رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی لندن ایجاد فضای تنفر نسبت به مسلمانان در کشورهای غربی را سیاستی هدفمند دانست و گفت: اسلام‌هراسی در غرب طی سال‌های اخیر محصول فضای تنفر عمومی در غرب بوده و ما حتی شاهد بود‌ه‌ایم که محیط تنفر، تبدیل به جنگ و کشتار می‌‌شود.

مصاحبه//اسلام‌هراسی، سیاست برنامه‌ریزی شده غرب/ ادیت شده

مسعود شجره، رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی در لندن در گفت‌و‌گو با ایکنا درباره اسلام‌­هراسی در غرب و سازوکارهای مقابله با آن اظهار کرد: در گذشته باید ثابت می‌کردیم که پدیده‌­ای به نام اسلام‌هراسی در غرب وجود دارد اما اکنون از آن شرایط، عبور کرده‌­ایم و این پدیده به حدی گسترده شده که کسی نمی‌­تواند منکر آن شود.

 وی افزود: گاهی می­‌گویند این پدیده منحصر به افراد بی‌سواد یا نژادپرست است؛ اما گزارش­‌های ما و دیگر مطالعات نشان داده که چنین نیست. ما به این نتیجه رسیده‌­ایم که اسلام­‌هراسی محیطی پر از تنفر ایجاد کرده است که منحصر به رسانه‌­ها و افراد خاص نیست. سیاستمداران و رسانه‌­ها شرایطی به وجود آورده­‌اند که افراد جامعه به سمت اسلام‌­هراسی کشیده می‌­شوند. مثلا در یک مورد، فردی در متروی لندن، حرکت ناشایستی را علیه یک خانم مسلمان انجام داد؛ این حرکت، ثبت و در تمام جهان پخش شد. وقتی این شخص را به دادگاه بردند می­‌گفت به خاطر این اقدام خود در برابر مردم به ویژه دوستان مسلمانم خجالت می‌ کشم. اگر این شخص در محیطی تنفرآمیز نبود، این‌گونه عمل نمی‌کرد.

تنفر به کشتار هم می‌رسد

شجره افزود: ما حتی شاهد بود‌ه­‌ایم که محیط تنفر، تبدیل به جنگ و کشتار می‌­شود. مثلا در بوسنی همسایه، همسایه خود را می­‌کشت و به او تجاوز می‌کرد. آنها همان انسان­‌هایی بودند که قبلا با هم در صلح زندگی می­ کردند اما محیط تنفر باعث شد کارهای غیرانسانی انجام دهند. در آن فضا، تصویری غیرانسانی از مسلمانان ساخته بودند.

این فعال اسلامی تأکید کرد: اگر بخواهیم مقابل اسلام­‌هراسی بایستیم باید جلوی تشکیل این محیط تنفر را بگیریم. اگر بخواهیم روی اشخاص تمرکز کنیم نتیجه نخواهیم گرفت.

سازوکار مقابله

وی درباره اقداماتی که می‌­توان برای جلوگیری از پدیده اسلام‌­هراسی انجام داد، افزود: به نظر من، سیاستمداران باید به وظیفه خود عمل کنند و این محیط را گسترده نکنند. در حال حاضر این پدیده به حدی رسیده که در برخی کشورها تعداد افراد اسلام‌هراس بیش از مسلمانان است. حتی وقتی به شرایطی همچون ایام انتخابات می‌­رسیم، مشاهده می­‌کنیم که کاندیداها تمایل دارند با استفاده از تبلیغات اسلام‌­هراسانه، رأی بیشتری جذب کنند و این باعث گسترده‌شدن اسلام‌هراسی می­‌شود. باید جلوی این پدیده‌ها را گرفت. رسانه‌ها هم برای فروش و دیده شدن بیشتر، سعی می­‌کنند به این مسئله دامن بزنند.

