ضرورت برگزاری سمینار تفسیر موضوعی قرآن در حاشیه مسابقات دانشجویان
کد خبر: 3545662
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹
شیخ‌القراء لبنان عنوان کرد:

ضرورت برگزاری سمینار تفسیر موضوعی قرآن در حاشیه مسابقات دانشجویان

گروه بین‌الملل: شیخ‌القراء استان «عکار» لبنان با اشاره به اهمیت برنامه‌های آموزشی، ارشادی و آگاهی‌بخشی، بر ضرورت برگزاری سمیناری با موضوع تفسیر موضوعی قرآن در حاشیه ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان تأکید کرد.

برگزاری سمینار تفسیر موضوعی قرآن کریم در حاشیه مسابقات

شیخ «خالد برکات»، شیخ‌القراء استان «عکار»(شمال لبنان)، استاد قرائات و علوم قرآن دانشگاه «طرابلس» و دانشگاه اسلامی بیروت، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: این مسابقات با توجه به این که قشری از فرهیختگان جامعه در آن حضور دارند، فرصت مناسبی برای برگزاری برنامه‌های آموزشی، ارشادی و آگاهی‌بخشی در حوزه‌های مختلف علوم قرآنی از جمله برپایی دوره‌هایی کوتاه با موضوع «فن ادای صوت برای قاری قرآن»، «ارشاداتی در زمینه وقف و ابتدا»، «مهارت‌های حفظ قرآن» و «هشدار نسبت به اشتباهات رایج در تلاوت‌ها» است.
وی افزود: همچنین، من پیشنهاد می‌کنم در راستای برنامه‌ها و فعالیت‌های جانبی این مسابقات، سمیناری با موضوع «تاریخ قرآن کریم؛ نزول، جمع‌آوری، تدوین، نگارش، تنظیم، وقف و ابتدا» برگزار شود.
سمینار تفسیر موضوعی قرآن در حاشیه مسابقات
شیخ خالد برکات در ادامه با اشاره به اهمیت آگاهی‌بخشی به جوانان نسبت به خطر جریان‌های منحرف تکفیری و افراطی گفت: برپایی سمیناری با موضوع تفسیر موضوعی قرآن از دیگر برنامه‌های مهمی است که می‌تواند در حاشیه این مسابقات برگزار شود و در آن آیات مربوط به «جهاد، اعتدال و میانه‌روی، عدالت و احسان، مفهوم گفت‌وگو با دیگران و ادبیات اختلاف» تبیین شود و این مقوله‌‌ها در اندیشه و منطق گروه‌های افراط‌گرا و میانه‌رو نیز مورد تحلیل قرار گیرد.
استاد رشته قرائات و علوم قرآنی دانشگاه طرابلس در بخش دیگری از این گفت‌وگو به هم‌زمانی دو رویداد مهم مسابقات بین‌‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان و طرح «مشهد؛ پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 میلادی» اشاره کرد و گفت: بدون شک مسابقات قرآنی نقشی پپیشرو در آگاهی‌بخشی و ایجاد رقابت سالم میان جوانان دارد و برپایی این رخداد قرآنی مصداق تحقق عملی دستور خدای متعال در آیه 26 سوره المطففین «وَفِي ذَلِكَ فَلْيَتَنَافَسِ الْمُتَنَافِسُونَ» (مشتاقان بايد بر يكديگر پيشى گيرند) است.
قرآن؛ اصل و محور فرهنگ اسلامی
شیخ خالد برکات، گردهمایی جوانان قرآنی از مناطق مختلف جهان را اجتماعی مملو از خیر، نور و هدایت دانست و گفت: اهتمام ویژه به برگزاری این رخداد قرآنی در راستای برنامه‌ها و طرح‌های انتخاب مشهد مقدس به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام بیانگر این است که قرآن کریم همچنان اصل و محور فرهنگ اسلامی است.
مسابقات قرآن دانشجویان مصداق تحقق آیه 103 سوره «آل عمران» است
این داور بین‌المللی مسابقات قرآن در بخش دیگری از این گفت‌وگو به حضور دانشجویان سنی و شیعی از نقاط مختلف جهان در این رقابت‌ها اشاره و تصریح کرد: مشارکت دانشجویان مسلمان از کشورهای مختلف جهان با وجود تفاوت‌های اعتقادی، زبانی، مذهبی و نژادی دلیلی بر وحدت امت اسلام و چنگ‌زدن آن‌ها به ریسمان جامع و مصداق تحقق عملی آیه 103 سوره آل عمران «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا...» (و همگى به ريسمان خدا چنگ زنيد و پراكنده نشويد...) است.
شیخ‌القراء استان «عکار» لبنان در ادامه به طرح شبهاتی از سوی دشمنان مبنی بر عدم اهتمام شیعیان به قرآن کریم اشاره و تأکید کرد: برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآنی دانشجویان مسلمان توسط جمهوری اسلامی ایران دلیلی بر اهتمام این کشور به تلاوت، آموزش و یادگیری قرآن کریم است.
این استاد قرائات و علوم قرآنی دانشگاه اسلامی بیروت به مباحثی که در زمینه برگزاری مسابقات دانشجویان مسلمان در بخش بانوان نیز مطرح است، اشاره کرد و گفت: بهتر است که این رقابت‌ها در دو بخش بانوان و آقایان برای تساوی در انجام کار خیر و ثواب برگزار شود، چرا که نقش پیشرو بانوان در امور تبلیغی تکمیل‌کننده نقش مردان است.
وی افزود: امروزه مسابقات بین‌المللی قرآنی در برخی کشورهای جهان همراه با رعایت ضوابط موجود از جمله مراعات‌کردن اصل جداسازی میان زنان و مردان از نظر متسابق و داور برگزار می‌شود و خوشبخاته حضور بانوان در کمیته‌های داوری فراهم شده است.
لازم به ذکر است که شیخ خالد برکات در مسابقات بین‌‌المللی قرآن در کشورهای ایران، امارات، تونس، بحرین، سودان، اندونزی، روسیه و مسابقات قرآن در کشورهای ایتالیا و فرانسه به‌عنوان داور حضور داشته است.
وی همچنین، دارای تألیفاتی در حوزه قرائات قرآنی است و مقالات و پژوهش‌های علمی زیادی با موضوعات مختلف «تروریسم و مفهوم آن در قرآن»، «اعتدال و میانه‌روی در قرآن»، «قرآن و پیوند آن با قرائات» در همایش‌ها و کنفرانس‌های بین‌المللی ارائه داده است.
یادآور می‌شود، ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان به میزبانی سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاد دانشگاهی ۱۱ تا ۱۵ بهمن‌ماه سال جاری در مشهد مقدس برگزار می‌شود.
هنادی جمعه فلاحیه
captcha