شادی مردم سودان از توافق نظامیان و اپوزیسیون
کد خبر: 3827879
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۵

شادی مردم سودان از توافق نظامیان و اپوزیسیون

گروه بین‌الملل ـ امضای توافقنامه سیاسی میان ائتلاف آزادی و تغییر(اپوزیسیون) و شورای نظامی انتقالی سودان که صبح امروز، 26 تیرماه، صورت گرفت، با استقبال و خوشحالی گروه‌های مختلف مردمی مواجه شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری «روسیا الیوم»؛ توافق میان ائتلاف «آزادی و تغییر» و شورای نظامی انتقالی سودان از سوی محمد حمدان دقلو (حمیدتی)، نایب رئیس شورای نظامی و فرمانده نیروهای حمایت سریع به نیابت از شورای نظامی سودان و احمد ربیع، عضو اتحادیه اصناف به نیابت از ائتلاف آزادی و تغییر سودان به امضا رسید.

این سند که پس از یک جلسه 12 ساعته و با میانجی‌گری اتیوپی و اتحادیه آفریقا به امضا رسید،  ساختار حکومت را در یک دوره انتقالی 3 ساله شامل می‌شود.

دو طرف توافق در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک اعلام کردند که این توافقنامه تمام جزئیات مربوط به ساختار حکومت این کشور را شامل می‌شود، اما اعلام سند قانون اساسی این کشور به پس از مذاکرات روز جمعه آینده موکول خواهد شد.

حمیدتی در این کنفرانس مطبوعاتی، امضای این توافقنامه را لحظه‌ای تاریخی برای همه ملت سودان توصیف کرد.

محمود لباد، میانجی‌گر آفریقایی این مذاکرات نیز، امضای توافقنامه مذکور را رویدادی بزرگ در راستای آمادگی برای گام دوم این‌گونه توافق‌ها عنوان کرد.

توافق میان ائتلاف آزادی و تغییر سودان و شورای نظامی انتقالی این کشور پس از جلسه مذاکرات دو طرف که شب گذشته با حضور میانجی‌گرانی از اتیوپی و کشورهای آفریقایی برگزار شد، صورت گرفت. این، نخستین جلسه این گروه‌ها از پنجشنبه گذشته تاکنون بوده و تاکنون چندین بار برگزاری آن به تعویق افتاده است.

از سوی دیگر برخی منابع خبری اعلام کردند که ائتلاف آزادی و تغییر بر روی تعدادی از بندهای قانون اساسی این کشور از جمله نبودن دستور صریح برای پاکسازی مؤسسات نظام فاسد گذشته و نیروهای نظامی وابسته به آن همچون نیروهای دفاع ملی و دستگاه امنیتی سودان تأکید دارند.

همچنین دیدگاه دو طرف در خصوص بند تعیین قضات و دادستان کل متفاوت است؛ به گونه‌ای که شورای نظامی این کار را مربوط به شورای حاکمیت می‌داند و ائتلاف آزادی و تغییر آن را از جمله صلاحیت‌های شورای وزیران می‌شمارد.

توافقنامه سیاسی دو طرف سودانی بر یک دوره انتقالی به مدت 39 ماه از تاریخ امضای توافقنامه تأکید دارد که 21 ماه از آن، این کشور تحت ریاست نظامیان و 18 ماه دیگر تحت ریاست نماینده‌ای از ائتلاف آزادی و تغییر اداره خواهد شد.
 
انتهای پیام
captcha