اسلام‌هراسی در غرب محصول فضای تنفر عمومی است/ تشکیل اتاق فکر برای مقابله با اسلام مبارزمسعود شجره، رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی در لندن

رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی در لندن در ادامه گفت: در دو سال گذشته، اتحادیه اروپا قصد داشت سازوکاری برای جلوگیری از اسلام‌هراسی طراحی کند. آنها هشت کشور اروپایی را تعیین کردند تا در آنها فعالیت‌­هایی علیه اسلام‌­هراسی انجام شود. ما در کمیسیون حقوق بشر اسلامی به همراه دانشگاه «لیدز» از سوی اتحادیه اروپا، تحقیقات را بر عهده گرفتیم. کمیسیون حقوق بشر اسلامی، مسئولیت مطالعه این پدیده در سه کشور، انگلیس، آلمان و فرانسه را بر عهده گرفت که گزارش آن چند ماه قبل آماده شد.

 وی افزود: ما برای رسانه‌ها، سیاستمداران و فعالان اجتماعی ابزاری را آماده کردیم تا آنها با کمک آن، محیطی را آماده کنند تا فضای تنفر را به فضایی مثبت تبدیل کنیم. حتی می­‌توانیم این اقدامات را از سنین کمتر و در مدارس آغاز کنیم تا نسل آینده کمتر دچار این فضای تنفر شود.

اسلام آمریکایی و تشیع انگلیسی

وی درباره تلاش­‌های دولت انگلیس برای تضعیف اسلام در غرب از جمله با ترویج مسائل غیراخلاقی در مدارسی که کودکان مسلمان در آن حضور دارند، گفت: هر از گاهی شاهد اقدامات غیر اخلاقی هستیم. گاهی شاهد هستیم که این اقدامات از سوی افراد و نهادهای خاصی انجام می­شود و گاه از سوی نهادهای دولتی و با برنامه‌­ریزی گسترده و به طور عمومی انجام می­‌شود. غرب در 40 سال گذشته به این نتیجه رسیده که اسلام در برابر منافع استعماری آن، یک قدرت و مانع بزرگ است. آن‌هابه این نتیجه رسیده‌­اند که اسلام را باید از بین ببرند. چون این کار شدنی نیست، می­‌خواهند اسلام را از داخل استحاله(تغییر، دگرگونی، تحول) و به تعبیر امام به «اسلام آمریکایی» یا به تعبیر مقام معظم رهبری به «تشیع انگلیسی» تبدیل کنند.

شجره افزود: در حقیقت اسلامی را می­‌خواهند که مبارز نیست و جلوی فساد نمی­‌ایستد و تبدیل به امری فردی و خصوصی شود. اسلام ناب، مسئولیت انسانیت از نظر سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را بر عهده دارد.

رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی در لندن تأکید کرد: این اتفاقات در همین چارچوب است. آموزش مسائل غیر اخلاقی به کودکان بالای چهار سال و تشویق آنها به همجنس‌­بازی و روابط خارج از ازدواج برای این است که این موضوعات را به امری مثبت برای آنها تبدیل کنند. از سال آینده این آموزش‌ها قانونی می­‌شود و والدین نمی‌­توانند جلوی آن را بگیرند.

تشکیل اتاق‌های فکر

این فعال اسلامی با بیان اینکه این تصمیم برنامه­‌ریزی شده است، ادامه داد: در کشورهای غربی اتاق­‌های فکری تشکیل شد و در آن گفتند که برای اینکه اسلام را تبدیل به یک دین بی خطر کنیم باید اخلاقیات زنان و کودکان را هدف قرار دهیم. مدارک این حرف من موجود است. برای این برنامه از سنین 4 و 5 سالگی شروع کردند تا در 10 تا 20 سال آینده چیزی به اسم اسلام مبارز وجود نداشته باشد. از طرف دیگر با اسلام­‌هراسی، مسلمانان را می­‌ترسانند تا آنها را تبدیل به مسلمانی کنند که از نظر آنها قابل قبول باشد.

وی افزود: اگر شما مسلمانی باشید که صهیونیسم را قبول داشته باشید، همجنس‌­گرایی را قبول داشته باشید، می­‌توانید شهردار لندن(صادق خان) شوید که او را به عنوان الگو معرفی می­‌کنند. شهردار لندن همراه با همسرش در فستیوال‌­های همجنس‌­بازان شرکت و آنها را تشویق می‌­کند.

