ایران و سوریه در حوزه تقریب مذاهب همكاری می‌كنند
کد خبر: 3519321
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۶

ایران و سوریه در حوزه تقریب مذاهب همكاری می‌كنند

گروه بین‌الملل: تفاهم‌نامه تشكیل کمیته‌ای مشترك بین مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و وزارت اوقاف سوریه، در دمشق به امضای مسئولین این دو نهاد رسید.

ایران و سوریه در حوزه تقریب مذاهب همكاری می‌كنند
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محمد عبدالستار السید، وزیر اوقاف سوریه و آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، تفاهم‌نامه مشترک بین دو کشور ایران (به نمایندگی از مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی) و سوریه (به نمایندگی وزیر اوقاف این کشور) را امضا كردند.
آیین امضای این تفاهم‌نامه با حضور محمدرضا شیبانی، سفیر و مصطفی رنجبرشیرازی، رایزن فرهنگی ایران در سوریه، با تلاش‌های رایزنی و در جریان سفر اخیر آیت‌الله اراکی به سوریه به امضای طرفین رسید.
در این مراسم طرفین، همکاری بین وزارت اوقاف سوریه و مجمع تقریب مذاهب را بررسی کردند و با اشاره به مشکلات جهان اسلام، هویت، فرهنگ و وحدت امت اسلامی، بر ضرورت مقابله با جناح‌های تکفیری تندرو، تأکید کردند.
طرفین در این تفاهم‌نامه همچنین بر ضرورت همکاری و تلاش برای حفاظت از منابع انسانی و اقتصادی و فکری امت اسلام و بازگشت عزت و کرامت به مسلمانان و دفاع از هویت آنان تأکید كردند.
بر اساس این تفاهم‌نامه و به منظور تحقیق اهداف امت اسلامی در وحدت و تقریب مذاهب آن و رسیدن به اهداف مورد نظر، کمیته‌ای از هر دو طرف تشکیل شد.
کمیته پیشنهادی از جانب کشور سوریه شامل: حسام‌الدین فرفور، رییس مجمع دینی فتح، سید عبدالله نظام، رئیس مجمع دینی حضرت رقیه(س)، محمد شریف الصواف، رئیس مجمع دینی ابوالنور و نبیل سلیمان، مشاور امور دینی وزیر اوقاف سوریه است.
کمیته پیشنهادی از جانب کشور ایران نیز عبدالکریم بی‌آزارشیرازی، عضو شورای عالی مجمع تقریب، محمدحسن تبرائیان، مشاور دبیرکل مجمع تقریب، محمدعلی آذرشب، مشاور دبیرکل مجمع و مدیرکل امور کشورهای عربی و آفریقا و احمد زرهانی، معاون امور استراتژیک و پارلمانی دبیرکل مجمع جهانی تقریب را شامل می‌شود.
این کمیته راهکارهای همکاری و پیشرفت در زمینه‌های علمی و فقهی برای ایجاد زیربنای علمی برای همکاری بین آموزشگاه عالی علوم اسلامی شام و مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی و تبادل تجربیات در این زمینه، تبادل تجربیات درباره تقریب بین مذاهب اسلامی به منظور مقابله با اندیشه تکفیری منحرف، ترسیم نحوه همکاری برای تدوین فقه وحدت اسلامی و فقه مقاومت اسلامی به منظور استمرار مطالعات میدانی مشابه فقه بحران با همکاری دانشمندان تمامی مذاهب اسلامی و طرح توصیه‌ها و پیشنهادات نهایی برای تدوین توافقنامه همکاری بین وزارت اوقاف سوریه و مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی را بررسی می‌کند.

captcha