انتقاد جوانان مسلمان انگلیس از رویکرد سیاستمداران در قبال افراط‌گرایی
کد خبر: 3471060
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴

انتقاد جوانان مسلمان انگلیس از رویکرد سیاستمداران در قبال افراط‌گرایی

گروه بین‌الملل: مسلمانان جوان انگلیس می‌گویند: «تمرکز خطرناک» سیاستمداران این کشور بر افراط‌گرایی موجب انگ‌زدن به مسلمانان و منزوی‌شدن آن‌ها شده است.

انتقاد جوانان مسلمان انگلیس از رویکرد سیاستمداران در قبال افراط‌گرایی

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، «پرس تی وی» به نقل از پایگاه خبری «گاردین» نوشت: نمایندگان انگلیس در شهر برادفورد در یورکشایر غربی این کشور در نشست کمیسیون امور داخلی پارلمان انگلیس که تحت ریاست کیت واز، نماینده حزب کارگر قرار دارد با 70 جوان مسلمان دیدار و گفت‌وگو کردند.

این جوانان که بین 16 تا 25 سال سن داشتند به نمایندگی از جوامع مسلمان در شهرهای برادفورد، لیدز و دوزبری در یک هتل به مدت دو ساعت به گفت‌وگو با نمایندگان پارلمان انگلیس پرداختند.

در این دیدار از جوانان مسلمان خواسته شد به این سوالات پاسخ دهند که آیا نسبت به افراط‌گرایی احساس آسیب‌پذیری می‌کنند؟ و جرائم ناشی از اسلام‌هراسی و نفرت چه نقشی در افراط‌گرایی جوانان مسلمان دارد؟

مسلمانان گفتند که در میان سیاستمداران انگلیس یک «تمرکز خطرناک بر روی افراط‌گرایی» تکفیری‌ها وجود دارد که در خصوص دیگر اشکال افراط‌گرایی از جمله راست‌گرایی صادق نیست.

به گفته این جونان رسانه‌ها نیز همواره به مسلمانان «انگ می‌زنند» و تصویری «منفی» از آن‌ها به نمایش درمی‌آورند.

برخی از مسلمانان در این نشست از تجارب خود گفتند که ناخواسته پس از شرکت در برخی برنامه‌های صلح‌طلبانه برای مبارزه با افراط‌گرایی و اعتراض علیه اسلام‌ستیزی در کانون توجه پلیس انگلیس قرار گرفته‌اند.

یک دانشجوی مسلمان دانشگاه برادفورد گفت: «ما احساس سرخوردگی می‌کنیم و نمی‌توانیم در رسانه‌های اجتماعی دیدگاه‌های خود را مطرح کنیم. من از انتشار مطلب در (شبکه اجتماعی) توئیتر اجتناب می‌کنم چرا که احساس می‌کنم (این موضوع) می‌تواند عواقب جانبی برای من داشته باشد و توجه ناخواسته‌ای جلب کند

این دیدار به سازماندهی کمیسیون امور داخلی پارلمان انگلیس برگزار شد و قرار است در سال جاری سه دیدار دیگر با جوامع مسلمان در شهرهای منچستر، بیرمنگام و کمبریج برگزار شود.

برادفورد در سال‌های اخیر به دلیل عزیمت برخی از خانواده‌های افراط‌گرای آن به سوریه برای پیوستن به گروه تروریستی داعش و از آن‌جهت که محل تولد شهزاد تنویر، مهاجم ۲۲ ساله حملات تروریستی لندن بوده است، در رأس اخبار قرار داشت.

هفتم ژوئیه ۲۰۰۵ (16 تیر 1384) چهار مرد که با گروه القاعده مرتبط بودند، به طور جداگانه در سه قطار زیر زمینی و یک اتوبوس شهری در لندن، پایتخت انگلیس دست به حملات انتحاری زدند که ۵۲ کشته و ده‌ها زخمی بر جای گذاشت.

چوکا اومونا، نماینده پارلمان بریتانیا و یکی از اعضای حزب کارگر که در این نشست حضور داشت اظهارات اخیر دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس را درباره اخراج زنان مسلمانی که به زبان انگلیسی مسلط نیستند، «شرم‌آور» خواند و افزود: «اسلام‌هراسی در این کشور بدون هیچ کنترلی مجوز دارد و رویکرد (مقامات) در قبال آن مطابق با رویکرد آن‌ها در قبال (مسائل افراطی دیگر نظیر) نژادپرستی و تبعیض جنسیتی نیست. این موضوع قابل قبول نیست

در انتهای نشست برادفورد، رئیس کمیسیون امور داخلی پارلمان انگلیس به دانشجویان مسلمان انگلیسی وعده داد دیدگاه‌هایشان بررسی و در گزارشی به نخست وزیر و وزیر کشور بریتانیا ارائه خواهد شد.

captcha