بدون مبالغه مسابقات قرآن دانشجویان از بهترین مسابقاتی بود که تاکنون دیده ام
کد خبر: 3711570
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۱
داور مصری در گفت‌و گو با ایکنا؛

بدون مبالغه مسابقات قرآن دانشجویان از بهترین مسابقاتی بود که تاکنون دیده ام

گروه بین‌الملل ـ شیخ محمد فهمی عصفور، داور مصری معتقد است: ایجاد فرصتی برای داوران به منظور بیان نظرات خود در مورد هریک از شرکت کنندگان و بیان نقاط قوت و ضعف آنها، از محسنات این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در ایران است و بدون مبالغه باید بگویم این دوره از مسابقات از بهترین مسابقاتی بود که تاکنون دیده بودم.

مسابقات قرآن به منزله یک گردهمایی جهانی است

محمدفهمی عصفور از قاریان برجسته کشور مصر و داور بخش تجوید و احکام تلاوت و بخش وقف و ابتدا در ششمین مسابقات بین‌المللی دانشجویی قرآن کریم در ایران در گفت و گو با خبرنگار ایکنا، با بیان این که این مسابقات به منزله یک گردهمایی جهانی و سالانه میان همه کشورهای مسلمان است تصریح کرد: ما در این مسابقه شاهد ارتباط خوب میان نمایندگان همه کشورها در سطح داوران و شرکت کنندگان بودیم.

عصفور با اشاره به این که در برخی مسابقات برقراری ارتباط میان داور و متسابق ممنوع است، اظهار کرد: در این مسابقات داوران و شرکت کنندگان به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کردند و این اتفاق خیلی زیبایی بود. همه ما در یک سالن در کنار هم بودیم و هیچ مشکلی برای ارتباط شرکت کنندگان و داوران وجود نداشت و متسابقان به راحتی می‌توانستند سؤال‌های خود را بپرسند.

وی با تاکید بر این که در حقیقت این‌گونه از مسابقات با هدف آموزش و راهنمایی برگزار می‌شوند، گفت: هدف از برگزاری این مسابقات این نیست که شرکت کنندگان از کشورهای مختلف به اینجا بیایند و در این مسابقات رتبه‎ای کسب کنند و به کشورهای خود بازگردند.

قاری برجسته مصری با بیان این که هدف از حضور متسابقان از کشورهای مختلف در این مسابقات آن است که آنها متوجه اشتباهات خود بشوند و بدانند در آینده چه کاری باید انجام بدهند، گفت: در این دوره از مسابقات این هدف محقق شد و شرکت کنندگان متوجه نقاط قوت و ضعف خود و چگونگی اصلاح آنها می‌شدند.

عصفور در بخش دیگری از سخنان خود، پخش این مسابقات از تلویزیون را رویدادی بسیار نیکو ارزیابی کرد و افزود: ضبط این مسابقات و پخش آنها بعد از مونتاژ به همراه پخش بیانات داوران کار پسندیده و بسیار بهتر از پخش مستقیم آنهاست و نه تنها برای متسابقان بلکه برای همه کسانی که این برنامه را می‌بینند، مفید است.

وی ایجاد فرصتی برای داوران به منظور بیان نظرات خود در مورد هریک از شرکت کنندگان و بیان نقاط قوت و ضعف آنها را از دیگر محسنات این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن در ایران برشمرد و تصریح کرد: شرکت کنندگان دوست ندارند به جایگاه بروند، تلاوت خود را انجام داده و به کشور خود بازگردند بلکه دوست دارند، متوجه نقاط قوت و ضعف خود بشوند.

وی در ادامه افزود: همه انسان‌ها و همه قاریان خود را بهترین مردم و بهترین قاری می‌دانند زیرا با معیارهای خود قضاوت می‌کنند اما زمانی که دیگر نظرات و معیارها را می‌شنوند با نقاط ضعف خود آشنا می‌شوند.

وی همچنین در خصوص بیان نظرات داوران بعد از قرائت هر شرکت کننده، گفت: در این دوره از مسابقات بعد از هر قرائت ناگهان از یکی از داوران خواسته می‌شود نظر خود را در ارتباط با این قرائت بیان کند در حالی که بهتر بود داور از قبل مطلع شود باید نظر خود را در ارتباط با این قرائت بیان کند تا به صورت به آن گوش داده و نکات مثبت و منفی را ثبت کند.

وی همچنین پیشنهاد داد، هر داور پس از قرائت سه یا چهار شرکت کننده ، نظرات خود را به صورت کلی بیان کند تا هم فرصت کافی برای داوران وجود داشته باشد و هم شرکت کنندگان بدانند که نکاتی که داور به آنها اشاره می‌کنند، نکات کلی است و این نقاط ضعف تنها به او مربوط نمی‌شود.
داور بین‎المللی قرآن کریم در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با برگزاری مسابقات ویژه دانشجویان مسلمان را اقدامی زیبا ارزیابی کرد و گفت: ان شاأالله این مسابقات به گونه‌ای که امسال برگزار شد، دستاوردهای خوبی به همراه خواهد داشت.
وی در رابطه سخن مقام معظم رهبری در دیدار با شرکت کنندگان در سی و پنجمین مسابقات قرآن که بسیاری از مشکلات امت اسلامی را ناشی از دوری مسلمانان از قرآن دانستند، گفت: این سخن بسیار درستی است؛ زیرا قرآن به منزله تکاملی الهی برای همه کائنات است و دوری از آن موجب زیان دنیا و آخرت است.

 شیخ محمد فهمی عصفور در ادامه تاکید کرد: قرآن و عترت در کنار یکدیگر هستند و باید به هردوی آنها تمسک جست زیرا بسیاری از فرق افراط‌گرا مانند داعش و دیگر گروه ها، تنها به قرآن تمسک جسته و از عترت دور شده و همین عامل گمراهی آنهاست. همان‌گونه رسول خدا فرمودند، مادامی که به قرآن و عترت تمسک بجویید گمراه نخواهید شد.

وی در پایان افزود: مسئله دیگر آن است که کسی که خداوند به او این توفیق را اعطا کرده که به قرآن تمسک بجوید باید خداوند را برای این نعمت شکر کند، زیرا قرآن با گوشت و خون او آمیخته می‌شود به گونه ای که در هرحالی حتی زمانی که در خیابان راه می رود و قصد انجام هر کاری دارد، آیه ای از قرآن او را هدایت می‌کند که چه باید بکند و چه نباید بکند.

انتهای پیام

captcha