برکت زندگی من از انس با قرآن و نماز اول وقت است
کد خبر: 3594673
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۲
قاری و حافظ روشندل افغان:

برکت زندگی من از انس با قرآن و نماز اول وقت است

گروه بین‌الملل: آموزش قرآن به دیگران، شیرین و دوست‌داشتنی و قرآن بر زندگی من بسیار تأثیرگذار بوده است؛ دو فرزند پسر دارم، از آن‌ها بسیار راضی‌ام و برکت زندگی‌ام را حاصل انس با قرآن و نماز اول وقت می‌دانم.

برکت زندگی من از انس با قرآن و نماز اول وقت است
از راست: ولی محمد امیری، قاری و حافظ روشندل افغانستانی
«ولی محمد امیری»، قاری و حافظ روشندل قرآن از کشور افغانستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: 47 سال دارم و 28 سال است که در راستای فعالیت‌های قرآنی کار می‌کنم.
وی افزود: ساکن شهر هرات هستم و تنها تحصیلات قرآنی دارم؛ علوم قرآنی قرائت، ترتیل، تجوید، صوت، لحن و حفظ را می‌دانم.
امیری گفت: من سواد خواندن و نوشتن نداشتم و تنها سواد قرآنی دارم؛ از سن 16 سالگی شروع به حفظ قرآن کردم. سه سال حفظ قرآن را تمام کردم و بعد شروع کردم به یادگیری تجوید، صوت و لحن همراه با قرائت قرآن کریم.
وی افزود: قرآن را به‌صورت خصوصی از اساتیدی در هرات آموختم. در سال 1368 در مسابقات قرآن مشهد شرکت کردم و در رشته قرائت نفر پنجم شدم و همان سال با حضور در مسابقات بین‌المللی تهران در رشته حفظ 20 جزء، موفق به کسب رتبه چهارم شدم.
امیری ادامه داد: ما از سال 71 در هرات شروع به فعالیت قرآنی کردیم و تا الان 60 حافظ کل و 200 حافظ 20 جزء و 15 جزء داریم و بیش از 300 نفر از خواهران حافظ 15 جزء، 10 جزء و 5 جزء پرورش داده‌ایم.
وی افزود: ابتدا خودم کار آموزش قرآن را شروع کردم، الان اساتید دیگری هم تربیت کرد‌ه‌ایم که در دارالقرآن صادقیه، جامعة القرآن محمدی و مرکز جبرئیل به پرورش قاریان و حافظان می‌پردازند.
امیری گفت: من نیز مرکز قرآن دارم و مشغول تدریس هستم. در این مراکز ترتیب کار ما به این صورت است که ابتدا از آموزش جزء 1 شروع می‌کنیم و سپس آموزش روخوانی و روان‌خوانی، بعد تجوید، ترتیل، صوت و لحن و بعد از آن هم حفظ را آموزش می‌دهیم.
وی گفت: آموزش قرآن به دیگران بسیار شیرین و دوست‌داشتنی و قرآن بر زندگی من بسیار تأثیرگذار بوده است؛ من دو فرزند پسر دارم، از آن‌ها بسیار راضی‌ام و برکت زندگی‌ام را حاصل انس با قرآن و نماز اول وقت می‌دانم.
این قاری و حافظ قرآن کریم افزود: در حال حاضر در هرات به روش سنتی قرآن درس می‌دهم که دلیل آن هم نبود امکانات و هم نبود استاد است وگرنه روش‌های مدرن تأثیرگذاری و موفقیت بیشتری می‌تواند داشته باشد.
وی گفت: از جمهوری اسلامی ایران به خاطر برگزاری مسابقات قرآن ویژه روشندلان جهان اسلام تشکر می‌کنم که زمینه‌ساز دوستی و صمیمیت میان جامعه قرآنی کشورها است.
این قاری و حافظ روشندل افزود: نابینایی محدودیت است اما شاکرم که توانستم قرآن را حفظ کنم و بخوانم. پیامم به نابینایان دیگر این است که قرآن را بخوانند و حفظ کنند که نور قرآن، محدودیت‌های نابینایی را تقلیل می‌دهد.
captcha