برگزاری نشست چهارجانبه صلح افغانستان در پکن
کد خبر: 3826713
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۸

برگزاری نشست چهارجانبه صلح افغانستان در پکن

گروه بین‌الملل ــ  نمایندگان آمریکا، چین، روسیه و پاکستان نشست چهارجانبه‌ای را در پکن برگزار کرده و بر آغاز هر چه سریع‌تر مذاکرات میان‌افغانی و برقراری آتش‌بس همه‌جانبه همزمان با این مذاکرات توافق کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری «دید» افغانستان؛ زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان در قالب چند توئیت از برگزاری نشست چهارجانبه درباره روند صلح افغانستان خبر داد و تأکید کرد که مذاکرات بین طالبان، حکومت افغانستان و مردم این کشور باید هر چه سریع‌تر برگزار شود.

وی نوشته است: ما درباره آغاز هر چه سریع‌تر این گفت‌وگوها توافق کردیم که در کمترین زمان ممکن منجر به شکل‌گیری چارچوب صلح و برنامه‌ای جامع برای آینده سیاسی این کشور شود تا برای همه مردم افغانستان قابل قبول باشد. ما همچنان بر ضرورت کاهش سطح خشونت در زمان فعلی و برقراری یک آتش‌بس همه‌جانبه و دائمی همزمان با مذاکرات بین‌الافغانی توافق کردیم.

خلیل‌زاد همچنین در این توئیت‌ها گفته است: تعداد شریک‌های بیشتری در عرصه بین‌الملل خواهیم داشت تا همزمان با آغاز مذاکرات به ما بپیوندند.

وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای گفته است که این سومین دور رایزنی چین، آمریکا و روسیه درباره روند صلح افغانستان است. بر اساس این بیانیه، شرکت‌کنندگان نشست بر اهمیت اجماع سه‌جانبه درباره روند صلح که در 25 آوریل سال 2019 در مسکو به دست آمده بود، تأکید کرده‌اند.

همه طرف‌ها در این نشست به توافق رسیده‌اند که چارچوب به دست آمده از مذاکرات میان‌افغانی باید زمینه ایجاد وضعیت امنیتی را به صورت منظم تضمین کند.

یادآور می‌شود، نمایندگان چهار کشور مورد نظر شرکت کننده در نشست، از برگزاری نشست میان افغانی در مسکو و دوحه، پایتخت قطر استقبال کردند.

انتهای پیام

captcha