رایزنی وزرای خارجه 23 کشور برای مبارزه با داعش در رم
کد خبر: 3472393
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۱

رایزنی وزرای خارجه 23 کشور برای مبارزه با داعش در رم

گروه بین‌الملل: وزرای خارجه 23 کشور جهان امروز، 13 بهمن‌ماه، در رم، پایتخت ایتالیا، گردهم آمده‌ند تا درباره چگونگی ممانعت از پیشروی گروه تروریستی داعش در لیبی و همچنین عراق و سوریه تبادل نظر کنند.

رایزنی وزرای خارجه 23 کشور برای مبارزه با داعش در رم

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پرس تی وی، در این نشست که به ریاست پائولو جنتیلونی، وزیر خارجه ایتالیا و جان کری، همتای آمریکایی وی برگزار شده است، وزرای خارجه 23 کشور از جمله انگلیس، روسیه، فرانسه، مصر و تونس و همچنین فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حضور دارند.
 
براساس گزارش‌های منتشره، اعضای ائتلاف ضد داعش در لیبی در این نشست درباره ‌انجام اقداماتی به منظور بازپس‌گیری سرزمین‌های تحت کنترل داعش و راه‌های مقابله با این گروه تروریستی در لیبی و همچنین در عراق و سوریه تبادل نظر خواهند کرد.

منابع آگاه درباره نشست رم گفتند: «در نشست امروز راه‌های هماهنگی علیه داعش، برقراری آرامش در مناطقی مثل شهر تکریت عراق که از داعش پس گرفته شده، تلاش‌های بیشتر و وسیع‌تر برای خشکاندن منابع مالی این گروه تروریستی، توقف ورود شبه‌نظامیان خارجی به مناطق تحت کنترل این گروه تروریستی و پیوستن به آنها و نیز مقابله با سیل تبلیغات اینترنتی داعش مورد بررسی قرار خواهند گرفت.»
 
ائتلاف مبارزه با داعش در لیبی به رهبری ایتالیا تشکیل شده است و برای نخستین‌بار در نشست رم به شکل علنی بر مبارزه با داعش در لیبی تمرکز خواهد کرد.
 
اگرچه آغاز فعالیت این ائتلاف علیه داعش، منوط به تأیید دولت وحدت ملی در لیبی شده است. براساس طرح سازمان ملل، دو دولت فعلی در لیبی، باید اختلاف‌ها را کنار گذارند و دولت وحدت ملی تشکیل دهند.
 
در همین حال جان کری امروز ضمن هشدار درباره دست‌اندازی تروریست‌های داعش به ثروت‌های لیبی، گفت: دولت وحدت ملی در این کشور در آستانه تشکیل است.
 
کری گفت: «در لیبی، ما در آستانه تشکیل دولت وحدت ملی هستیم. این کشور منابع طبیعی دارد. آخرین چیزی که ممکن است در جهان بخواهیم، دست‌یافتن خلافت دروغین به میلیاردها دلار درآمدهای نفتی است.»
 
در پی سرنگونی حکومت معمر قذافی، دیکتاتور لیبی در سال 2011، این کشور منطقه شمال آفریقا فاقد دولت مرکزی قدرتمند است و جنگ داخلی آن را فرا گرفته است. به علاوه با نفوذ تروریست‌های داعش به این کشور و تسلط بر مناطقی از آن، مشکلات پیش روی لیبی دو چندان شده است.
مطالب مرتبط
captcha