سازمان ملل: شرایط برای بازگشت روهینگیایی‌ها مناسب نیست
کد خبر: 3691600
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۴

سازمان ملل: شرایط برای بازگشت روهینگیایی‌ها مناسب نیست

گروه بین‌الملل ـ کمیسر عالی امور آوارگان سازمان ملل متحد تأکید کرد: شرایط همچنان برای بازگشت داوطلبانه پناهندگان روهینگیا مناسب نیست.

سازمان ملل متحد: شرایط برای بازگشت داوطلبانه مسلمانان روهینگیا مناسب نیستبه گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری اینا؛ فیلیپو گراندی، کمیسر عالی امور آوارگان سازمان ملل متحد تصریح کرد: شرایطی که موجب فرار مسلمانان روهینگیا به بنگلادش شده بود، همچنان پابرجاست.

وی افزود: ما تاکنون شاهد تلاش چشمگیری به منظور رفع محرومیت مسلمانان از حقوق خود که در 10 سال اخیر شدت یافته و ریشه در سلب تابعیت اقلیت روهینگیا دارد، نبودیم و باید تلاش برای فراهم نمودن شرایط در اولویت قرار گیرد.

گراندی همچنین بر ضرورت بازبودن مرزهای میانمار و بنگلادش در برابر کسانی که از خشونت گریخته‌اند، به‌ویژه پس از فرار 680 هزار پناهنده روهینگیایی در شش ماه اخیر به دلیل خشونت در ایالت راخین تاکید کرد.

وی در ادامه سخنان خود نسبت به نزدیک شدن فصل باران‎های موسمی در ماه مارس هشدار داد و افزود: بیش از 100 هزار پناهنده در مناطقی که در معرض سیل و رانش زمین قرار دارند، زندگی می‌کنند.

در همین رابطه میروسلاو ینچا، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی نیز تصریح کرد: اقدامات خشونت‌بار کاهش یافته، اما نگرانی درباره تهدیدها و اقدامات خشونت‌بار علیه روهینگیایی‌هایی که همچنان در میانمار زندگی می‌کنند، وجود دارد.

وی افزود: بیشتر سازمان‎های حقوقی که از قبل در ایالت راخین فعالیت می‌کردند، از ورود به این منطقه منع شده‌اند و سازمان ملل متحد نیز به حد نیاز امکان ورود به این منطقه برای بررسی وضعیت انسانی و حقوقی را ندارد.

وی همچنین از درگیری میان دولت میانمار وگروه‎های مسلح نژادی در دو ایالت کاچین و شان ابراز نگرانی کرد.

یادآور می‎شود، بنگلادش ماه گذشته میلادی از توافق با حکومت میانمار درباره بازگشت آوارگان روهینگیایی خبرداد.

انتهای پیام

captcha