حلقه‌های قرآنی؛ برنامه روزانه مساجد ساحل‌ عاج/ نخستین روشندل حافظ قرآن هستم
کد خبر: 3594333
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶
حافظ روشندل آفریقایی عنوان کرد:

حلقه‌های قرآنی؛ برنامه روزانه مساجد ساحل‌ عاج/ نخستین روشندل حافظ قرآن هستم

گروه بین‌الملل: مدارس و مراکز قرآنی زیادی برای آموزش حفظ قرآن و احکام تجوید در کشور آفریقایی ساحل عاج وجود دارد، همچنین در اغلب مساجد این کشور حلقه‌های قرآنی زیادی برگزار می‌شود که تماماً طبق یک برنامه‌ریزی مخصوص بر اساس سیستم آموزش سنتی است.

عمر اجابی؛ نخستین حافظ روشندل ساحل‌عاج

«عمر اجابی»، حافظ روشندل 21 ساله از شهر آبیجان، پایتخت سابق کشور ساحل‌ عاج در رشته حفظ کل دومین دوره مسابقات قرآن روشندلان جهان اسلام در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به این مطلب گفت: من از بدو تولد نابینا بودم، در سن 4 سالگی حفظ قرآن را توسط استاد عزیزم، «عبدالکریم دمیه» در مسجد آغاز کردم.
وی افزود: شرایط سخت معیشتی، بیکاری و گسترش فقر در ساحل عاج سبب شده تا عملاً بسیاری از قشر روشندل برای تأمین زندگی خود و لقمه‌ای نان، جلوی دیگران دست دراز کرده و گدایی کنند، چه برسد به اینکه بخواهند در فعالیت‌های فرهنگی مشغول کار شوند و قرآن حفظ کنند، من نخستین روشندلی هستم که قرآن را به‌طور کامل حفظ کردم و تمام مشغله‌ام یادگیری قرآن و آموزه‌های دینی است و از طریق آن عزت نفس یافتم.
اجابی درباره نحوه حفظ قرآن می‌گوید: در راه یادگیری و حفظ قرآن با یاری خدا و تشویق خانواده‌ام، توانستم با روش استاد بزرگوارم، شیخ بدین قرآن را حفظ کنم، شیوه آموزشی ایشان بدین گونه بود که او آیات را قرائت می‌کرد و من پس از او این آیات را تکرار می‌کردم تا جایی که دیگر آیات را بدون همراهی او کامل می‌کردم و ملکه ذهنم می‌شد.
وی با اشاره به عدم حمایت دولت از روشندلان گفت: متأسفانه دولت هیچ حمایتی از قاریان و حافظان قرآن به‌ویژه روشندلان نمی‌کند، اساساً تسهیلاتی برای نابینایان و معلولان در این کشور وجود ندارد و به همین خاطر این افراد همگی از قشر فقیر و بیکار جامعه هستند.
این روشندل ساحل عاج در ادامه گفت: این نخستین مشارکت من در مسابقات بین‌المللی است ولی هر سال در مسابقات داخلی کشور شرکت می‌کنم و رتبه‌های مختلفی داشته‌ام.
وی درباره علت گرایش خود به فعالیت‌های قرآنی متذکر شد: به این دلیل به قرآن روی‌آوردم، چراکه قرآن دین اسلام را به ما آموزش می‌دهد، قرآن، اخلاق و منشم را پرورش داد و به فضل قرآن و خداوند متعال، کرامت و عزت یافتم و در جامعه فردی مفید واقع شدم.
عمر اجابی با اشاره به وضعیت مدارس و مراکز قرآنی در این کشور گفت: خوشبختانه، مدارس و مراکز قرآنی زیادی برای آموزش حفظ قرآن و احکام تجوید وجود دارد، همچنین در اغلب مساجد این کشور حلقه‌های قرآنی زیادی برگزار می‌شود و تماماً طبق یک برنامه‌ریزی مخصوص بر اساس سیستم آموزش سنتی است.
وی با اشاره به شعار مسابقات با عنوان «یک کتاب، یک امت» گفت: مسابقات ویژه روشندلان باعث شد که ما با نابینایان زیادی آشنا شویم، همچنین شعار این مسابقات بسیار به‌جا بود و بستری را فراهم کرد تا نمایندگان کشورها از ملل مختلف با تکیه بر اشتراکات دینی خود گرد هم جمع شوند و با تأکید بر وحدت اسلامی به یاری قرآن و عمل به سنت پیامبر(ص) بشتابند.
اجابی در پایان این گفت‌وگو در پیامی به روشندلان جهان اسلام گفت: از تمام روشندلان عزیز می‌خواهم که به مسیر هدایتگر قرآن رهسپار شوند و در حفظ و یادگیری آیات قرآن همت ورزند و خود را مقید به احکام شریعت اسلامی بدانند؛ چرا‌که اسلام پایه و اساس سعادت انسان‌ها و مایه خیر، برکت، عزت و بزرگی است.
captcha