تداوم محرومیت مسلمانان روهینگیا از فریضه حج
کد خبر: 3527952
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳

تداوم محرومیت مسلمانان روهینگیا از فریضه حج

گروه بین‌الملل: دولت میانمار امسال نیز همچون سال‌های گذشته در راستای سیاست‌های تبعیض‌آمیز و نژادپرستانه این کشور علیه پیروان آیین اسلام، اقلیت مسلمان روهینگیا را از فریضه حج محروم کرد.

تداوم محرومیت مسلمانان روهینگیا از فریضه حج

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از خبرگزاری بین‌المللی اسلامی(اینا)، دولت جدید میانمار نیز که تظاهر به دموکراسی و رعایت حقوق بشر می‌کند،‌ همچنان به سیاست‌های دولت قبلی این کشور در اعمال اقدامات نژادپرستانه و تبعیض‌آمیز علیه اقلیت مسلمان روهینگیا ادامه می‌دهد و امسال نیز همچون سال‌های گذشته آن‌ها را از ادای فریضه حج تمتع به‌عنوان یکی از ارکان مهم دین اسلام محروم کرد.
بنابراین گزارش، با وجود انتقال قدرت در میانمار و روی کارآمدن دولتی که به ظاهر به دموکراسی و رعایت حقوق بشر پایبند است، اما سیاست‌های تبعیض‌آمیز و نژادپرستانه علیه اقلیت مسلمان روهینگیا همچنان ادامه دارد و تداوم این اقدامات و سیاست‌‌ها باعث‌شده که یک‌ و نیم میلیون مسلمان روهینگیا برای سالیان متوالی از این فریضه مهم اسلامی محروم شوند.
دولت میانمار در سال 1982 میلادی، در تصمیمی مسلمانان روهینگیا را نژادی غیربومی، بیگانه و خارجی معرفی و تأکید کرد که مسلمانان روهینگیا شهروند اصیل این کشور محسوب نمی‌شوند.
به موجب این تصمیم، اقلیت مسلمان روهینگیا از حقوق شهروندی محروم و آن‌ها نژادی غیراصیل و بیگانه در این کشور معرفی شدند.
در همین راستا، «مریم خاتون»، بانوی مسلمان 45 ساله از ایالت «آراکان» میانمار می‌گوید: «ما در وضعیت اسف‌باری در ایالت آراکان زندگی می‌کنیم، ما از جهان اسلام جدا و گویا در زندان بزرگی هستیم. مقامات میانماری تابعیت ما را سلب کرد و ما را از داشتن اسناد رسمی و حق شهروندی محروم کردند، به‌طوری که دیگر حتی قادر به رفتن به حج نیستیم».
وی ادامه می‌دهد: «مقامات میانماری ما را از کسب ‌و کار و تجمع برای برگزاری نماز نیز منع می‌کنند و ما در انتظار روزی هستیم که حق و حقوق سلب‌شده به ما بازگردد و بتوانیم فریضه حج را ادا کنیم».
«نعیم الله صدیق»، مسلمان 62 ساله ساکن آراکان نیز در این باره می‌گوید: «سال‌های سال است که منتظریم و آرزو می‌کنیم که دوشادوش مسلمانان در ادای فریضه حج شرکت کنیم».
captcha