انتشار تحقیقی تازه درباره تصویر اسلام در رسانه‌های بریتانیا
کد خبر: 3825657
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶

انتشار تحقیقی تازه درباره تصویر اسلام در رسانه‌های بریتانیا

گروه بین‌الملل ـ نتایج یک تحقیق تازه در بریتانیا نشان می‌دهد که در یک‌سوم مقالات منتشرشده در رسانه‌‌های این کشور، چهره اسلام به درستی معرفی نشده یا اقدامات برخی افراد مسلمان به کل مسلمانان تعمیم داده شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از هافینگتون‌ پست؛ مطالعه‌ای که از سوی مرکز نظارت بر رسانه‌ها (CfMM) در بریتانیا انجام شده نشان می‌دهد که در 59 درصد از گزارش‌های منتشرشده این کشور درباره اسلام و مسلمانان تا پایان سال گذشته میلادی، رفتارهای نامناسب به مسلمانان نسبت داده شده است.

در این تحقیق که شورای مسلمانان بریتانیا آن را اجرا کرده است، 11 هزار مقاله چاپ‌شده و گزارش پخش‌شده بین ماه‌های اکتبر تا دسامبر 2018 در رسانه‌های سراسری و برنامه‌های خبری تلویزیونی تحلیل شده است.

براساس این گزارش، در بیش از یک‌سوم مقالات چهره‌ای نادرست از اسلام ارائه شده یا برخی موارد خاص به همه مسلمانان تعمیم داده شده است.

«رضوانه حمید» مدیر مرکز نظارت بر رسانه‌های بریتانیا می‌گوید: یافته‌های این تحقیق- که روز سه‌شنبه (امروز) به پارلمان انگلیس ارائه می‌شود- نشان می‌دهد که درباره اسلام‌هراسی در رسانه‌های بریتانیا هیچ شکی وجود ندارد.

«فیصل حنیف» محقق پیشین بی‌بی‌سی و گزارشگر تایمز، که در نگارش این تحقیق مشارکت کرده است، می‌گوید: تصویر کلی از مسلمانان در این شبکه مغشوش و در موارد بسیاری دچار بدفهمی بود.

نشریه دیلی میل بیشترین مقالات مغرضانه (37 درصد) علیه اسلام را چاپ کرد. پس از آن کریسچن تودی Christian Today با 35 درصد و اسپکتیتر The Spectator با 29 درصد مقالات مغرضانه رتبه‌های بعدی را داشتند. مثلاً در یک نمونه تصویر یک مجرم به نام «خالد مسعود» در کنار کعبه بارها نشان داده شد که القا می‌کند مسلمانان با تروریسم مرتبط هستند.

در این مطالعه مشخص شد که 37 درصد از مطالب دینی و راست‌گرایانه شبکه خبری اسکای‌نیوز درباره اسلام «بسیار مغرضانه» بوده است.  

در این گزارش آمده است: در سریا‌ل‌ها نیز تصویری نادرست از اسلام و مسلمانان ارائه می‌شود؛ از جمله در سریال تلویزیونی «بادیگارد» که جوایزی را هم برده است. در پربیننده‌ترین سریال  شبکه بی‌بی‌سی در دهه اخیر، شخصیت زن مسلمان محجبه فردی تحت ستم و زیردست مرد نشان داده شده است.

این تحقیق همه رسانه‌های اصلی بریتانیا شامل 31 وب‌سایت و 5 شبکه تلویزیونی را با استفاده از 50 کلمه کلیدی مورد مطالعه قرار داده است.

مجریان این تحقیق امیدوارند که این مطالعه منبعی برای روزنامه‌نگاران و سردبیران رسانه‌ها باشد و به آنها در دقت بیشتر و حفظ تعادل در مطالب منتشرشده کمک کند.

روز گذشته نتایج یک نظر‌سنجی از اعضای حزب محافظه‌کار انگلیس منتشر شد که نشان می‌دهد 60 درصد از آنها معتقدند که اسلام برای تمدن غربی یک تهدید است و فقط 17 درصد از آنها معتقدند اسلام با تمدن غربی همخوانی دارد. این مطالعات در پی افزایش نگرانی درباره گسترش اسلام‌هراسی در بریتانیا صورت گرفته است.
 
انتهای پیام
captcha