اسلام‌هراسی در غرب محصول فضای تنفر عمومی است/ تشکیل اتاق فکر برای مقابله با اسلام مبارزصادق خان، شهردار لندن

مسعود شجره تصریح کرد: صادق خان قبل از انتخاب قول داد که بزرگ‌ترین جشن سالگرد تشکیل رژیم صهیونیستی را در هفتادمین سال در لندن برپا کند. پس می­‌بینیم که از یک طرف، شما را تهدید می­‌کنند و از سوی دیگر اگر اسلام آمریکایی را اجرا کنید شما را تشویق می­‌کنند.

تضعیف مؤسسات اسلامی

شجره همچنین یادآور شد: «تونی بلر»  نخست­‌وزیر اسبق انگلیس، مؤسسه‌­ای با عنوان (Institution for Global Change)(مؤسسه تغییر جهانی) تأسیس کرده که عربستان سعودی، 9 میلیون پوند در آن سرمایه­‌گذاری داشته است. این مؤسسه گزارش­‌هایی تهیه می‌کند و در آن سازمان‌­های مستقل اسلامی مستقر در انگلیس را که با برنامه­‌های دولت این کشور برای مسلمانان مخالفت می­‌کنند، بررسی کرده است.  وی در گزارش‌های خود اعلام کرده است که این سازمان‌­ها ممکن است به سازمان­‌هایی تروریستی تبدیل شوند.

وی گفت: این همان تنفر­سازی است که مسلمانان و سازمان‌های اسلامی را خطرناک و مشوق جنگ جلوه می­دهند. تونی بلر با استفاده از پول کسانی که در یمن فجایع انسانی بزرگی را به بار آورده و خاشقچی را تکه تکه کرده­‌اند، سازمان­‌های مستقل اسلامی را مستعد تروریسم اعلام کرده است.  در گزارش­‌هایی که از یمن داده می­شود (حتی از سوی نهادهای غربی مانند انجمن کودکان) اعلام شده که ممکن است در سال آینده یک میلیون کودک یمنی کشته شوند. کل جمعیت یمن 29 میلیون نفر است. یک میلیون نفر، یک نسل است؛ کودکان باقیمانده با این ضربه‌­های روحی که دیده‌­اند چه آینده‌­ای خواهند داشت و این به نفع کیست؟

افشای چهره اسلام‌هراسان

شجره یادآور شد: چند ماه قبل در دانشگاه کمبریج مناظره‌­ای داشتیم. عده­‌ای موافق رابطه با عربستان و تعدادی طرفدار قطع رابطه با این کشور بودند. در این مناظره گفته شد کل صادرات انگلیس به عربستان، تنها یک درصد از صادرات این کشور را شامل می‌­شود و درصد فروش اسلحه ممکن است نیم درصد باشد. چگونه کشوری که خود را حامی حقوق بشر می‌­داند به خاطر یک درصد از درآمد خود از چنین فجایعی حمایت می­‌کند. آن‌ها می‌گویند اگر نفروشیم متضرر می‌شویم. «بوریس جانسون»، وزیر وقت امور خارجه انگلیس می­‌گفت اگر ما این  کار را نکنیم، افراد دیگری این کار را می­‌کنند. این استدلالِ فروشندگان مواد مخدر است.

وی افزود: ما در آنجا گفتیم که فقط مسئله عربستان نیست. سیاست انگلیس و غرب این است که حاکمان ظالم را در کشورهای اسلامی سر کار بیاورد تا آنها به مردم خود ظلم کنند و بعد این سیاستمداران علمدار دمکراسی جهان اسلام در غرب می­‌شوند. سخن ما این است که این کار نه به نفع شما و نه به نفع مردم منطقه است.

رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی لندن در پایان تأکید کرد: دلیل این اقدامات این است که پولی که از راه فروش اسلحه به دست می‌آورند به دست افراد خاص می‌­رسد که موقعیت‌‌­های حساسی در سیاست این کشور دارند. مثلا در زمان جنگ ایران و عراق، پسر «مارگارت تاچر»(نخستین نخست‌وزیر زن تاریخ بریتانیا) دلال اسلحه به عراق بود. خانواده و نزدیکان قدرت در غرب، در کار تجارت اسلحه هستند. یکی از مسئولیت‌­های کمیسیون حقوق بشر افشای این حقایق است.

گفت‌و‌گو: محسن حدادی

انتهای پیام

captcha