دادگاه محاکمه شیخ نمر حقیقت و عدالت را قربانی منافع آل سعود کرد
کد خبر: 3465263
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴
مدرس دانشگاه لندن در گفت‌و‌گو با ایکنا:

دادگاه محاکمه شیخ نمر حقیقت و عدالت را قربانی منافع آل سعود کرد

گروه بین الملل: شابیر حسنعلی گفت: دادگاه محاکمه شیخ نمر از دیدگاه نهادها و ناظران حقوق بشر دادگاهي صوری و تشریفاتی بود که حقیقت و عدالت را قربانی منافع تشکیلاتی آل سعود کرد.

دادگاه محاکمه شیخ نمر حقیقت و عدالت را قربانی منافع آل سعود کرد

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) اجرای حکم اعدام شیخ نمر توسط رژیم سعودی اعتراضات مردمی را در سراسر جهان برانگیخت و با محکومیت بین‌المللی مواجه شد؛ از جمله سازمان عفو بین‌الملل که ضمن محکوم کردن این اقدام، دادگاه رسیدگی به اتهامات شیخ نمر  را ناعادلانه خواند و  اعدام وی را کاملاً سیاسی بر شمرد.

ایکنا در گفت‌و‌گو با شابیر حسنعلی، فعال حقوق بشر و مدرس دانشگاه در شهر لندن دیدگاه وی را در خصوص اقدام رژیم سعودی در به شهادت رساندن شیخ نمر جویا شد که دیدگاه وی در ذیل می‌آید:

«اقدام رژیم سعودی در اعدام شیخ نمر باقر النمر به شدت ظالمانه و ناعادلانه بود. شیخ نمر به خاطر مخالفتش با حکومت عربستان و درخواستش برای اصلاحات مدنی و سیاسی که عربستان به طور قطع به آن نیازمند است، شناخته می‌شد.

دادگاه محاکمه شیخ نمر از دیدگاه نهادها و ناظران حقوق حقوق بشر چیزی نبود جز یک دادگاه صوری و تشریفاتی که حقیقت و عدالت را قربانی منافع تشکیلاتی آل سعود کرد.

اعدام شیخ نمر؛ خودکشی سیاسی آل سعود

شیخ نمر در دفاع از صلح، دموکراسی و حقوق بشر شهید شد. اما این ارزش‌های انسانی تهدید بزرگی برای خاندان سلطنتی آل سعود محسوب می‌شوند؛ زیرا استقرار این ارزش‌ها در عربستان به منزله پایان حکومت سعودی بر این کشور است.

مقامات سعودی خطاهای راهبردی زیادی مرتکب شده‌اند. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که اعدام شیخ نمر یک خودکشی سیاسی برای حکومت آل سعود است. این اقدام به منزله آن است که رژیم سعودی اسلحه را به سوی خود نشانه گرفته و ماشه را کشیده است.

ما تا کنون به جز چند کشور محدود نشنیدیم که فرد یا گروهی مقامات سعودی را به خاطر حمله نظامی به یمن و بمباران این کشور، حمایت از داعش و همچنین اشغال چند ساله بحرین مسئول بداند. عربستان با بی پروایی به اقدامات خارج از عرف بین‌الملل ادامه می‌دهد بی‌آنکه مانعی بر سر راه خود ببیند.

چرا عربستان با وجود فروش 12 میلیون بشکه نفت در روز با کسری بودجه 100 میلیارد دلاری مواجه می‌شود؟ پاسخ به این سؤال ساده است. زیرا این درآمد نفتی در خدمت تروریست‌ها قرار می‌گیرد تا برای کشتن تعداد بیشتری از انسان‌ها هزینه شود و شیخ نمر نیز قربانی این داستان غم‌انگیز است»


مطالب مرتبط
captcha